Θετική η Κομισιόν στην πρόταση του υπ. Υποδομών για το τρένο στην Πάτρα

Φωτογραφία: Eurokinissi

Μπορεί ο δήμος Πατρεών να διαφωνεί με την πρόταση που παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών την περασμένη εβδομάδα για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή η οποία θα συνδέει το Ρίο με το λιμάνι της Πάτρας, ωστόσο διαφορετική άποψη φαίνεται πως έχουν οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο που παρουσίασε ο Κώστας Καραμανλής για την κατασκευή υπόγειας σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 5,1 χιλιομέτρων έχει γίνει επί της αρχής αποδεκτό από την Κομισιόν. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι προηγήθηκε μεγάλο χρονικό διάστημα διαπραγματεύσεων και πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε δύο όρους προκειμένου να εγκρίνει την πρόταση της ελληνικής πλευράς για το έργο με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 514 εκατομμυρίων ευρώ.
Ο πρώτος ήταν να μην κατασκευαστούν υπόγειοι σταθμοί και ο δεύτερος να μην υπονομευτεί η λειτουργία του προαστιακού σιδηροδρόμου της πόλης, δεδομένου ότι πρόκειται για επένδυση που υλοποιήθηκε με ευρωπαϊκούς πόρους.

Αντί για την κατασκευή υπόγειων σταθμών, τα σχέδια της ΕΡΓΟΣΕ για τη διπλή γραμμή μήκους περίπου 10 χιλιομέτρων που θα συνδέει το σιδηροδρομικό δίκτυο με το λιμάνι της Πάτρας προβλέπουν τη δημιουργία 9 στάσεων, οι οποίες έχουν αισθητά χαμηλότερο κόστος που ανέρχεται σε περίπου 12 εκατομμύρια ευρώ για την κάθε μία.
Παρουσιάζοντας τη νέα σιδηροδρομική γραμμή, ο Κώστας Καραμανλής ανέφερε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση έταξε ένα φαραωνικό έργο το οποίο αδυνατούσε να υλοποιήσει, δεδομένου ότι προέβλεπε την κατασκευή υπόγειας γραμμής σε μήκος άνω των 10 χιλιομέτρων με πανάκριβους σταθμούς.

Πρόσθεσε ότι ουσιαστικά θα καταργούσε τον προαστιακό και κατά συνέπεια δε θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υλοποίηση του έργου. Η πρόταση του υπουργού Υποδομών έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση του προκατόχου του, Χρήστου Σπίρτζη, ο οποίος τον κατηγόρησε ότι ακυρώνει το πάγιο αίτημα των κατοίκων της Πάτρας για πλήρη υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου από το Ρίο έως τον Άγιο Ανδρέα και πως βάζει ταφόπλακα στην επέκταση του αστικού ιστού της πόλης προς το Ρίο.

Εκτός από τον κ. Σπίρτζη με τα σχέδια του υπουργείου Υποδομών και της ΕΡΓΟΣΕ διαφωνεί και ο δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης. Ο κ. Πελετίδης συναντήθηκε με τον ΓΓ του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα, στην Πάτρα την Τετάρτη και τον ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για το αίτημα του δήμου να υπογειοποιηθεί η νέα γραμμή στο σύνολό της.

Η πρόσληψη τεχνικών και οικονομικών συμβούλων θα αποτελέσει το επόμενο βήμα της ΕΡΓΟΣΕ, προκειμένου να είναι εφικτή η δημοπράτηση του έργου το δεύτερο εξάμηνο του 2021. Η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο καθώς η ΕΡΓΟΣΕ θα προσλάβει τους συμβούλους με συνοπτικό διαγωνισμό και με κόστος το οποίο δε θα υπερβεί τις 60.000 ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, για ορισμένα από τα τμήματα της νέας γραμμής έχουν ήδη εκπονηθεί προμελέτες. Οι υποψήφιοι ανάδοχοι του έργου θα αναλάβουν την ολοκλήρωση του συνόλου των μελετών, δεδομένου ότι η ΕΡΓΟΣΕ προτίθεται να δημοπρατήσει το έργο με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου είναι τα εξής:

• Όταν θα ολοκληρωθεί η νέα γραμμή, η υπερταχεία αμαξοστοιχία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, μία ώρα και 40 λεπτά.

• Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1,1 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκατομμύρια επιβάτες.

• Η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1,9 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2,6 εκατομμύρια.

• Η νέα γραμμή σε πρώτη φάση θα εξυπηρετεί 3 εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα και τέσσερις την ημέρα το 2040 στο τμήμα Θριάσιο – Πάτρα.

• Το έργο αναμένεται να ενταχθεί για χρηματοδότηση στην επόμενη προγραμματική περίοδο (2021 – 2027), ενώ το αίτημα προς την Κομισιόν για την εξασφάλιση πόρων θα υποβληθεί μετά την ολοκλήρωση των μελετών.

ΣΧΕΤΙΚΑ