Ο Κάρλος Γκοσν κατέθεση μήνυση κατά της Nissan, ζητώντας 1 δις δολάρια
O Kαρλος Γκοσν, πρώην επικεφαλής της Nissan, κατέθεσε μήνυση κατά της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας και εναντίον ορισμένων ατόμων για την απομάκρυνσή του από την εταιρεία το 2018 και για την σύλληψη του για υποτιθέμενη οικονομική ατασθαλία, διεκδικώντας περισσότερα από 1 δισεκατομμύριο δολάρια για την τεράστια ζημία που υπέστησαν τα οικονομικά του και η φήμη του.
Το πρώην στέλεχος της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος ήταν ο εμπνευστής της συμμαχίας της Nissan για την παραγωγή αυτοκινήτων με τη Renault SA και τη Mitsubishi Motors Corp. κατέθεσε τις αξιώσεις του στον εισαγγελέα στο Κακουργιοδικείο του Λιβάνου, όπου ζει μετά τη δραματική απόδρασή του από την Ιαπωνία στα τέλη του 2019 για να αποφύγει τη δίκη. Η αγωγή, την οποία είδε το Bloomberg News, υποβλήθηκε στις 18 Μαΐου και μεταφράστηκε στα αγγλικά από τα αραβικά.
Η σύλληψη του 69χρονου Γκοσν προκάλεσε σοκ στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και πυροδότησε αναταραχή εντός της Nissan που συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Ο Γκοσν δεν έχει μασήσει τα λόγια του επικρίνοντας τη Nissan και τις νομικές αρχές της Ιαπωνίας για την απομάκρυνσή του από τη μεγαλύτερη συμμαχία αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο.
Εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ποινικές κατηγορίες στην Ιαπωνία για αυτό που οι εισαγγελείς περιγράφουν ως συνωμοσία για την υποεκτίμηση της αποζημίωσής του, καθώς και μια αστική αγωγή που κατέθεσε η Nissan σε δικαστήριο της Γιοκοχάμα ζητώντας χρηματική αποζημίωση.
«Οι σοβαρές και ευαίσθητες κατηγορίες» εναντίον μου «θα παραμείνουν στο μυαλό των ανθρώπων για χρόνια», υποστήριξε ο Γκοσν στην αγωγή, λέγοντας ότι «θα υποφέρει από αυτές για το υπόλοιπο της ζωής του, καθώς έχουν επίμονες και παρατεταμένες επιπτώσεις, ακόμη και αν βασίζονται σε απλές υποψίες».
Σύμφωνα με το Bloomberg, ο Γκοσν με την αγωγή διεκδικεί 588 εκατομμύρια δολάρια από χαμένες αποζημιώσεις και έξοδα, καθώς και 500 εκατομμύρια δολάρια για κατασταλτικά μέτρα εναντίον του. Οι μέτοχοι της Nissan υπέστησαν επίσης απώλειες, αφού η εταιρεία έχασε το πλεονέκτημα που είχε ως πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση. Ο Γκοσν δεν είναι πλέον μέτοχος της ιαπωνικής εταιρείας.
Ο Γκοσν μεταπήδησε από τη Renault στην Nissan το 1999 προκειμένου να αλλάξει την πορεία της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία αντιμετώπιζε προβλήματα προτού λάβει ένεση ρευστότητας από τη γαλλική εταιρεία. Αργότερα έγινε διευθύνων σύμβουλος και των δύο εταιρειών και πρόεδρος της συμμαχίας.
Η αγωγή εγείρει επίσης αξιώσεις κατά τουλάχιστον δώδεκα ατόμων.
Εκπρόσωπος της Nissan δήλωσε ότι η εταιρεία δεν έχει λάβει ακόμη την αγωγή ή δεν έχει λάβει γνώση αυτής, και ως εκ τούτου δεν μπορεί να σχολιάσει ή τους ισχυρισμούς του Γκοσν.
Η αγωγή περιλαμβάνει και άλλα φυσικά και νομικά πρόσωπα, στα οποία δεν έχει ακόμη επιδοθεί η αγωγή, σύμφωνα με τον νομικό εκπρόσωπο του Γκοσν. Ο εισαγγελέας του Λιβάνου έχει ορίσει ακρόαση για τον Σεπτέμβριο. Οι αρχές του Λιβάνου μπορούν να ζητήσουν συνεργασία από τους Ιάπωνες ομολόγους τους για τη διερεύνηση των ισχυρισμών του Γκοσν.
Δεν είναι σαφές αν το δικαστικό σύστημα της Ιαπωνίας, το οποίο ο Γκοσν έχει χαρακτηρίσει «στημένο» και έχει δηλώσει ότι «παραβιάζει τα πιο θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα», θα ήταν πρόθυμο να συνεργαστεί με τις αρχές του Λιβάνου.
Το 2020, μια επιτροπή του ΟΗΕ διαπίστωσε ότι η κράτηση του Γκοσν σε ιαπωνική φυλακή για περισσότερες από 100 ημέρες δεν ήταν ούτε αναγκαία ούτε λογική και παραβίαζε τα δικαιώματά του. Η απόφαση να συλληφθεί ο Γκοσν τέσσερις φορές στη σειρά ώστε να παραταθεί η κράτησή του ήταν «θεμελιωδώς άδικη», σύμφωνα με την Ομάδα Εργασίας του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών για την αυθαίρετη κράτηση.
«Δεν μπορούν να σχεδιάζουν ένα ψέμα, να εξαπατούν και να τη γλιτώνουν», δήλωσε ο Γκοσν στο Bloomberg τηλεφωνικά από τη Βηρυτό. «Αυτή είναι απλώς μια μικρή απάντηση στη ζημιά που δημιούργησαν. Δεν νομίζω ότι μπορούν να διορθώσουν το λάθος, επειδή η ζημιά είναι τόσο βαθιά. Η αγωγή έχει σκοπό να αποκαταστήσει μέρος της ζημιάς που έχει γίνει», είπε.