Toυρκία: Διαπραγματεύσεις με τις BYD και Chery για την κατασκευή εργοστασίων παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων

NEWSROOM
Το σήμα της  BYD
Το σήμα της BYD

Οι κινεζικές εταιρείες σχεδιάζουν «απόβαση» στην Ευρώπη μέσω Τουρκίας

Η Τουρκία βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με την κινεζική κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων BYD Co. και την Chery Automobile Co Ltd. για επενδύσεις σε εργοστάσια στη χώρα, ένα βήμα που θα μπορούσε να βοηθήσει τις εταιρείες να αυξήσουν τις πωλήσεις τους στην Ευρώπη, όπως σημειώνει το Bloomberg.

«Θα θέλαμε να ολοκληρώσουμε τις συνομιλίες το συντομότερο δυνατό. Έχουμε διανύσει πολύ δρόμο και με τις δύο», δήλωσε ο υπουργός Βιομηχανίας και Τεχνολογίας Fatih Kacir στο Bloomberg σε συνέντευξή του στην Άγκυρα. Ξεχωριστές διαπραγματεύσεις με την SAIC Motor Corp. που κατέχει την MG και την Great Wall Motor Co. βρίσκονται επίσης σε εξέλιξη, είπε.

Η BYD, η Chery, η SAIC και η Great Wall Motors δεν απάντησαν στα αιτήματα του Bloomberg για σχολιασμό.

Η κίνηση αυτή θα μπορούσε να δώσει στους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων ευκολότερη πρόσβαση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με την οποία η Τουρκία έχει συνάψει συμφωνία τελωνειακής ένωσης. Η Τουρκία είναι και απο μονη της  μια σημαντική αγορά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αποτελούν το 7,5% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων το 2023.

Η εθνική ρυθμιστική αρχή της αγοράς ενέργειας αναμένει ότι ο αριθμός των EVs (ηλεκτρικών αυτοκινήτων ) στη χώρα θα αυξηθεί κατά περίπου 180.000 μέχρι το 2025. Η BMI προβλέπει ότι το μερίδιο των EVs στις εγχώριες πωλήσεις αυτοκινήτων της Τουρκίας θα φτάσει το 30,4% το 2032.

Ο διευθύνων σύμβουλος της BYD Europe, Michael Shu, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι βλέπει χώρο για ένα δεύτερο ευρωπαϊκό εργοστάσιο το 2025, εκτός από αυτό που ήδη κατασκευάζεται στην Ουγγαρία.

Οι ευρωπαϊκές επενδύσεις μπορεί να βοηθήσουν τη BYD να αποφύγει τυχόν νέους εισαγωγικούς δασμούς που προκύπτουν από μια έρευνα της ΕΕ σχετικά με τις κρατικές επιδοτήσεις για τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων. Η Τουρκία επιβάλλει επίσης πρόσθετους φόρους στα περισσότερα EV που παράγονται στο εξωτερικό.

Η Άγκυρα προσπαθεί να θωρακίσει την TOGG - τον πρώτο εγχώριο κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων της χώρας - από τον ανταγωνισμό μέχρι να εδραιωθεί η νέα μάρκα στην εγχώρια αγορά, που είναι η τέταρτη μεγαλύτερη στην Ευρώπη από το τέταρτο τρίμηνο.

Μια θετικη απόφαση για επενδύσεις από οποιαδήποτε από τις δύο κινεζικές εταιρείες θα ήταν μια ευλογία για την τουρκική κυβέρνηση, η οποία προσπαθεί εδώ και χρόνια να αξιοποιήσει τη θέση της που συνδέει την Ασία και την Ευρώπη για να προσελκύσει ξένες επενδύσεις στον κατασκευαστικό τομέα, μέχρι στιγμής με μικρή επιτυχία.

Μια αξιοσημείωτη απώλεια ήταν η απόφαση της Volkswagen AG να εγκαταλείψει μια προγραμματισμένη επένδυση σε εργοστάσιο, αφού η στρατιωτική δράση της Τουρκίας στη βόρεια Συρία προκάλεσε διεθνή κατακραυγή το 2019.

Ο υπουργός δήλωσε ότι η Τουρκία αποτελεί ιδανική βάση για εξαγωγές στην ΕΕ λόγω της τελωνειακής ένωσής της με το μπλοκ και της εξελιγμένης αυτοκινητοβιομηχανίας της. Τα αυτοκίνητα ήταν μεταξύ των κορυφαίων εξαγωγών της Τουρκίας πέρυσι, με τη χώρα να πωλεί οχήματα και ανταλλακτικά αξίας 35,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2023, από 21,6 δισεκατομμύρια δολάρια μια δεκαετία νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων.

Οποιαδήποτε απόφαση για το άνοιγμα εργοστασίου αυτοκινήτων στην Τουρκία θα έφερνε στις κινεζικές εταιρείες «προνομιακές ευκαιρίες και για επενδύσεις σε μπαταρίες"», δήλωσε ο Kacir, προσθέτοντας ότι οι συνομιλίες μπορεί να καταλήξουν ή να μην καταλήξουν σε συμφωνία.

Η TOGG και η κινεζική Farasis Energy κατασκευάζουν επίσης ένα εργοστάσιο μπαταριών στη βορειοδυτική πόλη Bursa της Τουρκίας στο πλαίσιο μιας κοινοπραξίας.

Η Farasis, που υποστηρίζεται από τη Mercedes, έχει εξασφαλίσει κίνητρα απο την τουρκικη κυβέρνηση για το εργοστάσιο μπαταριών στην χώρα.

ΣΧΕΤΙΚΑ