Πάνω από 1 δισ. η αύξηση τζίρου στα σούπερ μάρκετ!
Η πανδημία αφήνει βαριά τραυματισμένη (και) την ελληνική αγορά, καθώς λιανεμπόριο, καταλύματα, εστίαση, παροχή υπηρεσιών υπέστησαν καθίζηση. Υπάρχουν, όμως και οι εξαιρέσεις με πρώτα τα σούπερ μάρκετ.
Από την αρχή της πρωτοφανούς κρίσης, είχε καταστεί σαφές ότι το πεδίο της αγοράς τροφίμων θα αποτελέσει το σημείο στήριξης της αγοράς συνολικά. Ο λόγος προφανής. Οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, το απαγορευτικό στις αγορές με φυσική παρουσία, η συμπίεση των εισοδημάτων και η αβεβαιότητα για το τι μέλλει γενέσθαι, έστρεψαν τα νοικοκυριά στα απολύτως απαραίτητα, δηλαδή κυρίως στα είδη διατροφής. Κι επειδή ο... εγκλεισμός έφερε και υπερκατανάλωση τροφίμων και ποτών, τα αποτελέσματα αποτυπώνονται και επισήμως στα οικονομικά στοιχεία των καταστημάτων διατροφής.
Από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ φάνηκε ότι ειδικά στους μήνες της καραντίνας, οι πωλήσεις στα super markets πήραν τον ανήφορο. Νέα έρευνα της IRI επιβεβαιώνει αυτήν την εικόνα, καθώς δείχνει ότι ο κλάδος των μεγάλων Super Markets στην Ελλάδα αποδείχθηκε... σκληρό καρύδι για τον κορωνοϊό, συγκεντρώνοντας επιπλέον έσοδα άνω του 1 δις ευρώ το 2020. Αποτέλεσμα; Ο κλάδος έκανε "ταμείο" με 11,5 δις ευρώ, από 10,43 δις ευρώ το 2019.
Στην κορυφή βρέθηκε ξανά η αλυσίδα καταστημάτων σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης, με πωλήσεις της τάξεως των 3,8 δις ευρώ, ενώ εταιρικά ξεπέρασε τα 3 δις ευρώ. Τη δεύτερη θέση διατηρεί η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος με πωλήσεις πάνω από 2 δις ευρώ ενώ την πρώτη τριάδα κλείνει η γερμανική αλυσίδα Lidl, με τον τζίρο της να κινείται, με βάση εκτιμήσεις, περί τα 1,6 δις ευρώ. Στην 4η θέση τοποθετείται ο όμιλος Μetro της οικογένειας Παντελιάδη, με πωλήσεις που για την περασμένη χρονιά ξεπέρασαν το 1,3 δις ευρώ. Το top 5 ολοκληρώνεται με τη βορειοελλαδίτικη αλυσίδα σούπερ μάρκετ Μασούτης, ο τζίρος της οποίας υπολογίζεται ότι πέρσι άγγιξε σχεδόν τα 900 εκατ. ευρώ. Έχει ενδιαφέρον επίσης ότι η αλυσίδα της Lidl είναι η μοναδική από τους πέντε που δεν έχει ελληνική ιδιοκτησία η ελληνική “καταγωγή” και ο μοναδικός hard discounter. Προφανώς και οι δύο παράγοντες παίζουν ρόλο στα αποτελέσματα της και ένας ακόμη παράγοντας που θα διαδραματίσει ρόλο στο μέλλον είναι η απουσία ηλεκτρονικού καταστήματος.
Σύμφωνα με την Convert Group, οι πωλήσεις του online καναλιού των super markets το 2020 ξεπέρασαν τα 100 εκατ. ευρώ , υπερδιπλασιαζόμενες έτσι έναντι των ηλεκτρονικών πωλήσεων το 2019, οι οποίες είχαν διαμορφωθεί στα 46,7 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα, δε, με πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η συνολική αξία της online αγοράς είναι σημαντικά μεγαλύτερη, ενώ το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη σουπερμάρκετ online έχει φτάσει πλέον στο 25% έναντι ενός πολύ μικρού ποσοστού 1-2% το 2019. Επίσης 4 στους 10 χρήστες του Διαδικτύου παραγγέλνουν online την κατηγορία fooddelivery, η οποία έχει ξεπεράσει συνολικά τα 500 εκατ. ευρώ το 2020.
Κι ενώ ο κλάδος του λιανεμπορίου τροφίμων βγαίνει ενισχυμένος από το τούνελ της πανδημίας, αίσθηση προκαλούν τα στοιχεία για την εγχώρια βιομηχανία τροφίμων, η οποία κατέγραψε απώλειες. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η παραγωγή της βιομηχανίας τροφίμων σημείωσε πτώση 2,6% στο σύνολο του έτους και 4,1% το Δεκέμβριο, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τον κύκλο εργασιών τους, ενώ η ποτοποιϊα είδε την παραγωγή της να πέφτει 12% στο σύνολο του 2020 και 10,8% το Δεκέμβριο, προφανώς και λόγω του παρατεταμένου lockdown στην εστίαση.