Η ελληνική απάντηση στις φίρμες της μόδας
Επενδύοντας στην επωνυμία και όχι στην απλή αναπαραγωγή, ένα νεαρό ζευγάρι, ο Βασίλης και η Σοφία Μπιθαρά, αποφασίζουν να μετουσιώσουν τις ιδέες τους για τη μόδα, σε μια επιτυχημένη επώνυμη ελληνική εταιρεία ενδυμάτων, τη BSB. Ξεκινώντας πριν από περίπου 4 δεκαετίες, την περίοδο που στην Ελλάδα άνθιζε το φασόν στον κλάδο παραγωγής ενδυμάτων, αντιλήφθηκαν από νωρίς ότι για να κάνουν τη διαφορά και να θέσουν γερά θεμέλια στην επιχείρησή τους, θα έπρεπε να επιδιώξουν τη διαφορετικότητα και την επωνυμία.
Αποτέλεσμα της δραστηριότητας του ζευγαριού, ήταν η δημιουργία του ομίλου B & F, που στα 39 χρόνια λειτουργίας του έχει κατάφερει να αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους και δυναμικότερους ομίλους στο χώρο της γυναικείας ένδυσης στην Ελλάδα, με επιπλέον παρουσία σε 20 χώρες και διαρκώς αυξανόμενες ετήσιες πωλήσεις και μερίδιο αγοράς. Ο όμιλος που εμπορεύεται γυναικεία ενδύματα και αξεσουάρ με τα εμπορικά σήματα BSB και Lynne, κατάφερε μάλιστα πριν από περίπου ένα χρόνο να εξασφαλίσει μέσω της έκδοσης πενταετούς εταιρικού ομολόγου, 25 εκατ. ευρώ από την ελληνική κεφαλαιαγορά.
Ο όμιλος B & F αποτελείται από τη μητρική εταιρεία B & F ΑΒΕΕ Ενδυμάτων και τις θυγατρικές BSB Fashion S.A. (Ρουμανία) και Bithagio Limited (Κύπρο), στις οποίες κατέχει ποσοστό συμμετοχής 99,747% και 100%, αντίστοιχα. Επίσης, μέσω της εταιρείας BSB Fashion S.A., δραστηριοποιείται στη Ρουμανία στη λιανική πώληση (μέσω εταιρικών καταστημάτων και online πωλήσεων) των brands BSB και lynne της μητρικής εταιρείας. Παράλληλα δραστηριοποιείται και στην εκμετάλλευση ακινήτων.
Η αρχή
Η συνάντηση του Βασίλη και της Σοφίας Μπιθαρά φαίνεται να ήταν καταληκτική τόσο για την πορεία της προσωπικής όσο και της επαγγελματικής τους ζωή. Η αγάπη της Σοφίας Μπιθαρά για τη μόδα βρίσκει σύμμαχο τον Βασίλη Μπιθαρά και μαζί ξεκινούν τη διαδρομή τους στον επιχειρηματικό στίβο το 1980. Η αρχική δραστηριότητα αναπτύσσεται σε μια μικρή ελληνική βιοτεχνία εστιασμένη σε λίγα είδη, κυρίως μπλουζάκια.
Λίγο πριν την εκπνοή της δεκαετία του ’80, η εταιρεία αποφασίζει να κάνει ένα μεγάλο και φιλόδοξο βήμα προχωρώντας στην ίδρυση καταστήματος λιανικής βάζοντας έτσι το θεμέλιο λίθο για την γρήγορη ανάπτυξη ενός δικτύου καταστημάτων, είτε ιδιόκτητων είτε μέσω του συστήματος δικαιόχρησης (franchising). Το βήμα αυτό αποδεικνύεται, παρά τον έντονο ανταγωνισμό, επιτυχημένο με αποτέλεσμα η B&F να επιχειρήσει την επέκτασή της και εκτός των ελληνικών συνόρων, με πρώτο μεγάλο σταθμό την αγορά της Ρουμανίας όπου δημιουργεί το πρώτο κατάστημα. Ένα κατάστημα που σταδιακά θα μετεξελιχθεί στην σημερινή θυγατρική εταιρεία BSB Fashion SA.
Σήμερα ο όμιλος B & F αριθμεί 164 φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα, εκ των οποίων τα 116 βρίσκονται στην Ελλάδα και τα 48 στο εξωτερικό. Στα παραπάνω καταστήματα περιλαμβάνονται:
• 61 εταιρικά καταστήματα της εταιρείας B & F σε βασικούς εμπορικούς δρόμους και εμπορικά κέντρα σε όλη την Ελλάδα. Από αυτά, τα 31 είναι καταστήματα του brand «BSB» και τα υπόλοιπα 30 του brand «lynne».
• 34 καταστήματα στην Ελλάδα, τα οποία λειτουργούν υπό το σύστημα σύμβασης δικαιόχρησης (franchising) με παραγγελιοδοχική αντιπροσωπεία ή υπό το σύστημα της εμπορικής συνεργασίας με παραγγελιοδοχική αντιπροσωπεία,
• 5 σημεία πώλησης υπό μορφή καταστήματος εντός πολυκαταστημάτων σε όλη την Ελλάδα (Shop in Shop),
• 4 ηλεκτρονικά καταστήματα πώλησης στην Ελλάδα των brands BSB και lynne για πωλήσεις στην εσωτερική αγορά, και τα Β2Β για πωλήσεις των brands BSB και lynne στο εξωτερικό,
• 26 καταστήματα αποκλειστικής πώλησης των προϊόντων της Εταιρείας σε εμπορικούς δρόμους και εμπορικά κέντρα στη Ρουμανία, μέσω της θυγατρικής της BSB FASHION S.A.,
• 2 ηλεκτρονικά καταστήματα πώλησης στη Ρουμανία των brands BSB και lynne αντίστοιχα, μέσω της θυγατρικής της BSB FASHION S.A.,
• δίκτυο 32 καταστημάτων συνεργατών με σύμβαση δικαιόχρησης (franchising) ή υπό το σύστημα της αποκλειστικής διάθεσης ειδών σε Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία, Αλβανία, Αρμενία, Κόσοβο και Κουβέιτ.
Επίσης ο όμιλος B & F διαθέτει παρουσία μέσω δικτύου πωλήσεων χονδρικής (multi-brand stores) σε 245 σημεία πώλησης στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας. Είναι καταστήματα τα οποία πωλούν ταυτόχρονα περισσότερα του ενός και διαφορετικά εμπορικά σήματα, ενώ διαθέτει παρουσία μέσω δικτύου πωλήσεων χονδρικής σε 598 σημεία πώλησης στο εξωτερικό (multi-brand stores) και σε σημαντικά δημοφιλή εμπορικά κέντρα.
Συνολικά η παρουσία του ομίλου είτε μέσω ιδιόκτητων καταστημάτων είτε κυρίως μέσω καταστημάτων με τη μέθοδο της δικαιόχρησης ή συνεργαζόμενων καταστημάτων περιλαμβάνει τις ευρωπαϊκές χώρες Γαλλία, Ρουμανία, Αλβανία, Κόσοβο, Ανδόρα, Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία, Αυστρία, Βουλγαρία, Ρωσία, και Κύπρο, ενώ στις τρίτες χώρες σε Τουρκία, Αρμενία, Ισραήλ, Ιαπωνία, Αίγυπτο, Λίβανο, Λευκορωσία κ.α.
Να σημειωθεί δε ότι οι πωλήσεις στο εξωτερικό αυξήθηκαν πέρυσι κατά περίπου 50% κατέχοντας το 24% του συνολικού τζίρου του ομίλου για το 2018, από 18,4% το 2017. Η εξωστρέφεια αποτελεί και την αιχμή του δόρατος στην ανάπτυξη της εταιρείας, καθώς από τα 25 εκατ. ευρώ που αντλήθηκαν μέσω του ομολογιακού δανείου, τα 5 εκατ. ευρώ διατίθενται σταδιακά για τη διεύρυνση των δικτύων των σημάτων BSB και Lynne κυρίως στις αγορές του εξωτερικού με την έμφαση να δίνεται στην ενίσχυση της παρουσίας του ομίλου στις αγορές της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Γερμανίας και της Ρωσίας. Το υπόλοιπο ποσό των 20 εκατ. ευρώ, αξιοποιήθηκε για την μετατροπή βραχυπρόθεσμου δανεισμού σε μακροπρόθεσμο.
Το 2018 ο κύκλος εργασιών σε ενοποιημένη βάση αυξήθηκε στα 76 εκατ. ευρώ έναντι 70 εκατ. ευρώ το 2017, μια αύξηση η οποία αποδίδεται στις πωλήσεις του εξωτερικού, ενώ τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) αυξήθηκαν στα 14,8 εκατ. ευρώ από 11,02 εκατ. ευρώ. Τα καθαρά κέρδη προ φόρων του ομίλου ανήλθαν σε 11,26 εκατ. ευρώ έναντι 7,18 εκατ. ευρώ και τέλος τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν στα 7,83 εκατ. ευρώ έναντι 4,8 εκατ. ευρώ.
Η Διοίκηση της εταιρείας θα προτείνει στη Γενική Συνέλευση των μετόχων τη διανομή μερίσματος ποσού 3,1 εκατ. ευρώ από τα κέρδη της χρήσης 2018.