Τι είναι η σοκολάτα χωρίς κακάο; «Σοκολατένια» και φτηνή
Οι παραγωγοί τροφίμων που έχουν ήδη συρρικνώσει τις συσκευασίες και έχουν αυξήσει τις τιμές της σοκολάτας για να αντιμετωπίσουν τη φετινή αύξηση του κόστους του κακάο, αλλάζουν τώρα τις συνταγές για να μην χρησιμοποιούν καθόλου βούτυρο κακάο.
Αυτό προκύπτει από τον αυξανόμενο αριθμό εταιρειών που παρέχουν εναλλακτικές λύσεις για το βούτυρο κακάο. Λανσάρουν ταχύτατα νέες σειρές προϊόντων και αυξάνουν τον όγκο τους, καθώς η ζήτηση για τα προϊόντα τους χωρίς κακάο αυξάνεται παράλληλα με την τιμή των κόκκων κακάο.
Το βούτυρο κακάο, είναι ένα προϊόν που παράγεται από την άλεση των κόκκων και προσδίδει στη σοκολάτα την χαρακτηριστική της υφή, σημειώνει το Bloomberg.
Οι εναλλακτικές
Οι τιμές του βουτύρου κακάο είναι κοντά στα 28.000 δολάρια ανά τόνο, σύμφωνα με στοιχεία της KnowledgeCharts - υπερτετραπλάσιο του περσινού κόστους και περίπου στην ίδια τιμή με ένα οικονομικό σεντάν. Τα εναλλακτικά προϊόντα είναι περίπου 40% φθηνότερα, δήλωσε ο Aaron Buettner, πρόεδρος των λύσεων τροφίμων στην Bunge Global SA, που σημαίνει ότι η ανάπτυξή τους θα μπορούσε να βοηθήσει να διατηρηθούν οι γλυκές λιχουδιές προσιτές σε μια περίοδο παρατεταμένου πληθωρισμού τροφίμων.
«Η σοκολάτα είναι αρκετά συχνά μια παρορμητική αγορά», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Niall Sands, πρόεδρος εμπορικής ανάπτυξης και καινοτομίας στην εταιρεία παραγωγής εναλλακτικών προϊόντων AAK AB. «Είναι προς το συμφέρον όλων στη βιομηχανία να διατηρηθεί αυτό, αντί να επιτραπεί στη σοκολάτα να γίνει ένα ακριβό είδος πολυτελείας», επισημαίνει.
Ο τομέας σοκολάτας και ζαχαροπλαστικής της AAK - η μονάδα που παράγει συστατικά σχεδιασμένα να συμπληρώνουν ή να αντικαθιστούν πλήρως το βούτυρο κακάο - είδε τους όγκους να αυξάνονται κατά 14% το τελευταίο τρίμηνο, ανακοίνωσε η σουηδική εταιρεία την Πέμπτη. Άλλες εταιρείες επεκτείνονται επίσης στον χώρο αυτό.
Η εταιρεία Bunge εισήγαγε τον τελευταίο χρόνο δύο νέα υποκατάστατα του βουτύρου κακάο - ένα ισοδύναμο με βάση το βούτυρο καριτέ και ένα άλλο που στοχεύει να ταιριάζει στην υφή και τη γεύση της 61% μαύρης σοκολάτας. Και τα δύο λανσαρίστηκαν στις αγορές της Ασίας και της Μέσης Ανατολής, αλλά μπορεί τελικά να κυκλοφορήσουν σε παγκόσμιο επίπεδο, δήλωσε ο Buettner. Τα υποκατάστατα χωρίς κακάο είναι εδώ και καιρό πιο διαδεδομένα στα θερμότερα κλίματα, όπου το χαμηλό σημείο τήξης του βουτύρου κακάο μπορεί να αποτελέσει πρόβλημα.
Η Blommer Chocolate Co. του Σικάγο λάνσαρε τον περασμένο μήνα μια νέα σειρά προϊόντων με ισοδύναμα κακάο-βούτυρο που, όπως λέει, προσφέρει «μια υπέροχη αισθητική εμπειρία που μοιάζει με σοκολάτα». Χρησιμοποιεί ηλιέλαιο και φοινικέλαιο, τα οποία μπορούν να προσφέρουν στους πελάτες 20% ή και περισσότερο εξοικονόμηση, δήλωσε η Jenna Derhammer, εταιρική υπεύθυνη καινοτομίας της εταιρείας επεξεργασίας κακάο για την Ε&Α.
Απλησίαστες οι τιμές του κακάο
Το αυξημένο ενδιαφέρον για τις εναλλακτικές λύσεις ακολουθεί μήνες αυξημένων τιμών για το κακάο. Το συμβόλαιο μελλοντικής εκπλήρωσης σημείωσε ενδοσυνεδριακό υψηλό ρεκόρ 11.722 δολαρίων ανά μετρικό τόνο στη Νέα Υόρκη τον Απρίλιο, μετά τις ελλείψεις στους κορυφαίους παραγωγούς της Δυτικής Αφρικής.
Οι τιμές των κόκκων κακάο έχουν μειωθεί κάπως από τότε, αλλά γενικά θεωρείται απίθανο να επιστρέψουν σύντομα στα επίπεδα που μέχρι πέρυσι ήταν κατά μέσο όρο πολύ κάτω από 3.500 δολάρια ανά μετρικό τόνο για δεκαετίες. Η παραγωγή κακάο στη Δυτική Αφρική αναμένεται να ανακάμψει την επόμενη καλλιεργητική περίοδο λόγω καλύτερων καιρικών συνθηκών, αν και παραμένουν φόβοι ότι διαρθρωτικά ζητήματα όπως οι ασθένειες θα συνεχίσουν να ταλαιπωρούν τις καλλιέργειες και να διατηρούν τις τιμές του κακάο υψηλότερες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Καθώς το κακάο παραμένει σε υψηλά επίπεδα, το ίδιο συμβαίνει και με το βούτυρο κακάο, ένα προϊόν που παράγεται από την άλεση των κόκκων και προσδίδει στη σοκολάτα την χαρακτηριστική της υφή.
Οι εταιρείες που χρησιμοποιούν εναλλακτικές έναντι του κακάο υποστηρίζουν ότι «το προϊόν τους τους επιτρέπει να παρέχουν μια οικονομικά βιώσιμη εναλλακτική λύση χωρίς συμβιβασμούς στην ποιότητα. «Αυτή είναι σίγουρα η υπόσχεση», δήλωσε ο Roberts. «Αλλά αυτό είναι επίσης μια τελική απόφαση που θα ληφθεί από τον καταναλωτή», κατέληξε.