Σοκ και δέος! Αύξηση 385% στα φορτία από την Κίνα [πίνακες]

Εμπορικό πλοίο/ Φωτογραφία AP

Η κρίση της Ερυθράς Θάλασσας απειλεί να «πνίξει» το σχεδιασμό της ΕΚΤ για μειώσεις επιτοκίων.

Σαν… πρωτάρηδες κινδυνεύουν να την «πατήσουν» για μια ακόμα φορά οι τεχνοκράτες στις Βρυξέλλες και τη Φρανκφούρτη, δείχνοντας μάλλον αιφνιδιασμένοι από το σοκ στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Είναι ενδεικτικό ότι το ίδιο κοντέινερ που κόστιζε 1.027 δολάρια στις αρχές Οκτωβρίου για να έρθει από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ, πλέον κοστίζει 4.984 δολάρια, δηλαδή 385% ακριβότερα!

Ποιος δεν θυμάται τις διαβεβαιώσεις από Κομισιόν και ΕΚΤ, ότι ήταν θέμα χρόνου το «φρενάρισμα» των αυξήσεων στα τρόφιμα κι ότι το 2023 θα ήταν χρονιά γοργής αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού; Ποιος δεν θυμάται πόσες φορές υποχρεώθηκαν στη Φρανκφούρτη να αναθεωρήσουν επί τα χείρω τις απίστευτα αισιόδοξες προβλέψεις τους για το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και τις πρώτες ύλες;

Ήδη κλείνει ο πρώτος μήνας του 2024, οι καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη παραμένουν αντιμέτωποι με τη «φωτιά» στα ράφια, ενώ η μάλλον αμήχανη Κριστίν Λαγκάρντ προσπάθησε χθες να κόψει τη συζήτηση για το πότε θα γίνει η πρώτη μείωση επιτοκίων, δηλαδή με απλά λόγια πότε θα φανούν τα πρώτα απτά σημάδια ότι κερδίζεται η μάχη με τον πληθωρισμό.

Και πώς θα μπορούσε, άλλωστε, ο οποιοσδήποτε να κάνει σοβαρές εκτιμήσεις για την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, όταν οι θαλάσσιες μεταφορές φορτίων από την Κίνα έχουν πάρει «φωτιά»; Καθυστερήσεις 10-15 ημερών ως τα λιμάνια της Ευρώπης αλλά και εκτίναξη του κόστους των μεταφορών, απειλούν να «φυτιλιάσουν» εκ νέου τις ανατιμήσεις είτε λόγω πραγματικών ελλείψεων και αυξημένου κόστους είτε λόγω κερδοσκοπικών παιχνιδιών.

Στο ελληνικό υπουργείο Ανάπτυξης παρακολουθούν τις εξελίξεις, έχοντας λάβει σχετικές επιστολές από Επιμελητήρια κι Εμπορικούς Συλλόγους, καθώς γνωρίζουν ότι μια αναζωπύρωση των εξωγενών πληθωριστικών πιέσεων, θα ανάψει για τα καλά τη φωτιά των ανατιμήσεων, σε μια συγκυρία όπου επιχειρείται να τιθασευθούν οι τιμές με το «πακέτο» μέτρων που ξεκινούν να υλοποιούνται.

Αναλυτές επισημαίνουν ότι αν και οι διελεύσεις από το Σουέζ αφορούν περίπου στο 12% του παγκόσμιου εμπορίου, οι έμποροι και γενικότερα η εφοδιαστική αλυσίδα λειτουργούν διαφορετικά μετά την πανδημία, αποθεματοποιώντας για παν ενδεχόμενο. Ωστόσο, οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, δηλαδή οι έμποροι, δεν κρύβουν την ανησυχία τους μπροστά στον ορατό κίνδυνο για παρατεταμένη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα άρα και διαιώνιση της σημερινής κατάστασης.

Ο σύνθετος δείκτης Drewry αυξήθηκε κατά 5% στα 3.964 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft αυτή την εβδομάδα και έχει αυξηθεί κατά 94% σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα πέρυσι, ενώ ο τελευταίος σύνθετος δείκτης Drewry WCI των 3.964 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft είναι ο υψηλότερος από τον Οκτώβριο του 2022 και είναι 179% υψηλότερος από τις μέσες τιμές του 2019 (προ πανδημίας) των 1.420 δολαρίων.

Οι ναύλοι στη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες αυξήθηκαν κατά 13% ή 484 δολάρια σε 4.344 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft. Ακολούθησαν οι ναύλοι στη Σαγκάη προς Νέα Υόρκη, οι οποίοι εκτινάχθηκαν κατά 9% ή 499 δολάρια στα 6.143 δολάρια ανά 40ft κιβώτιο. Ομοίως, οι τιμές για το Ρότερνταμ προς Σαγκάη και το Ρότερνταμ προς Νέα Υόρκη διογκώθηκαν κατά 5% σε 1.028 δολάρια και 1.576 δολάρια ανά feu αντίστοιχα. Ομοίως, οι τιμές για Σαγκάη προς Ρότερνταμ, Σαγκάη προς Γένοβα και Νέα Υόρκη προς Ρότερνταμ αυξήθηκαν κατά 1% σε 4.984 δολάρια, 6.365 δολάρια και 615 δολάρια ανά 40ft box αντίστοιχα.

Η Drewry αναμένει, πάντως, ότι οι τιμές spot θα σταθεροποιηθούν ή θα μειωθούν τις επόμενες εβδομάδες στις γραμμές από την Ασία.

ΣΧΕΤΙΚΑ