Η Κίνα έχει ξοδέψει τουλάχιστον 230 δισ. δολάρια για την οικοδόμηση της βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων

NEWSROOM
Ηλεκτρικό όχημα στην Κίνα
Ηλεκτρικό όχημα στην Κίνα / Φωτογραφία shutterstock

Η Κίνα ξόδεψε 230,8 δισεκατομμύρια δολάρια σε περισσότερο από μια δεκαετία για να αναπτύξει τη βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων της, σύμφωνα με ανάλυση που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη από το Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών (CSIS) που εδρεύει στις ΗΠΑ.

Η κρατική υποστήριξη ανέρχεται σε 18,8% των συνολικών πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μεταξύ 2009 και 2023, δήλωσε ο Σκοτ Κένεντι, μέλος του CSIS με ειδικότητα στην κινεζική οικονομία και επιχειρήσεις . Σημείωσε ότι η αναλογία τέτοιων δαπανών προς τις πωλήσεις EV έχει μειωθεί από περισσότερο από 40% τα χρόνια πριν από το 2017, σε λίγο πάνω από 11% το 2023.

φωτογραφία: Shutterstock
φωτογραφία: Shutterstock

Τα ευρήματα έρχονται καθώς η ΕΕ σχεδιάζει να επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων λόγω της χρήσης επιδοτήσεων στην παραγωγή τους.

Τον περασμένο μήνα, οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι αυξάνουν τους δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στο 100%.

Ο Κένεντι επεσήμανε ότι η υποστήριξη του Πεκίνου για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περιλαμβάνει μη νομισματικές πολιτικές που ευνόησαν τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες έναντι των ξένων. Αλλά σημείωσε επίσης ότι οι ΗΠΑ δεν έχουν δημιουργήσει συνθήκες τόσο ελκυστικές όσο της Κίνας για την ανάπτυξη της δικής τους βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Φωτογραφία: Shutterstock
Φωτογραφία: Shutterstock

«Υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις, αλλά γενικά οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες και οι κυβερνήσεις έχουν κουραστεί και δεν είναι αρκετά επιθετικές», είπε. Ο Κένεντι είχε παρουσιάσει επτά πολιτικές πρωτοβουλίες σε μια έκθεση πριν από τέσσερα χρόνια σχετικά με πιθανές εμπορικές εντάσεις από τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Οι κρατικές επιδοτήσεις δεν μπήκαν απαραίτητα κατευθείαν στην ανάπτυξη αυτοκινήτων. Στα πρώτα χρόνια της ανάπτυξης των ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα, το Υπουργείο Οικονομικών είπε εντόπισε τουλάχιστον πέντε εταιρείες που εξαπάτησαν την κυβέρνηση για πάνω από 1 δισεκατομμύριο γιουάν (140 εκατομμύρια δολάρια).

Τα οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα έχουν επίσης επωφεληθεί από την αυξανόμενη διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα,  που εισέβαλαν στην έως τότε προσοδοφόρα αγορά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες των βενζινοκίνητων οχημάτων. Ο ανταγωνισμός είναι τόσο έντονος που αναλυτές της Bank of America δήλωσαν αυτή την εβδομάδα ότι οι μεγάλες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να εγκαταλείψουν την Κίνα και να επικεντρώσουν τους πόρους τους αλλού.

«Οι ανεξάρτητοι αναλυτές αυτοκινήτων και οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες με τις οποίες έχω μιλήσει συμφωνούν ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων και οι παραγωγοί μπαταριών έχουν σημειώσει τεράστια πρόοδο και πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη», είπε ο Κένεντι.

Ωστόσο, επεσήμανε ότι η εκτεταμένη κρατική υποστήριξη και η ανάπτυξη της αγοράς για τις κινεζικές εταιρείες ηλεκτροκίνησης δεν έχουν ακόμη ενισχύσει σημαντικά τα κέρδη.

«Σε μια οικονομία αγοράς που λειτουργεί καλά», είπε, «οι επιχειρήσεις θα μετρούσαν πιο προσεκτικά τις επενδύσεις τους σε νέα δυναμικότητα και η εμφάνιση ενός τόσο μεγάλου χάσματος μεταξύ προσφοράς και ζήτησης πιθανότατα θα είχε ως αποτέλεσμα την ενοποίηση της βιομηχανίας».

Το καθαρό κέρδος της BYD ανά αυτοκίνητο μειώθηκε τους τελευταίους 12 μήνες στο ισοδύναμο των 739 δολάρια, σύμφωνα με ανάλυση από την CLSA από το πρώτο τρίμηνο, ενώ της Tesla έχει πέσει στα 2.919 δολάρια όπως έδειξαν τα στοιχεία.

 Όχημα της BYD / Φωτογραφία shutterstock
Όχημα της BYD / Φωτογραφία shutterstock

Ο κλάδος των ηλεκτρικών οχημάτων τον τελευταίο χρόνο αντιμετώπισε έναν έντονο πόλεμο τιμών , με τις εταιρείες αυτοκινήτων είτε να μειώνουν τις τιμές είτε να λανσάρουν σειρές προϊόντων με χαμηλότερες τιμές.

H Κινεζική start up ηλεκτρικών αυτοκινήτων Nio, η οποία εξακολουθεί να λειτουργεί με ζημιές, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι περίπου 10 αυτοκινητοβιομηχανίες θα «βγούν» εκτός αγορά στη Κίνα, αφήνοντας μέσα 20 έως 30 «παίκτες».

Οι ΗΠΑ εντείνουν τις προσπάθειές τους για την υποστήριξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού , που υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2022, διέθεσε 370 δισεκατομμύρια δολάρια για την προώθηση καθαρών τεχνολογιών.

Ο Κένεντι επεσήμανε ότι η νομοθεσία παρέχει πίστωση 7.500 δολαρίων για αγορές ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πληρούν τις προϋποθέσεις. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τη μέση κινεζική υποστήριξη ανά αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου των 4.600 $ το 2023 — η οποία είναι μειωμένη από 13.860 $ το 2018.

ΣΧΕΤΙΚΑ