Πάρτι με λαθραία - νοθευμένα καύσιμα
Λίαν αποκαλυπτικά είναι τα απολογιστικά στοιχεία από τους τελωνειακούς ελέγχους, που διενεργήθηκαν στη διάρκεια του 2023, ειδικά όσον αφορά στο «καυτό» πεδίο των καυσίμων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο απολογισμός που δημοσιοποιείται εντός των ημερών ή και ωρών, θα «φωτίζει» το μεγάλο πάρτι που έχει στηθεί στην αγορά καυσίμων και μόνο τυχαίες δεν είναι οι εκτενείς αναφορές στη δικογραφία για τη Greek Mafia, στα κυκλώματα που λυμαίνονται τον κλάδο.
Τα στοιχεία, που προέκυψαν από την πρόσφατη συνέντευξη Τύπου του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, λένε ότι τουλάχιστον το 20% των πρατηρίων «κλέβουν» στην αντλία, δηλαδή αντί για καύσιμο γεμίζουν το ρεζερβουάρ με αέρα κοπανιστό. Ωστόσο, αυτό μοιάζει με παρωνυχίδα μπροστά στο γαϊτανάκι των υποθέσεων, που αφορούν σε ανενεργά συστήματα εισροών- εκροών, σε αδήλωτες ταμειακές μηχανές, σε πρατήρια που πλημμυρίζουν τους δρόμους με νοθευμένα καύσιμα, ακόμα και σε πρατήρια που λειτουργούσαν επί έτη χωρίς καν άδεια.
Αναμφίβολα το πρόβλημα των λαθραίων- νοθευμένων καυσίμων είναι οξύ. Πέρα από τις απώλειες για τον κρατικό Προϋπολογισμό, που μπορεί και να φτάνουν τα 300 εκ ευρώ, όσοι έχουν πέσει θύματα νοθευμένης βενζίνης ή πετρελαίου, γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις επιπτώσεις στο όχημα και την τσέπη τους. Λίγο πριν «φύγει» το 2023, οι Ράμπο των τελωνείων έπιασαν δύο «λαβράκια» στα σύνορα και τον Πειραιά και κατάσχεσαν συνολικά 43 τόνους χημικών προϊόντων (διαλύτες), που χρησιμοποιούνται για τη νόθευση των καυσίμων!
Πρόστιμα και «λουκέτα»
Με τον τελευταίο φορολογικό νόμο, το ΥΠΕΘΟ ευελπιστεί ότι θα «κόψει» τη φόρα στα κυκλώματα, καθώς προβλέπονται «λουκέτα» διαρκείας. Συγκεκριμένα:
- όταν από εξέταση δείγματος καυσίμων υπάρχει διαφορά μεταξύ της ανάλυσης του πρώτου, και του κατ' έφεση δείγματος, προκύπτει ότι το ελεγχόμενο φυσικό ή νομικό πρόσωπο κατέχει, διακινεί και εμπορεύεται νοθευμένα καύσιμα, σφραγίζεται η εγκατάσταση στην οποία διαπιστώνεται η παράβαση για 2 έτη
- αν μετά από έκθεση ελέγχου είτε της αρμόδιας υπηρεσίας της ΑΑΔΕ, είτε οποιασδήποτε άλλης δημόσιας ελεγκτικής ή διωκτικής αρχής, διαπιστώνεται τέλεση λαθρεμπορίας καυσίμων, σφραγίζεται η εγκατάσταση στην οποία διαπιστώνεται η παράβαση, για 2 έτη
- αν οι ιδιοκτήτες του πρατηρίου ή οι υπάλληλοι τους παρεμποδίζουν τον έλεγχο με χρήση βίας ή απειλής, σφραγίζεται η εγκατάσταση στην οποία διαπιστώνεται η παράβαση για 2 έτη.
Στο «παιχνίδι» μπαίνουν, όμως και οι εταιρίες πετρελαιοειδών, που οφείλουν να εποπτεύουν πιο στενά τους πελάτες- πρατηριούχους, με την πρόβλεψη προστίμων όπου διαπιστώνεται αμέλεια σε αυτήν την εποπτεία. Τα πρόστιμα φτάνουν στις 30.000 ευρώ ανά πρατήριο, αν οι εταιρίες δεν αποσύρουν εντός 10 εργάσιμων ημερών από την ενημέρωση για παραβατική συμπεριφορά των πρατηρίων, όλα τα τυχόν σήματά τους και τις αντλίες τους και εντός ευλόγου χρόνου, όλο τον υπόλοιπο εξοπλισμό τους από το πρατήριο καυσίμων.
Το στοίχημα
Από την πλευρά τους, οι εταιρίες επισημαίνουν ότι «λουκέτα» χωρίς έλεγχο δεν γίνεται και έλεγχος χωρίς ολοκληρωμένο σύστημα εισροών- εκροών μοιάζει με κακόγουστο ανέκδοτο. Η αλήθεια είναι ότι αυτή η ιστορία «σέρνεται» εδώ και χρόνια και παρά το ότι έχουν πέσει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για την αποτελεσματική εποπτεία της αγοράς, εξακολουθούν να υπάρχουν «κενά».
Βασικό πρόβλημα -και στοίχημα- είναι η αναβάθμιση του λογισμικού, που θα επιτρέπει on line ελέγχους σε όλα τα στάδια διάθεσης των καυσίμων, ενώ ακόμα δεν έχουν καλυφθεί από το σύστημα οι φορολογικές αποθήκες και το στάδιο της διακίνησης.