Αλλάζουν όλα στη βιομηχανία τροφίμων
Δεν είναι μυστικό ότι η πανδημία λειτούργησε ως καταλύτης σαρωτικών εξελίξεων σε πολλά πεδία της οικονομικής και κοινωνικής ζωής. Ο υποχρεωτικός πολύμηνος εγκλεισμός, μεταξύ άλλων, διαφοροποίησε και τον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες αντιλαμβάνονται, πλέον, τη διατροφή όχι απλώς ως κατανάλωση αλλά ως στάση ζωής.
Αυτή η αλλαγή τάσης, όπως αποτυπώνεται και στο «καλάθι της νοικοκυράς», δεν θα μπορούσε φυσικά να αφήσει ασυγκίνητη τη βιομηχανία τροφίμων, πόσο μάλλον όταν μιλάμε για ένα τελείως διαφορετικό μοντέλο κατανάλωσης, που δείχνει να «κουμπώνει» με τους νέους στόχους της κλιματικής αλλαγής.
Αποκαλυπτικά είναι τα ευρήματα της της έρευνας αγοράς, με τίτλο «Inspiring Trends 2021-2022», που παρουσίασε η εταιρεία ανάπτυξης τεχνολογίας τροφίμων Synergy Flavors. Η έρευνα αναδεικνύει τις επικρατούσες και ανερχόμενες καταναλωτικές τάσεις στην αμερικανική αγορά τροφίμων- ποτών και εστιάζει στα σημεία που πρέπει να δώσει έμφαση μια επιχείρηση κατά την κατάρτιση του σχεδίου μάρκετινγκ. Ωστόσο, οι τάσεις αυτές δεν αποτυπώνουν μόνο τη νέα πραγματικότητα στις ΗΠΑ, καθώς βασικό στοιχείο της έρευνας είναι ότι το 55% των καταναλωτών παγκοσμίως ανησυχούν για το περιβάλλον κι επιλέγουν, πλέον, με διαφορετικά κριτήρια όπως για παράδειγμα εποχικά είδη από τοπικούς παραγωγούς.
Σύμφωνα με την έρευνα, που παρακολούθησε κι επεξεργάστηκε η Ζ. Προεστάκη, Γραμματέας του Γραφείου Οικονομικών κι Εμπορικών Υποθέσεων του ελληνικού προξενείου στο Σικάγο, οι σύγχρονες καταναλωτικές τάσεις συναρτώνται με την πανδημία, η οποία ώθησε τους καταναλωτές παγκοσμίως να εστιάσουν στο άμεσο περιβάλλον τους, συνειδητοποιώντας τη σημασία της υγείας και της ευημερίας των ιδίων και της οικογένειάς τους.
Ειδικότερα, η Synergy Flavors διέκρινε τέσσερεις καταναλωτικές τάσεις, με τρείς επιμέρους διαστάσεις η καθεμία:
Α. Φυσικός ρυθμός: Ευεξία, ευημερία, φυσική προσέγγιση, προληπτική δράση
- Ανοσοποιητικό σύστημα, υγεία του γαστρεντερικού συστήματος, όραση, πρωτεΐνη
- Κόπωση, συγκέντρωση, ηρεμία, χαλάρωση
- Απλότητα, εσωτερική ομορφιά, ισορροπία
Ανερχόμενες γεύσεις: π.χ. αμύγδαλο, μέλι, γκρέιπφρουτ, σαγκουίνι, βύνη
Β. Αναζήτηση της περιπέτειας: Ανασύνθεση, δημιουργία και εξερεύνηση νέων γευστικών εμπειριών στο σπίτι
- Υποκατάσταση των χαμένων εμπειριών λόγω των υφιστάμενων περιορισμών που οφείλονται στην πανδημία, διεθνής κουζίνα, πειραματισμός, ποικιλία, μίξεις και συνδυασμοί υλικών
- Προετοιμασία κοκτέιλ στο σπίτι, οικιακές ευκολίες και σετ
- Ποιοτικά ροφήματα και καφές
Ανερχόμενες γεύσεις: π.χ. τρούφα, καυτερή πιπεριά, αγριοκέρασο
Γ. Προστασία του περιβάλλοντος: Χορτοφαγική και ευέλικτη διατροφή (“Flexitarianism”)
- Φυτική πρωτεΐνη, υποκατάστατα κρέατος, ιχθυηρά, προϊόντα χωρίς λακτόζη
- Τοπική παραγωγή, εποχιακά προϊόντα, λιγότερα απορρίμματα
- Φρούτα, λαχανικά, άνθη, μυρωδικά και μπαχαρικά
Ανερχόμενες γεύσεις: π.χ. βύσσινο, θυμάρι, λεμονόχορτο, δενδρολίβανο, κράνα
Δ. Συνδέσεις: Νοσταλγική διάθεση που συνδέεται με τα συναισθήματα της αβεβαιότητας και ανασφάλειας και ανάγκη για μείωση του άγχους μέσω της κατανάλωσης αγαπημένου φαγητού.
- Νέες εκδοχές του παραδοσιακού φαγητού, γεύσεις που παραπέμπουν στην παιδική και νεαρή ηλικία
- Απόδραση, ταξίδια, αναφορές σε γνώριμα στο κοινό στοιχεία από προηγούμενες δεκαετίες, αναφορές σε μυθικά πλάσματα από δημοφιλή βιβλία και ταινίες, εξωτικές νότες
- Κλασικές συνταγές και τροφές που αποθηκεύονται εύκολα
Ανερχόμενες γεύσεις: π.χ. γάλα εβαπορέ, κρέμα αραβοσίτου, βούτυρο, βανίλια, ανθός κερασιάς, ανανάς, καρύδα