Άνοιξε η αγορά της Κορέας για την Ελλάδα!
Η Νότιος Κορέα είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα αγορά για τα ελληνικά προϊόντα, καθώς οι δύο οικονομίες παρουσιάζουν σχεδόν απόλυτα συμπληρωματικό παραγωγικό προφίλ. Η Συμφωνία Ελευθέρου Εμπορίου Ε.Ε. – Νοτίου Κορέας επηρέασε, ανοδικά την διμερή ροή εμπορίου, η οποία σχεδόν διπλασιάσθηκε από 226 εκ. ευρώ το 2010 (εκτός ναυπηγήσεων πλοίων και εξαγωγών πετρελαιοειδών) σε 425,3 εκ. ευρώ το 2020 (αύξηση 88,2%). Σε αυτό το διάστημα, οι εισαγωγές μας αυξήθηκαν κατά 29,4% και οι εξαγωγές μας υπερτετραπλασιάσθηκαν!
Στην ομολογουμένως εντυπωσιακή στην ανάλυση της, έκθεση του Γραφείου Οικονομικών κι Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στη Σεούλ, σημειώνεται ότι είναι πολύ σημαντική η οργάνωση συνδυαστικών δράσεων (π.χ. κρασί, γαστρονομία, επώνυμα ελληνικά προϊόντα τροφίμων, τουρισμός) με στόχο την συνολική ενίσχυση της εικόνας της χώρας μας και των προϊόντων της, σε μια χώρα όπου η παρουσίαση έχει ίσως μεγαλύτερη σημασία από το περιεχόμενο και όπου το υψηλό κόστος προβολής-προώθησης καθιστά απαραίτητη την επίτευξη οικονομιών κλίμακος.
Κονσέρβες ροδάκινο
Οι κονσέρβες φρούτων είναι ιδιαίτερα δημοφιλές προϊόν για το καταναλωτικό κοινό της Ν. Κορέας αλλά οι εξαγωγές μας είχαν πέσει σε χαμηλά επίπεδα το 2010, λόγω του ανταγωνισμού από την Κίνα. Η Συμφωνία Ελευθέρων Συναλλαγών Ε.Ε. – Νοτίου Κορέας του 2011 άλλαξε ωστόσο άρδην την εικόνα, καθώς οι ελληνικές κονσέρβες ροδακίνου έχουν σταδιακά εξαιρεθεί από τον εισαγωγικό δασμό βάσης του 50%, με αποτέλεσμα να έχουν καταστεί μια ιδιαίτερα ελκυστική λύση για τους Κορεάτες εισαγωγείς και καταναλωτές, καθώς συνδυάζουν πλέον ποιότητα, αξιοπιστία προμηθευτή και ανταγωνιστική τιμή.
Η πανδημία δεν επηρέασε καθόλου την δυναμική αυτή κατά το παρελθόν έτος. Αντίθετα, κατά το 2020, οι εξαγωγές μας σημείωσαν ιστορικά υψηλά των 6.400 τόνων αξίας 7,15 εκ. $ Η.Π.Α. (αύξηση 40,9% σε σχέση με το 2019), θέτοντας σχεδόν πλήρως στο περιθώριο τις παραδοσιακές ανταγωνίστριες χώρες (Κίνα, Νότια Αφρική, Χιλή), και αποσπώντας κυριαρχικό μερίδιο αγοράς της τάξης του 70%, το οποίο μάλιστα εξακολουθεί να παρουσιάζει ανοδικές τάσεις.
Ελαιόλαδο
Η Συμφωνία Ελευθέρου Εμπορίου Ε.Ε.-Ν. Κορέας έχει διευκολύνει τις εξαγωγές κι ο εισαγωγικός δασμός περιορίσθηκε στο 5%. Το ελαιόλαδο θεωρείται ακόμη εξωτικό προϊόν και όχι βασικό είδος διατροφής. Η επέκταση των (κυρίως ιταλικών) εστιατορίων διευκολύνει την εξοικείωση του κοινού αλλά το ελαιόλαδο παραμένει ασύμβατο με την Κορεατική κουζίνα. Η εγχώρια κατανάλωση αυξάνεται σταδιακά.
Στην αγορά κυριαρχεί η Ισπανία (εξαγωγές 49,8 εκ. $, 70,6% της αγοράς), με μέτριο ποιοτικά ελαιόλαδο, και ακολουθούν η Ιταλία και η Ελλάδα. Το μερίδιο αγοράς της Ελλάδας εξακολουθεί να είναι χαμηλό (2,4%), αλλά το 2019 -2020 καταγράφησαν αξιόλογες εξαγωγές έξτρα παρθένου ελληνικού ελαιολάδου στην Κορέα (176 τόνοι, αξίας 1,3 εκ. € το 2020). Το ελληνικό εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο θεωρείται κορυφαίας ποιότητας στη Ν. Κορέα και οι εισαγωγείς πληρώνουν παραπάνω (premium) για αυτό, αν και οι υψηλές αυτές τιμές έχουν παράλληλα αρνητική επίδραση στην ανταγωνιστικότητα του προϊόντος. Η εικόνα αυτή βελτιώθηκε, σε κάποιο βαθμό, κατά το 2020.
Κρασί, Μπύρα
Η Συμφωνία Ελευθέρου Εμπορίου Ε.Ε.-Ν. Κορέας έχει διευκολύνει τις εξαγωγές, καθώς ο εισαγωγικός δασμός έχει μηδενισθεί. Παρόλα αυτά, λόγω της διάρθρωσης της αγοράς και υψηλών ειδικών φόρων, η τελική τιμή καταναλωτή είναι ιδιαίτερα ψηλή. Το κρασί εξακολουθεί να θεωρείται ένα νέο είδος πολυτελείας στη Νότιο Κορέα, αποκλειστικά εισαγόμενο. Σημαντικότεροι προμηθευτές είναι η Γαλλία, η Χιλή, οι Η.Π.Α., η Ιταλία, η Ισπανία και η Αυστραλία. Έως το 2014, οι εξαγωγές μας ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτες και δεν υπήρχε καμία απολύτως γνώση για το προϊόν τόσο στους επαγγελματίες όσο και στο αγοραστικό κοινό. Χάρη στο πρόγραμμα προβολής-προώθησης που εφάρμοσε το Enterprise Greece τα τελευταία χρόνια, κατά το 2020 είχε πλέον διαμορφωθεί μία, έστω και περιορισμένη, βάση 6 εισαγωγέων (με ικανοποιητικό αριθμό ετικετών από αρκετά ποιοτικά οινοποιεία) και αξίας CIF 231.000 $ Η.Π.Α..
Το μερίδιο αγοράς μας εξακολουθεί να είναι χαμηλό, είναι όμως πλέον ευδιάκριτος ο σχηματισμός της εικόνας ενός προϊόντος εξαιρετικής ποιότητας, με πλούσια ιστορία και μοναδικά γευσιγνωστικά χαρακτηριστικά. Οι Κορεάτες προτιμούν γενικά το ερυθρό κρασί αλλά από την Ελλάδα εισάγεται κυρίως λευκό. Η μπύρα είναι επίσης ενδιαφέρον προϊόν με υψηλή κατανάλωση και προοπτικές, καθώς και πολύ αξιόλογες εισαγωγές από την Ευρώπη. Δεν καταγράφονται ωστόσο ακόμη ελληνικές εξαγωγές.
Τουρισμός
Κλάδος με εξαιρετική δυναμική και προοπτικές αλλά αναξιοποίητος λόγω έλλειψης συνεκτικής στρατηγικής προώθησης-προβολής του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στην Κορέα. Οι 50-55.000 Κορεάτες επισκέπτες που κατ’ εκτίμηση υποδεχόμαστε ετησίως αποτελούν την κορυφή του παγόβουνου σε ότι αφορά τις δυνατότητες της χώρας μας. Σύμφωνα με το Γραφείο ΟΕΥ, είναι εξαιρετικά σημαντικό να ξεπεράσουμε τους 100.000 τουρίστες ώστε να επιτύχουμε την τακτική απευθείας διασύνδεση Αθήνας-Σεούλ με πτήσεις της Korean Air.
Η ετήσια συμμετοχή στην Διεθνή Έκθεση Τουρισμού της Σεούλ έχει ξεπεραστεί ως εργαλείο προβολής και προώθησης του τουριστικού μας προϊόντος. Σε πρώτη φάση απαιτείται ακριβής καταγραφή του αριθμού των Κορεατών επισκεπτών και η χρονική κατανομή τους εντός του έτους. Στη συνέχεια, προτείνεται η κατάρτιση ανανεούμενων τριετών προγραμμάτων, με έμφαση σε συγκεκριμένους τομείς θεματικού τουρισμού, εστιασμένες εκδηλώσεις στην Κορέα και αντίστοιχα fame trips στην Ελλάδα. Θα πρέπει επίσης να δοθεί προτεραιότητα στην προσέλκυση γυρισμάτων Κορεατικών τηλεοπτικών και κινηματογραφικών εκπομπών στην χώρα μας.