Έρχεται επαναστάση στα super markets!

Κίνηση σε Σούπερ Μάρκετ/ Φωτογραφία Eurokinissi

Ο κορωνοϊός υποχρέωσε τους καταναλωτές να αλλάξουν συνήθειες αλλά και τα ίδια τα super markets να αλλάξουν στρατηγική κι επενδυτικό προσανατολισμό, λαμβάνοντας υπόψιν τη στροφή χωρίς επιστροφή στο ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων.

Πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ έδειξε ότι οι πωλήσεις του online καναλιού των super markets ξεπέρασαν τα 100 εκατ. Ευρώ το 2020, έναντι των 46,7 εκατ. Ευρώ του 2019, ενώ το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη super market online έχει φτάσει πλέον στο 25% έναντι ενός πολύ μικρού ποσοστού 1-2% το 2019.

Το στοιχείο που επιβεβαίωσε, όμως, ότι αυτή η στροφή στις ηλεκτρονικές αγορές είναι μόνιμη, αποτυπώνεται στην ποιοτική ανάλυση των πλεονεκτημάτων των e- αγορών. Αφήνοντας στην άκρη το 40%, που αφορά στην ασφάλεια από τον κορωνοϊό, ακολουθούν η ευκολία των αγορών σε ποσοστό 38%, η ταχύτητα αγορών με 23% και η αναζήτηση προσφορών με 22%. Παράλληλα 1 στους 4 καταναλωτές, δεν έχει εικόνα για τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών, κάτι που αποτελεί ένδειξη για ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς.

Η πραγματική επανάσταση φαίνεται ότι ξεκινά, όμως, στην άλλη όχθη του Ατλαντικού και μάλλον είναι ζήτημα χρόνου το πότε θα ακολουθήσει η Ευρώπη. Κατ’ αρχάς, η Amazon εγκαινιάζει το αυτόματο σύστημα ηλεκτρονικής πληρωμής (checkout) σε μεγάλα καταστήματα σουπερμάρκετ. Όπως αναφέρει το ειδικό ενημερωτικό σημείωμα του Γραφείου Οικονομικών κι Εμπορικών Υποθέσεων στη Νέα Υόρκη, τα έγγραφα προγραμματισμού για το υπό κατασκευή κατάστημα στο Brookfield του Κονέκτικατ αναφέρουν δώδεκα πύλες εισόδου και εξόδου καθώς και «έξυπνες κάμερες» με ανιχνευτή όρασης και ηλεκτρονικούς αισθητήρες τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίοι βρίσκονται τοποθετημένες στην οροφή, πάνω από τα ράφια, και καταγράφουν κάθε βήμα του πελάτη από τη στιγμή που μπαίνει στο κατάστημα ως τη στιγμή που αποχωρεί. Για να γίνει η χρέωση κατά την έξοδο, ο πελάτης πρέπει, προτού αρχίσει τα ψώνια του, να έχει «κατεβάσει» στο κινητό τηλέφωνό του την ειδική εφαρμογή της Amazon Go. Αυτή η εγκατάσταση εμφανίστηκε στο παρελθόν μόνο σε καταστήματα Amazon Go.

Σύμφωνα με το Reuters, η Amazon παρουσίασε, επίσης, μία νέα συσκευή σάρωσης με δυνατότητες βιομετρικής ταυτοποίησης σε καταστήματα Whole Foods στην περιοχή του Σιάτλ, επιτρέποντας στους αγοραστές να πραγματοποιούν τις συναλλαγές τους μόνο με τη σάρωση της παλάμης τους. Το νέο Amazon One «διαβάζει» την εικόνα της παλάμης του αγοραστή, ο οποίος κρατά το χέρι του πάνω από τη συσκευή για περίπου ένα δευτερόλεπτο.

Την ίδια στιγμή, η γνωστή αμερικανική αλυσίδα Walmart, προωθεί την παράδοση τροφίμων κατευθείαν στο ψυγείο των πελατών της, εν τη απουσία των τελευταίων από την οικία τους!!! Σύμφωνα με το Bloomberg, οι δοκιμές της νέας υπηρεσίας “In Home” ανεστάλησαν προσωρινώς, λόγω της πανδημίας, ωστόσο με την πρόοδο των εμβολιασμών, και την εκρηκτική άνθιση των διαδικτυακών πωλήσεων τροφίμων, η εταιρεία θέτει εκ νέου σε τροχιά την εν λόγω υπηρεσία.

Βασική πρόκληση για την ευρεία χρήση της νέας υπηρεσίας από τους καταναλωτές συνιστά η αποδοχή εκ μέρους τους της εισόδου στο διαμέρισμά τους ενός αγνώστου, και δη προσέγγισης στο ψυγείο τους. Για το λόγο αυτό, η εταιρεία, προκειμένου να απομακρύνει ανησυχίες των πελατών της, αναθέτει σε υπαλλήλους με μακροχρόνια εμπειρία να συναντούν δυνητικούς πελάτες, πριν από την πρώτη παραγγελία, και να εκπαιδεύονται δια ζώσης πως, επί παραδείγματι, να αποθηκεύουν επιμελώς τα τρόφιμα στο ψυγείο. Το προσωπικό παράδοσης θα φορά επίσης μάσκες, γάντια, μποτάκια, θα φέρει κάμερες σώματος, οι οποίες θα μεταδίδουν και καταγράφουν ζωντανά την παράδοση, ενώ θα εισέρχονται σε σπίτια (ή γκαράζ) κάνοντας χρήση μοναδικού κωδικού σε «έξυπνες κλειδαριές» μέσω ειδικής εφαρμογής!

ΣΧΕΤΙΚΑ