«Χρυσωρυχείο» οι on line αγορές
Ως καταλύτης λειτούργησαν οι περιορισμοί της πανδημίας στην αύξηση ή μάλλον εκτίναξη των αγορών μέσω διαδικτύου, επιτρέποντας χαμόγελα και στο υπουργείο Οικονομικών, που προσδοκά περιορισμό της φοροδιαφυγής και αύξηση των εσόδων με “εργαλείο” τις e- αγορές.
Έρευνα της Eurostat δείχνει ότι οι ηλεκτρονικές αγορές συνεχίζουν να αυξάνονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με την προοπτική ενίσχυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου να διαγράφεται λαμπρή και τις επενδύσεις στο συγκεκριμένο τομέα να μοιάζουν με... χρυσωρυχείο.
Στη διάρκεια του 2020, το 89% των Ευρωπαίων πολιτών ηλικίας 16- 74 ετών χρησιμοποίησε το Ίντερνετ και το 72% αυτών είτε έκανε παραγγελίες είτε αγορές αγαθών ή υπηρεσιών. Πρόκειται για αύξηση 4 ποσοστιαίων μονάδων σε σύγκριση με το 2019 και 10 μονάδων σε σχέση με το 2015. Ψηλά στη “βαθμολογία”, βρίσκονται η Ολλανδία, η Δανία, η Γερμανία, ενώ στον αντίποδα κινούνται Βουλγαρία, Ρουμανία αλλά με “άλματα” στην τελευταία 5ετία. Πού βρίσκεται η Ελλάδα; Πολύ χαμηλά στην κατάταξη.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Eurostat, το 59% των Ελλήνων χρηστών του διαδικτύου έκανε αγορές στη διάρκεια του δύσκολου 2020, κάτι που σημαίνει πρακτικά ότι σημειώθηκε αύξηση 8 ποσοστιαίων μονάδων σε μόλις ένα έτος. Αυτό αποτυπώθηκε, άλλωστε, σε κλαδικές έρευνες που διενεργήθηκαν στη χώρα μας το προηγούμενο διάστημα, αλλά και στα στοιχεία του Προϋπολογισμού, όπου οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ήταν αυτές που τόνωσαν τις εισπράξεις ΦΠΑ και “φρέναραν” την απώλεια τζίρου σε συγκεκριμένα πεδία του λιανικού εμπορίου. Σημειωτέον ότι πρόκειται για το δεύτερο “μπαμ”, μετά από εκείνο της επιβολής των capital controls το 2015, όταν το ποσοστό των e- αγορών αυξήθηκε κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες, στο 47%, μέσα σε ένα χρόνο.
Σε αντίθεση, πάντως, με την εντύπωση ότι τα ηλεκτρονικά είδη είναι αυτά που ως επί το πλείστον αγοράζονται από διαδικτυακά κανάλια, η έρευνα της Eurostat δείχνει ότι... πρωταθλητές είναι τα ρούχα, τα παπούτσια και τα διάφορα αξεσουάρ ένδυσης και μάλιστα σε μεγάλη διαφορά από τη δεύτερη κατηγορία, που είναι το streaming επί πληρωμή ταινιών και σειρών. Όσον αφορά στα computer, στα tablets και στα smartphones, βρίσκονται κάτω κι από τις αγορές βιβλίων!
Στα καθ’ ημάς, ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία για τις ηλεκτρονικές αγορές ειδών super market. Το μερίδιο αγορών σε αξία που οι Έλληνες πραγματοποιούν στα online supermarkets αντί των φυσικών καταστημάτων έφτασε στο 1,8% από 0,4% το 201. Το ποσοστό παραμένει μικρό για τα διεθνή και τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Ωστόσο, στελέχη της Convert Group, που δημοσιοποίησε τα σχετικά στοιχεία, εκτιμούν ότι το ποσοστό αυτό θα αναρριχηθεί πολύ γρήγορα τα επόμενα χρόνια στο 16%, που κατέγραψε η Μεγάλη Βρετανία το 2020. Συνολικά, ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης των online supermarkets στη χώρα μας ξεπέρασε κάθε προσδοκία το 2020, καταγράφοντας αύξηση 262%. Σε απόλυτα μεγέθη διαμορφώθηκε σε €163 εκατ. (σε τιμές λιανικής με το ΦΠΑ).