Φθηνότερο το καλάθι της ελληνίδας νοικοκυράς
Μπορεί οι πολίτες να συνεχίζουν να βλέπουν τα ψυγεία και τα ντουλάπια της κουζίνας τους άδεια, αλλά οι τιμές του τυπικού καλαθιού στα σούπερ μάρκετ της Ελλάδας είναι πολύ χαμηλότερες σε σύγκριση με εκείνες σε Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία και Πορτογαλία, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα επαναλαμβανόμενης εξαμηνιαίας έκθεσης του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Με τον ΦΠΑ στην Ελλάδα να βρίσκεται στο 13% και 24% το καλάθι του ελληνικού νοικοκυριού είναι φθηνότερο κατά 8% σε σύγκριση με την Ισπανία, 28% σε σχέση με την Γαλλία, 22% από της Αγγλίας και 10% με την Πορτογαλία. Ο υψηλός ΦΠΑ αντανακλάται στη σύγκριση τιμών που ακολουθεί και δεν συμπεριλαμβάνεται η πρόσθετη φορολογία, όπου τότε το ελληνικό καλάθι της νοικοκυράς γίνεται 19% φθηνότερο από της Ισπανίας, 41% σε σύγκριση με την Γαλλία, 38% σε σχέση με της Αγγλίας και 16% από της Πορτογαλίας. Ο ΦΠΑ στην Ελλάδα είναι σημαντικά υψηλότερος από την Αγγλία (0%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24% στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%. Σημειώνεται ότι η εισαγωγή ειδικών φόρων κατανάλωσης (π.χ. καφές) δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί στα παραπάνω στοιχεία.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων (σούπερ μάρκετ) παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα για το τυπικό του καλάθι με κατά μέσο όρο σε χαμηλότερη τιμή (ακόμα και στα φθηνά προϊόντα των τυπικών 20 κατηγοριών), που είναι αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των λιανεμπόρων για συγκράτηση των τιμών τα τελευταία χρόνια. Η τάση αυτή με μικρές διακυμάνσεις είναι διαχρονική την τελευταία 7ετία που πραγματοποιείται η συγκεκριμένη έρευνα από το ΙΕΛΚΑ. Η διαχρονική σύγκριση τιμών με το εξωτερικό δείχνει ότι τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα συνεχώς έχει φθηνότερο καλάθι από τις συγκρινόμενες χώρες με διακυμάνσεις οι οποίες δεν αλλάζουν το αποτέλεσμα της ανάλυσης.
Σημειώνεται ότι πέρα από τον ΦΠΑ παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι, μεταξύ άλλων, το ύψος της φορολογίας σε κάθε χώρα, οι καταναλωτικές συνήθειες και η αγοραστική δυνατότητα σε κάθε χώρα, η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης και τα αντίστοιχα κόστη, η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (π.χ. οδικό δίκτυο, νησιά κλπ), τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία).
Τα δεδομένα τιμών υπολογίζονται από γνωστά παρατηρητήρια τιμών των χωρών που εξετάστηκαν και για την Ελλάδα στα πρωτογενή δεδομένα από τιμοληψίες σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Τα στοιχεία προέρχονται από τις παρακάτω αλυσίδες σούπερ μάρκετ: Ελλάδα (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market, Μασούτης), Αγγλία (Tesco, Asda, Sainsbury's, Morrisons, Waitrose, Ocado), Γαλλία (Intermarché, Carrefour, E.Leclerc, Monoprix, Coradrive, Chronodrive), Ισπανία (Eroski, Mercadona, El Corte Inglés, Carrefour, Dia), Πορτογαλία (Pingo Doce, El Corte Inglés, Intermarché, Continente, Salgo, Apolonia, E.Leclerc).