Πάτρα-Πύργος: Πιθανό ευρωπαϊκό «κώλημα» - Καθησυχάζει το Υπ. Υποδομών
Την εκτίμηση ότι δεν προκύπτει λόγος ανησυχίας από την απάντηση που έδωσε η Επίτροπος Περιφερειακής και Αστικής Πολιτικής, Ελίζα Φερέιρα σε ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ για το μέλλον του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, εκφράζουν πηγές από το υπουργείο Υποδομών.
Απαντώντας σε ερώτηση του Δημήτρη Παπαδημούλη και της Έλενας Κουντουρά, η κ. Φερέιρα αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι «οι ελληνικές αρχές διαβίβασαν ορισμένες αρχικές πληροφορίες στην Επιτροπή όσον αφορά την πρόθεσή τους να εγκαταλείψουν ενδεχομένως ένα μοντέλο που βασίζεται σε δημόσια έργα προς ένα μοντέλο που βασίζεται σε συμβάσεις παραχώρησης».
Στην επιστολή της, η Επίτροπος επισημαίνει ότι «εναπόκειται στις ελληνικές αρχές να διασφαλίσουν ότι κάθε διαδικασία ανάθεσης για την υλοποίηση του εν λόγω έργου διεξάγεται σύμφωνα με το δίκαιο της ΕΕ. Σε περίπτωση αλλαγής του μοντέλου για τη σύναψη συμβάσεων, πρέπει να ενημερώνεται η Επιτροπή. Αυτό θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα να χρειάζεται τροποποίηση της απόφασης της Επιτροπής για τη χορήγηση χρηματοδότησης του έργου».
Όπως μάλιστα τονίζει η επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής και Αστικής Πολιτικής της Κομισιόν (DG REGIO), τα κράτη μέλη πρέπει να αξιολογούν κατά πόσον τα έργα που προκηρύσσονται συνεπάγονται κρατική ενίσχυση και, εάν ναι, να ενημερώνουν σχετικά την Επιτροπή.
Σύμφωνα με στελέχη του Υπουργείου Υποδομών, η ένταξη του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού έχει εγκριθεί επί της αρχής από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς και Βιομηχανίας (DG GROW), η οποία έχει και τον τελικό λόγο στις διαπραγματεύσεις με το Δημόσιο για το έργο αυτό.
Κατά τις ίδιες πηγές, ο αρμόδιος Επίτροπος, Τιερί Μπρετόν, έχει πεισθεί για την αναγκαιότητα του έργου ενώ η αποστολή επίσημης έγκρισης από την DG GROW αποτελεί θέμα χρόνου. Όπως τονίζουν, το ενδεχόμενο να θεωρήσει η αρμόδια Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG COMP) ότι εγείρεται ζήτημα κρατικής ενίσχυσης με την ένταξη του οδικού άξονα στην Ολυμπία Οδό συγκεντρώνει ελάχιστες πιθανότητες, δεδομένου ότι στη συμφωνία μεταξύ Δημοσίου και Ολυμπίας Οδού προβλέπεται η ανάληψη ρίσκου από τον παραχωρησιούχο.
Η συμμετοχή των ιδιωτών της Ολυμπίας Οδού θα φτάσει τα 80 εκατομμύρια ευρώ εκ των οποίων 10 εκατομμύρια θα προέλθουν από ίδια κεφάλαια, ενώ τα υπόλοιπα θα εξασφαλιστούν μέσω δανεισμού από τις συστημικές τράπεζες.
Τις επόμενες ημέρες το υπουργείο Υποδομών θα στείλει στην ευρωπαϊκή Διεύθυνση Ανταγωνισμού στοιχεία της συμφωνίας παραχώρησης Δημοσίου – Ολυμπίας Οδού, τα οποία αφορούν στη μελέτη κόστους – οφέλους και του χρηματοοικονομικού μοντέλου.
Το συνολικό κόστος για την αναβάθμιση του υφιστάμενου οδικού δικτύου θα ανέλθει σε 304 εκατομμύρια ευρώ, με τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου να διαμορφώνεται σε 224 εκατομμύρια ευρώ. Στη συμβολή του Δημοσίου συμπεριλαμβάνεται και το κόστος εγκατάστασης του συστήματος διοδίων.
Τα κονδύλια που θα διαθέσει το Δημόσιο για την κατασκευή του τμήματος Πάτρα – Πύργος θα προέλθουν από την υφιστάμενη (2014 – 2020) και από την επόμενη (2021 – 2027) προγραμματική περίοδο, καθώς το έργο έχει εγκριθεί ως επένδυση γέφυρα.