Τα μέτρα που εξετάζουν για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Για πρώτη φορά συνεδριάζει σήμερα η νεοσυσταθείσα διυπουργική επιτροπή για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, η οποία έχει ως βασικό έργο την εκπόνηση εθνικού σχεδίου για την ηλεκτρική κινητικότητα έως τις 30 Ιουνίου του 2020.
Η Ελλάδα είναι ουραγός στην ηλεκτροκίνηση, δεδομένου ότι τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσωπεύουν ποσοστό που αντιπροσωπεύει περίπου το 0,05% του συνολικού στόλου, την ώρα που ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση αγγίζει το 7%.
Στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας το οποίο πρόσφατα τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, καθορίζεται το πλαίσιο για την ανάπτυξη δικτύου υποδομών με σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος τονίζουν ότι το νομοσχέδιο προβλέπει ότι το πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση θα βασιστεί στο ανταγωνιστικό μοντέλο της ελεύθερης αγοράς, ακυρώνοντας το πιλοτικό πρόγραμμα που είχε ξεκινήσει ο ΔΕΔΔΗΕ το οποίο προέβλεπε την εγκατάσταση περίπου 1.500 σταθμών φόρτισης έως το 2020.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το προηγούμενο μοντέλο που έδινε τη δυνατότητα στο ΔΕΔΔΗΕ να αναπτύξει υποδομές φόρτισης, ήταν αντίθετο στη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία του 2019 για την αγορά ηλεκτροκίνησης.
Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, οι υπουργοί Οικονομικών, Υποδομών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ανάπτυξης, θα εκδώσουν κοινή απόφαση, η οποία θα καθορίζει με περισσότερες λεπτομέρειες το πλαίσιο ηλεκτροκίνησης.
Το πρώτο βήμα για την εκπόνηση του εθνικού σχεδίου για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα πραγματοποιηθεί έως το τέλος του 2019 με την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ενέργειας και Κλίματος (ΕΣΕΚ).
Στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ, το οποίο θα έχει δεσμευτική ισχύ από την πρώτη Ιανουαρίου του 2020, θα τεθούν συγκεκριμένοι στόχοι για τον αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων που θα πρέπει να κυκλοφορούν στους δρόμους της χώρας έως το 2030.
Σύμφωνα με την πρόβλεψη στο ΕΣΕΚ που εκπονήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, το 10% του συνόλου των ΙΧ θα πρέπει να κινούνται με ηλεκτρισμό έως το 2030.
Κυβερνητικές πηγές κάνουν λόγο για ουτοπικό στόχο, καθώς ο αριθμός αυτός με βάση τα σημερινά δεδομένα ανέρχεται σε 560.000 αυτοκίνητα. Σήμερα στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν 5,6 εκατομμύρια οχήματα.
Έως το τέλος του 2018 μόλις 644 ηλεκτρικά αυτοκίνητα είχαν ταξινομηθεί στην Ελλάδα, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της διετίας 2017-2018, περίπου 200 αυτοκίνητα ηλεκτρικής τεχνολογίας αγοράζονται κάθε χρόνο.
Στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών για τη φορολογική μεταρρύθμιση που έχει τεθεί σε διαβούλευση, θεσπίζονται φορολογικά κίνητρα σε επιχειρήσεις για την χρήση ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι σχετικές διατάξεις προβλέπουν ότι ο συντελεστής φορολογικής απόσβεσης διαμορφώνεται σε 25% ανά φορολογικό έτος για μέσα μεταφοράς ατόμων μηδενικών ρύπων. Ουσιαστικά πρόκειται για το ποσοστό της αξίας του οχήματος που θα επιτρέπεται στις επιχειρήσεις να δηλώνουν ως ετήσια δαπάνη, η οποία εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα στο πλαίσιο της διαδικασίας απόσβεσης.
O κώδικας φορολογίας εισοδήματος που ισχύει τώρα ορίζει ότι ο συντελεστής φορολογικής απόσβεσης ανέρχεται σε 16% για μέσα μεταφοράς ατόμων και στο 12% για οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων.
Όταν ψηφιστεί ο νέος νόμος, ο συντελεστής φορολογικής απόσβεσης για ηλεκτρικά οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων μηδενικών ρύπων θα αυξηθεί στο 20% ανά φορολογικό έτος.
Η κυβέρνηση εξετάζει πολύ σοβαρά και το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ στα ηλεκτρικά οχήματα από το 24% στο 13%, προκειμένου να μειωθούν οι τιμές τους και να γίνουν πιο προσιτά στους καταναλωτές.
Εκτός από φορολογικά, η διυπουργική επιτροπή θα εξετάσει οικονομικά και κυκλοφοριακά κίνητρα που θα ισχύσουν για ηλεκτρικά οχήματα, όπως εκπτώσεις στα διόδια και ελεύθερη στάθμευση σε επιλεγμένα σημεία στο κέντρο των πόλεων.
Θέλοντας να δώσει το παράδειγμα η κυβέρνηση θα αναλάβει πρωτοβουλία για την ανανέωση του στόλου των βουλευτικών αυτοκινήτων. Μιλώντας στην κοινοβουλευτική ομάδα της ΝΔ πριν από λίγες ημέρες, ο πρόεδρος της Βουλής, Κώστας Τασούλας, ανέφερε ότι οι βουλευτές Αττικής έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Παράλληλα, η διυπουργική επιτροπή θα εξετάσει το ενδεχόμενο να τεθεί ένας φιλόδοξος στόχος για το ποσοστό των κρατικών οχημάτων που θα είναι ηλεκτροκίνητα εντός των επόμενων 10 ετών.
Στο πλαίσιο αυτό, ποσοστό μεταξύ 30% και 40% των νέων λεωφορείων που προτίθεται να προμηθευτεί το υπουργείο Υποδομών για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, θα είναι ηλεκτρικής τεχνολογίας.
Μεταξύ των κατηγοριών οχημάτων που θα δώσει προτεραιότητα η κυβέρνηση είναι και τα ταξί, για τα οποία αναμένεται να εξεταστεί το ενδεχόμενο επιδότησης.
Η διυπουργική επιτροπή, η οποία συγκροτήθηκε στις 21 Οκτωβρίου με απόφαση των υπουργών Υποδομών και Οικονομικών και του υφυπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Γεράσιμου Θωμά, αποτελείται από 21 μέλη.
Πρόεδρος της επιτροπής είναι η γενική γραμματέας Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου και συμπροεδρεύων ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, Νίκος Σταθόπουλος. Τα υπόλοιπα μέλη προέρχονται από τα υπουργεία Υποδομών, Οικονομικών και Ενέργειας, από την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, το ΔΕΔΔΗΕ και τον ΟΑΣΑ.