Προς ακύρωση το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων!
Το ενδεχόμενο να ακυρώσει το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων εξετάζει το Υπουργείο Υποδομών, το οποίο με προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα 400 εκατομμύρια ευρώ αποτέλεσε ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα που προώθησε η προηγούμενη κυβέρνηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών διατηρεί σοβαρές επιφυλάξεις για την αποτελεσματικότητα του συστήματος, παρά το γεγονός πως ο διαγωνισμός έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί και προσωρινός ανάδοχος του έργου έχει κηρυχθεί σχήμα στο οποίο συμμετέχουν οι εταιρείες ΑΚΤΩΡ, Intrakat, Intrasoft και η ιταλική Autostrade Tech.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο διττός τρόπος λειτουργίας του συστήματος προκαλεί έντονο προβληματισμό, καθώς σε καμία άλλη χώρα δεν λειτουργεί με αντίστοιχες προδιαγραφές.
Οριστικές αποφάσεις για το έργο δεν πρόκειται να ληφθούν πριν από το τέλος του μήνα, δεδομένου πως στις 23 Σεπτεμβρίου αναμένεται να συζητηθούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσφυγές που έχουν γίνει από τους δύο υποψήφιους που αναμετρήθηκαν στην τελική φάση του διαγωνισμού.
Οι προδιαγραφές του έργου προβλέπουν ότι τα οχήματα ιδιωτικής χρήσεως θα παρακολουθούνται με κάμερες και θα αναγνωρίζονται αυτόματα από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο.
Τα οχήματα επαγγελματικής χρήσης θα πρέπει να εγκαταστήσουν συσκευή που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους, με τη βοήθεια δορυφόρων.
Σε περίπτωση αδυναμίας αναγνώρισης πινακίδας κυκλοφορίας ΙΧ, το σύστημα θα επικοινωνεί αυτόματα με τις υπηρεσίες της Τροχαίας προκειμένου να επεμβαίνουν για την αναγνώριση του οχήματος. Οι οδηγοί θα πληρώνουν με ειδική κάρτα ή με εφαρμογή στο κινητό τους, κατά την έξοδό τους από τον αυτοκινητόδρομο.
Ο διαγωνισμός για το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων είχε προκαλέσει έντονη ανησυχία στις τράπεζες που χρηματοδότησαν την κατασκευή των μεγάλων οδικών αξόνων, οι οποίοι λειτουργούν με καθεστώς παραχώρησης.
Όπως είχε αποκαλύψει το economistas, οι τράπεζες με επιστολές προς το υπουργείο Υποδομών τον περασμένο Φεβρουάριο, είχαν ζητήσει λεπτομέρειες για το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων και για τις πιθανές επιπτώσεις στα έσοδα των οδικών αξόνων.
Οι τράπεζες τόνιζαν στις επιστολές ότι τυχόν αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων προϋποθέτουν την έγκριση όλων των εμπλεκόμενων μερών, μεταξύ αυτών της Βουλής και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ωστόσο, η έκκληση των τραπεζών για τη διεξαγωγή διαλόγου αγνοήθηκε από τον πρώην υπουργό, Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος ουδέποτε απάντησε στις επιστολές.
Πάντως, οι απόψεις στελεχών του κατασκευαστικού κλάδου διίστανται για το κατά πόσο το ηλεκτρονικό σύστημα μπορεί να λειτουργήσει με τις προδιαγραφές που προέβλεπε ο διαγωνισμός που ολοκληρώθηκε πρόσφατα.
Εάν το υπουργείο Υποδομών αποφασίσει να ακυρώσει το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων και να δημοπρατήσει ξανά το έργο με νέες προδιαγραφές, αναμένεται - έστω και προσωρινά - να επανέλθει στο προσκήνιο το ζήτημα της διαλειτουργικότητας των πομποδεκτών διαφορετικών οδικών αξόνων.
Παρά το γεγονός πως εδώ και αρκετά χρόνια λειτουργεί ένα κοινό σύστημα με την ονομασία GRITS (Greece Interoperable Tolling Systems), που δίνει τη δυνατότητα στους οδηγούς να χρησιμοποιούν ένα πομποδέκτη σε διαφορετικούς αυτοκινητόδρομους, δεν έχουν ενταχθεί σε αυτό όλες οι εταιρείες παραχώρησης.
Ακόμα και εκείνες που συμμετέχουν στο GRITS (Αττική Οδός, Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, Αυτοκινητόδρομος Μορέας) και χρησιμοποιούν κοινό πομποδέκτη, δεν έχουν καταφέρει να συνεννοηθούν για πρακτικά ζητήματα προκειμένου να διευκολύνουν τους οδηγούς. Για παράδειγμα, οι οδηγοί που έχουν πομποδέκτες της Αττικής Οδού δεν μπορούν να τους «φορτίσουν» με χρήματα στους σταθμούς διοδίων των υπόλοιπων εταιρειών που συμμετέχουν στο κοινό σύστημα.