Συμμετοχή ιδιωτών για επιτάχυνση των μεγάλων έργων
Τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στο σχεδιασμό έργων εξετάζει το υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να σταματήσουν οι μεγάλες καθυστερήσεις που σημειώνονται σε πολλές επενδύσεις.
Για την υλοποίηση ενός μεγάλου έργου στην Ελλάδα απαιτούνται κατά μέσο όρο 90 μήνες, όταν η αντίστοιχη διάρκεια στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης κυμαίνεται περίπου στο μισό. Μόνο για την έγκριση των απαραίτητων μελετών χρειάζονται περίπου δύο χρόνια.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόθεση της νέας ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι να υπάρχει η δυνατότητα επίβλεψης έργων και μελετών από ιδιώτες.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η συμμετοχή ιδιωτών μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα, αντίστοιχα με εκείνα που είχε η καθιέρωση των ελεγκτών δόμησης, όταν με απαίτηση των θεσμών ο έλεγχος των εργασιών δόμησης αφαιρέθηκε από τις πολεοδομίες.
Για την υλοποίηση των παρεμβάσεων που εξετάζονται στο πλαίσιο επιτάχυνσης των έργων δε θα χρειαστεί συνολική αλλαγή του θεσμικού πλαισίου. Ο νέος υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, έχει άλλωστε τοποθετηθεί ξεκάθαρα ότι προτίθεται να διατηρήσει το νόμο 4412/2016 ο οποίος διέπει τις δημόσιες συμβάσεις έργων.
Η ανάθεση της επίβλεψης έργων και μελετών σε ιδιώτες αναμένεται να ξεμπλοκάρει και μεγάλο αριθμό μικρότερων έργων, τα οποία εκτελούνται από οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, δεδομένου πως σε επίπεδο δήμων υπάρχει μεγάλη έλλειψη μηχανικών.
Πηγές του υπουργείου Υποδομών εκτιμούν ότι η συμμετοχή ιδιωτών στην επίβλεψη μεγάλων έργων ενδέχεται να δώσει λύση και στο φαινόμενο των μεγάλων εκπτώσεων, το οποίο παρατηρείται σε αρκετούς διαγωνισμούς.
Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελούν οι οκτώ διαγωνισμοί για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος. Οι εκπτώσεις στις προσφορές των αναδόχων ξεπέρασαν το 50%, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες αμφιβολίες για την ικανότητά τους να φέρουν εις πέρας το έργο.
Οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων έχουν εξελιχθεί σε μεγάλο πρόβλημα για την οικονομία και τον κατασκευαστικό κλάδο και τα τελευταία έτη. Σε αρκετές μεγάλες επενδύσεις, οι οποίες θα δημιουργήσουν χιλιάδες θέσεις εργασίας, δεν έχει σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος. Εκτός από τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, με προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ και η υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 300 εκατομμυρίων ευρώ.