Τα μεγάλα έργα υποδομών των επομένων ετών
Μεγάλα έργα υποδομών, με προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα 5 δισ. ευρώ, όπως τις νέες γραμμές του μετρό της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, θα πρέπει να βάλει σε τροχιά υλοποίησης η νέα κυβέρνηση τα επόμενα έτη.
Η γραμμή 4 του μετρό
Η πρώτη φάση της νέας γραμμής 4 του μετρό, με εκτιμώμενο κόστος 1,8 δισ. ευρώ, θα αποτελέσει το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της επόμενης πενταετίας. Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού συνεχίζουν δύο σχήματα με επικεφαλής την Άκτωρ και την Άβαξ αντίστοιχα, ωστόσο το ενδεχόμενο ακύρωσης της διαδικασίας παραμένει πιθανό.
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας έχει προσφύγει η ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίος, ζητώντας να αποκλειστούν από το διαγωνισμό οι εταιρείες που διεκδικούν το έργο. Το βασικό επιχείρημα της ΜΕΤΚΑ είναι πως η Άκτωρ, η Άβαξ, αλλά και η ΤΕΡΝΑ που αποσύρθηκε από το διαγωνισμό, υπέβαλαν ψευδή στοιχεία υποστηρίζοντας πως δεν είχαν εμπλακεί σε υποθέσεις στρέβλωσης του ανταγωνισμού σε δημόσια έργα.
Και οι τρεις εταιρείες, μαζί με την Intrakat της οικογένειας Κόκκαλη, μπήκαν οικειοθελώς σε καθεστώς διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού το 2017 καταβάλλοντας πρόστιμα ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ για συμμετοχή σε καρτέλ.
Οι επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης
Εκτός από την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του μετρό στη Θεσσαλονίκη και της επέκτασης προς την Καλαμαριά, οι οποίες αναμένεται να παραδοθούν το 2022, η Αττικό Μετρό θα ξεκινήσει τους επόμενους μήνες να εξετάζει δύο ακόμα έργα.
Το πρώτο, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ, αφορά στην επέκταση προς τις δυτικές συνοικίες Θεσσαλονίκης. Το έργο σε πρώτη φάση θα περιλαμβάνει – εκτός απρόοπτου – την κατασκευή οκτώ νέων σταθμών οι οποίοι θα εξυπηρετούν πυκνοδομημένες περιοχές, όπως τη Νεάπολη, τον Επτάλοφο και την Πολίχνη.
Στο σχεδιασμό της Αττικό Μετρό παραμένει και η σύνδεση του αεροδρομίου Μακεδονία με την γραμμή της επέκτασης προς την Καλαμαριά. Τα έως τώρα σχέδια προβλέπουν την κατασκευή τεσσάρων σταθμών, ενώ ο προϋπολογισμός θα είναι αισθητά χαμηλότερος δεδομένου πως το μεγαλύτερο μέρος της γραμμής θα είναι υπέργειο.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης
Ο νέος υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, σύντομα θα πρέπει να λάβει αποφάσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα προχωρήσει η κατασκευή του βόρειο οδικού άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ο οποίος με κόστος άνω του 1,5 δισ. ευρώ, θα αποτελέσει το δεύτερο μεγαλύτερο δημόσιο έργο της επόμενης πενταετίας, μετά τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας.
Είναι πολύ πιθανό να εγκαταλειφθούν τα σχέδια που εκπόνησε η προηγούμενη κυβέρνηση, σύμφωνα με τα οποία επρόκειτο να υιοθετηθούν τρεις διαφορετικοί τρόποι υλοποίησης του έργου.
Για το πρώτο τμήμα μήκους 160 χιλιομέτρων, από τα Χανιά έως το Ηράκλειο, είχε αποφασιστεί να προχωρήσει η κατασκευή και λειτουργία του με σύμβαση παραχώρησης.
Η μέθοδος της σύμπραξης δημόσιου ιδιωτικού τομέα είχε προκριθεί ως η βέλτιστη λύση για το δεύτερο τμήμα, μήκους 22 χιλιομέτρων, από τη Χερσόνησο έως τη Νεάπολη Λασιθίου, ενώ το για το τρίτο τμήμα, Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, εξεταζόταν η υλοποίησή του ως δημόσιο έργο.
Η υλοποίηση του έργου ωστόσο παραμένει στον αέρα, δεδομένου πως ακόμα δεν έχει αποφασιστεί η οριστική χάραξη του οδικού άξονα, ενώ δεν είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότησή του.
Προβληματισμό σε τράπεζες και κατασκευαστικούς ομίλους είχαν προκαλέσει τα σχέδια του πρώην υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη, σύμφωνα με τα οποία οι μόνιμοι κάτοικοι δε θα πλήρωναν διόδια.
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος
Μία από τις άμεσες προτεραιότητες του Κώστα Καραμανλή, είναι η λήψη αποφάσεων αναφορικά με το μέλλον του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος.
Έχουν περάσει περισσότερα από τέσσερα χρόνια από τότε που ελήφθη η απόφαση να υλοποιηθεί το έργο με οκτώ διαφορετικές εργολαβίες και ακόμα δεν έχουν στηθεί εργοτάξια σε κανένα τμήμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, εξετάζει όλα τα ενδεχόμενα, ακόμα και την επανάληψη του διαγωνισμού.
Το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων
Ένα ακόμα μεγάλο δημόσιο έργο υπό εξέταση αφορά στο ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων. Η διαγωνιστική διαδικασία για το έργο των 400 εκατομμυρίων ευρώ ολοκληρώθηκε πρόσφατα με την ανάδειξη ως προσωρινού αναδόχου της ένωσης εταιρειών που απαρτίζεται από τις Άκτωρ, Intrakat, Intrasoft και Autostrade.
Η υλοποίηση του νέου συστήματος ωστόσο παραμένει αμφίβολη καθώς τόσο οι εταιρείες που διαχειρίζονται με καθεστώς παραχώρησης τους μεγάλους οδικούς άξονες, όσο και οι τράπεζες που έχουν χρηματοδοτήσει την κατασκευή των αυτοκινητόδρομων έχουν εκφράσει αμφιβολίες.
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού
Το ζήτημα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, η κατασκευή των οποίων καθυστέρησε λόγω της κρίσης, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο πως θα συζητηθεί στο πλαίσιο των επικείμενων διαπραγματεύσεων μεταξύ του Δημοσίου και της εταιρείας.
Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, η Νέα Δημοκρατία θα κυρώσει στη Βουλή την πράξη νομοθετικού περιεχομένου που ετοίμασε η προηγούμενη κυβέρνηση για την αναβολή της αύξησης στο αντίτιμο των διοδίων.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, θα ακολουθήσουν διαπραγματεύσεις μεταξύ των μετόχων της Αττικής Οδού και του Δημοσίου, δεδομένου πως η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει πως ότι η εταιρεία έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει αποζημιώσεις, εφόσον αποδείξει πως έχει υποστεί απώλεια εσόδων με υπαιτιότητα του Δημοσίου. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται να τεθούν επί τάπητος και τα έργα για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού.