Έργα πάνω από 15 δισ. στο Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών
Την υλοποίηση έργων που υπερβαίνουν τα 15 δισ. ευρώ έως το 2037 προβλέπει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ), η εκπόνηση του οποίου ολοκληρώθηκε από το υπουργείο Υποδομών.
Βασικοί πυλώνες του σχεδίου είναι η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας, με στόχο το ποσοστό χρήσης του σιδηρόδρομου να διπλασιαστεί φτάνοντας το 7% των συνολικών χερσαίων υπεραστικών ταξιδιών, αλλά και η ενίσχυση της εφοδιαστικής αλυσίδας με την κατασκευή έξι νέων εμπορευματικών κέντρων.
Το ΕΣΣΜ προβλέπει επίσης μεγάλο αριθμό έργων για την αναβάθμιση των οδικών και των λιμενικών υποδομών, τα οποία σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες παρεμβάσεις θα οδηγήσουν σε εξοικονόμηση ύψους 18 δισ. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών.
Μόνο από την εξοικονόμηση χρόνου μετακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων θα προκύψει όφελος της τάξεως των 8,9 δισ. ευρώ το χρόνο, ενώ άλλα 7,5 δισ. ευρώ θα εξοικονομηθούν από τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας.
Το ΕΣΣΜ, το οποίο οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών ετοίμαζαν την τελευταία διετία, δεν είναι δεσμευτικό για την επόμενη κυβέρνηση. Πηγές από τη Νέα Δημοκρατία χαρακτηρίζουν το 75% των παρεμβάσεων που περιλαμβάνονται στο σχέδιο λογικές, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα πως η έλλειψη ιεράρχησης και κοστολόγησης των έργων αποτελεί αγκάθι.
Σιδηροδρομικά Έργα
Μεταξύ των σημαντικότερων σιδηροδρομικών έργων του σχεδίου είναι οι επεκτάσεις του προαστιακού της Αττικής από το Κορωπί έως το Λαύριο, αλλά και η σύνδεση του αεροδρομίου της Αθήνας με το λιμάνι της Ραφήνας.
Στα προτεινόμενα μέτρα εντάσσεται και η κατασκευή γραμμής που θα συνδέει το Θριάσιο πεδίο και το εμπορευματικό κέντρο που αναμένεται να κατασκευαστεί στην περιοχή, με το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο στο ύψος της Θήβας, ακολουθώντας τη χάραξη του οδικού άξονα Θήβας – Ελευσίνας.
Σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία, οι συντάκτες του σχεδίου προτείνουν την κατασκευή γραμμής προαστιακού σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκη – Γιαννιτσά – Έδεσσα και γραμμή που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα σύνορα με τη Βουλγαρία μέσω του Προμαχώνα.
Το ΕΣΣΜ προβλέπει επίσης τη δημιουργία δύο νέων γραμμών στην Πελοπόννησο, μία που θα συνδέει την Κόρινθο με το Ναύπλιο μέσω Άργους και μία ακόμα που θα συνδέει το λιμάνι του Κατάκολου με την Αρχαία Ολυμπία.
Οδικά Έργα
Εκτός από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, την ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων για τη σύνδεση της Εγνατίας Οδού με τα βόρεια σύνορα της χώρας και την αναβάθμιση του οδικού άξονα Θήβα – Ελευσίνα, το ΕΣΣΜ προβλέπει και σειρά άλλων οδικών έργων.
Μεταξύ αυτών είναι η κατασκευή αυτοκινητόδρομου που θα συνδέει τη Λαμία με το Αντίρριο, ο νότιος οδικός άξονας Κρήτης και ο αυτοκινητόδρομος Ηγουμενίτσα – Πάργα – Πρέβεζα.
Εμπορευματικά Κέντρα
Σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη του κλάδου logistics, η πρόταση που διατυπώνεται στο ΕΣΣΜ αφορά στη δημιουργία δικτύου εμπορευματικών κέντρων έως το 2037, με την ανάπτυξη έξι κέντρων σε όλη τη χώρα.
Εκτός από το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο η κατασκευή του οποίου έχει δρομολογηθεί, οι συντάκτες του σχεδίου προτείνουν την ανάπτυξη κέντρων στη Θεσσαλονίκη (πρώην στρατόπεδο Γκόνου), την Αλεξανδρούπολη, την περιοχή Λάρισας – Βόλου, την Πάτρα και την Ηγουμενίτσα.
Λιμάνι Λαυρίου
Το ΕΣΣΜ δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη του λιμανιού του Λαυρίου, το οποίο προτείνεται να αναλάβει συμπληρωματικό ρόλο προς τον Πειραιά και τη Ραφήνα.
Σύμφωνα με το σχέδιο, το Λαύριο μπορεί να αποτελέσει τον κύριο λιμένα σύνδεσης με την ηπειρωτική χώρα για δρομολόγια από και προς τα νησιά των βόρειων Κυκλάδων και του βόρειου Αιγαίου.