Κρουαζιέρα: «Στο δρόμο» για την πράσινη μετάβαση

NEWSROOM
Κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης-Φωτογραφία: ΟΛΘ
Κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης-Φωτογραφία: ΟΛΘ

Πολλές εταιρείες κρουαζιέρας έχουν δεσμευτεί να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων μέχρι το 2050.

Από τότε που τα ταξίδια επανήλθαν μετά την πανδημία, η κρουαζιέρα επέστρεψε στις επάλξεις.

Αυτή η άνοδος έχει αναζωπυρώσει τη συζήτηση σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και την επιβάρυνση των δημοφιλών προορισμών.

Το 2023, τα ταξίδια κρουαζιέρας ξεπέρασαν τα προπανδημικά επίπεδα του 2019 καταγράφοντας 31,7 εκατομμύρια επιβάτες, σύμφωνα με την έκθεση 2024 State of the Industry Report της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA). όπως αναφέρει το Euronews.

Με το 84% των baby boomers και των Gen Xers και το 81% των millennials να σχεδιάζουν θαλάσσια ταξίδια, η κρουαζιέρα παραμένει μια κυρίαρχη και διαρκής ταξιδιωτική επιλογή.

Απαγορεύσεις

Ο κλάδος της κρουαζιέρας ταξιδεύει σε κάθε μέρος του κόσμου, συμπεριλαμβανομένης της Ανταρκτικής.

Ωστόσο, ορισμένα λιμάνια έχουν αντιδράσει στους επισκέπτες της κρουαζιέρας εφαρμόζοντας τουριστικά τέλη, περιορίζοντας τον αριθμό των πλοίων στο λιμάνι ή απαγορεύοντας εντελώς τον ελλιμενισμό των πλοίων.

Η Βενετία απαγόρευσε στα κρουαζιερόπλοια να ελλιμενίζονται στο λιμάνι της. Πολλές εταιρείες κρουαζιέρας εξακολουθούν να προσφέρουν δρομολόγια «Βενετία», αλλά τώρα ελλιμενίζονται σε κοντινές πόλεις, όπως η Τεργέστη ή η Ραβέννα, και οι επιβάτες μεταφέρονται με λεωφορείο στην πόλη.

Η πρωτεύουσα της Αλάσκας Τζούνο αντιμετωπίζει μεγάλη κίνηση κρουαζιερόπλοιων κατά τη διάρκεια της σύντομης περιόδου της. Υποδεχόμενη 1,6 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως, η πόλη σχεδιάζει να περιορίσει τους ημερήσιους επιβάτες κρουαζιέρας το 2026.

Η Σαντορίνη στην Ελλάδα δέχεται περισσότερους επισκέπτες κρουαζιερόπλοιων από όσους μπορεί να διαχειριστεί ο πληθυσμός της, γεγονός που ωθεί τις τοπικές αρχές να περιορίσουν τον αριθμό των πλοίων που επιτρέπεται να ελλιμενίζονται καθημερινά.

Σε ακραίες περιπτώσεις, όπως στη Βαρκελώνη, οι πολίτες ψεκάζουν με νερό τους τουρίστες, αναγκάζοντάς τους να εγκαταλείψουν τα κύρια αξιοθέατα της πόλης.

Πρόσφατα, ντόπιοι στο Άμστερνταμ διαμαρτυρήθηκαν και εμπόδισαν τον ελλιμενισμό κρουαζιερόπλοιου της Royal Caribbean.

Εκτός από τη συμβολή τους στον υπερτουρισμό, όσοι αντιτίθενται στα ταξίδια κρουαζιέρας λένε ότι η βιομηχανία καταστρέφει τον πλανήτη με τις υψηλές εκπομπές ρύπων και βλάπτει τις υδάτινες οδούς και τα συστήματα υφάλων.

Ανησυχούν ότι με περισσότερα και μεγαλύτερα πλοία οι περιβαλλοντικές ζημιές θα αυξηθούν.

«Δεν θα πήγαινα σε κρουαζιέρα για διάφορους λόγους», λέει η Emese Maczko, ιδιοκτήτρια του Eco Lodges Everywhere. «Αυτά τα μεγαθήρια έχουν τεράστιο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και κατακλύζουν μικρούς προορισμούς», σημειώνει.

Σταθμισμένες αφίξεις: Πώς οι κρουαζιέρες γίνονται πιο βιώσιμες

Ένας τρόπος με τον οποίο οι εταιρείες κρουαζιέρας μπορούν να καταστήσουν το είδος του τουρισμού τους πιο βιώσιμο είναι η κλιμάκωση των αφίξεων στα συχνά υπερπλήρη λιμάνια.

Τα δρομολόγια μπορούν να περιορίσουν το πλήθος των πλοίων σε ένα μόνο λιμάνι προγραμματίζοντας τις αφίξεις σε διαφορετικές ημέρες ή περνώντας λιγότερο χρόνο στο λιμάνι.

Στη Μύκονο, για παράδειγμα, τα κρουαζιερόπλοια κλιμακώνουν τις ώρες άφιξης, με το ένα να ελλιμενίζεται νωρίς το πρωί και το άλλο το απόγευμα.

Η στρατηγική αυτή μειώνει τον συνωστισμό, ενώ παράλληλα επιτρέπει στους επιβάτες κρουαζιέρας να γνωρίσουν δημοφιλείς προορισμούς.

Πώς τα κρουαζιερόπλοια γίνονται λιγότερο επιβλαβή για το περιβάλλον

Η CLIA (Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας) υπογραμμίζει τον στόχο πολλών εταιρειών κρουαζιέρας να έχουν καθαρές μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2050.

Πώς τα κρουαζιερόπλοια γίνονται λιγότερο επιβλαβή για το περιβάλλον

Η CLIA υπογραμμίζει τον στόχο πολλών εταιρειών κρουαζιέρας να έχουν καθαρές μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2050.

Για να το επιτύχουν αυτό, οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν επενδύσει σε τεχνολογικές εξελίξεις με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος.

Περίπου 32 πιλοτικά έργα και πρωτοβουλίες συνεργασίας βρίσκονται σε εξέλιξη με παραγωγούς καυσίμων και εταιρείες κινητήρων που δοκιμάζουν βιώσιμα καύσιμα και τεχνολογίες.

Στην έκθεσή της για το 2023, η CLIA περιγράφει διάφορες βασικές πρωτοβουλίες για να καταστήσει τα ταξίδια κρουαζιέρας μια βιώσιμη μορφή τουρισμού για τα επόμενα χρόνια.

Με προηγμένα συστήματα επεξεργασίας λυμάτων (AWTS), οι εταιρείες κρουαζιέρας της CLIA δεσμεύονται να μην απορρίπτουν ανεπεξέργαστα λύματα.

Αυτά τα υψηλής τεχνολογίας συστήματα AWTS συχνά ξεπερνούν τα πρότυπα που έχουν τεθεί για τις παράκτιες πόλεις και τους διεθνείς κανονισμούς.

Ορισμένες εταιρείες κρουαζιέρας χρησιμοποιούν επίσης προηγμένες υποδομές για να παράγουν έως και το 90% του νερού τους επί του πλοίου, μειώνοντας την ανάγκη λήψης νερού από περιοχές με περιορισμένους πόρους.

Για να μειωθεί ο αντίκτυπος στη θαλάσσια ζωή, τα μέλη της CLIA αναμένεται να επιβραδύνουν σε ευαίσθητες περιοχές και να χρησιμοποιούν τεχνολογία για τη μείωση του υποβρύχιου θορύβου και των δονήσεων.

Ορισμένα πλοία φιλοξενούν επίσης επιστήμονες για την υποστήριξη της έρευνας για τη θαλάσσια ζωή.

Ορισμένα πλοία επαναχρησιμοποιούν όλα τα απόβλητα, χρησιμοποιούν την πλεονάζουσα θερμότητα των μηχανημάτων για θέρμανση του νερού και μειώνουν τα απόβλητα τροφίμων με βιολογικούς χωνευτήρες.

Όσον αφορά τα πιο πράσινα καύσιμα, τα πλοία με ευέλικτα συστήματα πρόωσης θα έχουν τη δυνατότητα να προσαρμοστούν σε βιολογικό υγροποιημένο φυσικό αέριο, συνθετικό υγροποιημένο φυσικό αέριο ή μεθανόλη όταν αυτά γίνουν πιο εύκολα διαθέσιμα.

ΣΧΕΤΙΚΑ