Αυτοκινητοβιομηχανίες: Η αβεβαιότητα σχετικά με τις πολιτικές του Τραμπ θολώνει τις προβλέψεις για το 2025

NEWSROOM
Αυτοκινητοβιομηχανίες: Η αβεβαιότητα σχετικά με τις πολιτικές του Τραμπ θολώνει τις προβλέψεις για το 2025
Φωτογραφία: AP Images

Η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται φέτος, αλλά η αβεβαιότητα σχετικά με τις αλλαγές πολιτικής και τα τιμολόγια θολώνει τις προβλέψεις .Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία αναμένεται να φθάσουν τα 15,1 εκατομμύρια το 2025, σημειώνοντας άλμα 30%, σύμφωνα με την S&P Global Mobility. Τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία αναμένεται να αποτελέσουν το 16,7% του μεριδίου αγοράς για τα ελαφρά οχήματα, σημειώνει το Euronews.

Ο κίνδυνος Τραμπ

Ωστόσο, η Tesla, η κινεζική BYD και άλλοι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν μεγάλους άγνωστους κινδύνους το 2025, καθώς η προεδρία του Ντόναλντ Τραμπ θα μπορούσε να σημαίνει μεγάλες αλλαγές πολιτικής σε φορολογικά και άλλα κίνητρα τόσο για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων όσο και για τους καταναλωτές, αναφέρεται στην ερευνητική έκθεση. Η S&P επισημαίνει ότι η απειλή δασμών στις εισαγωγές και αντιποίνων σε παγκόσμιο επίπεδο, θα μπορούσε να περιπλέξει περαιτέρω την παραγωγή και τις πωλήσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα.

«Υπάρχει απλώς πολλή αβεβαιότητα στον αέρα», δήλωσε η Stephanie Brinley, αναπληρώτρια διευθύντρια της υπηρεσίας πληροφοριών για τα αυτοκίνητα στην S&P Global Mobility.

Στις ΗΠΑ, οι καταναλωτές μπορούν επί του παρόντος να διεκδικήσουν ομοσπονδιακό φορολογικό όφελος έως και 7.500 δολάρια (7.282 ευρώ) για ορισμένα νέα ηλεκτρικά οχήματα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επωφελούνται επίσης από κάποια ομοσπονδιακή στήριξη για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και τις υποδομές. Είναι πιθανό όλα αυτά να περικοπούν υπό τον πρόεδρο Τραμπ.

Ο Τραμπ καταδίκασε την ομοσπονδιακή φορολογική έκπτωση για τα ηλεκτρικά οχήματα κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας για την προεδρία. Την αποκάλεσε μέρος μιας «πράσινης νέας απάτης» που θα έπληττε την αυτοκινητοβιομηχανία.

Ορισμένοι από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων είχαν ένα μικτό 2024, ακόμη και με οφέλη για τους καταναλωτές και τους κατασκευαστές. Οι πωλήσεις της Tesla υποχώρησαν κατά 1,1%, η πρώτη ετήσια πτώση των πωλήσεών της εδώ και περισσότερα από δώδεκα χρόνια. Οι παραδόσεις της Rivian αυξήθηκαν κατά 2,9%.

Οι δασμοί

Οι δασμοί αποτελούν άλλη μια απειλή για τον κλάδο. Η παραγωγή λαμβάνει χώρα σε παγκόσμιο επίπεδο, με τα εξαρτήματα να εισάγονται και να εξάγονται καθ' όλη τη διάρκεια της διαδικασίας. Ο Τραμπ έχει απειλήσει να φορολογήσει τις εισαγωγές από το Μεξικό, τον Καναδά, την Κίνα και αλλού, γεγονός που είναι πιθανό να οδηγήσει σε ανταποδοτικούς δασμούς.

Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά για τα ηλεκτρικά οχήματα, ακολουθούμενη από τις ΗΠΑ. Εντός των ΗΠΑ, η Tesla είναι ο κυρίαρχος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων, με περίπου 50% του μεριδίου αγοράς.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων βρίσκονται σε θέση αναμονής μαζί με πολλούς άλλους κλάδους για να δουν αν ο Τραμπ θα πραγματοποιήσει την απειλή της ανάκλησης των φορολογικών πιστώσεων και της εφαρμογής δασμών.

Η ευρύτερη αυτοκινητοβιομηχανία προχωρά με προσοχή. Συνολικά, η S&P Global Mobility αναμένει ότι η παραγωγή ελαφρών οχημάτων θα έχει διολισθήσει κατά 1,6% το 2024 και θα μειωθεί άλλο ένα 0,4% το 2025.

Αυτό είναι αποτέλεσμα της καλύτερης προσαρμογής της παραγωγήςαπό τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Οι συνολικές πωλήσεις ελαφρών οχημάτων εξακολουθούν να αναμένεται να αυξηθούν κατά 1,7% το 2025.

Η συνεχιζόμενη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα παίζει επίσης ρόλο στην πιο συγκρατημένη παραγωγή. Εταιρείες όπως η Ford και η General Motors μετατοπίζουν σε ορισμένες περιπτώσεις την παραγωγική ικανότητα σε ηλεκτρικά οχήματα αντί να προσθέσουν περισσότερη παραγωγική ικανότητα.

ΣΧΕΤΙΚΑ