Πότε θα ισορροπήσουν οι τιμές ηλεκτροκίνητων και βενζινοκίνητων οχημάτων

NEWSROOM
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα/ Φωτογραφία AP

Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα πώλησης των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) είναι ότι είναι φθηνότερα στη λειτουργία τους από τα ορυκτά καύσιμα, αλλά οι νέοι αγοραστές αυτοκινήτων που επιλέγουν ένα ηλεκτρικό μοντέλο εξακολουθούν να πληρώνουν ένα μεγάλο ασφάλιστρο έναντι ενός αυτοκινήτου βενζίνης ή ντίζελ παρόμοιου μεγέθους.

Από καιρό αναμενόταν ότι η ισοτιμία κόστους μεταξύ μοντέλων ηλεκτρικών, βενζίνης και ντίζελ θα είναι το σημείο καμπής υπέρ των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Δεδομένου του πόσο φθηνά λειτουργούν τα EV, δεν θα έχει οικονομικό νόημα για τους περισσότερους ανθρώπους να επιλέξουν ένα αυτοκίνητο βενζίνης ή ντίζελ, σύμφωνα με το Εuronews.

Στη Νορβηγία, όπου η ισοτιμία τιμών έχει ήδη επιτευχθεί χάρη στην εκτεταμένη κρατική υποστήριξη, περισσότερο από το 80 τοις εκατό των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται είναι ηλεκτρικά. Συνολικά, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξεπερνούν πλέον τα αυτοκίνητα βενζίνης στους νορβηγικούς δρόμους.

Λοιπόν, πώς θα επιτευχθεί η ισοτιμία;

Οι δύο κύριοι παράγοντες της διαφοράς τιμής μεταξύ των κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE) και των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι το κόστος που σχετίζεται με τις μπαταρίες και τις διαδικασίες κατασκευής αυτοκινήτων.

Η αναμενόμενη μείωση του κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων είναι πιθανό να προέλθει από την πτώση των τιμών των μπαταριών και από τη στροφή των αυτοκινητοβιομηχανιών σε πλατφόρμες οχημάτων που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για EV, καθώς αυτό επιτρέπει την απλούστερη συναρμολόγηση, τυποποιημένα πακέτα μπαταριών και υψηλότερους όγκους.

Η Goldman Sachs Research προβλέπει ότι οι τιμές των μπαταριών θα μειωθούν στα 99 $ (89 €) ανά κιλοβατώρα (kWh) έως το 2025, μια μείωση 40 τοις εκατό από τα επίπεδα του 2022. Αυτή η μείωση θα οφείλεται εν μέρει στο μειωμένο κόστος βασικών πρώτων υλών όπως το λίθιο, το νικέλιο και το κοβάλτιο.

Οι πρόσφατες επενδύσεις στην εξόρυξη και τη διύλιση έχουν εξασφαλίσει ότι η παγκόσμια προσφορά μπορεί εύκολα να καλύψει την τρέχουσα και αυξανόμενη ζήτηση.  Οι τιμές των συσκευασιών μπαταριών αναμένεται να μειωθούν κατά μέσο όρο 11 τοις εκατό ετησίως από το 2023 έως το 2030.

Ωστόσο, οι εξελίξεις στη χημεία των μπαταριών, ιδιαίτερα με την εισαγωγή των μπαταριών στερεάς κατάστασης, θα μπορούσαν να αλλάξουν το παιχνίδι στη βιομηχανία των ηλεκτρικών οχημάτων.

Οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης αντικαθιστούν τον υγρό ηλεκτρολύτη που βρίσκεται στις τρέχουσες μπαταρίες ιόντων λιθίου με ένα στερεό υλικό, καθιστώντας τις πιο ασφαλείς μειώνοντας τον κίνδυνο διαρροών ή πυρκαγιάς λιθίου σε περίπτωση ζημιάς.

Αυτές οι μπαταρίες υπόσχονται επίσης σημαντικά βελτιωμένη αυτονομία και θα μπορούσαν ενδεχομένως να διπλασιάσουν την απόσταση οδήγησης των ηλεκτρικών οχημάτων, από κατά μέσο όρο 400 km ανά φόρτιση σε πάνω από 800 km.
Αυτές οι τεχνολογικές εξελίξεις, σε συνδυασμό με τη μείωση του κόστους, ανοίγουν το δρόμο για πιο προσιτά και αποδοτικά ηλεκτρικά οχήματα.

Εν τω μεταξύ, η τιμή των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων αναμένεται να αυξηθεί λόγω αυστηρότερων κανονισμών εκπομπών της ΕΕ, επομένως όλοι αυτοί οι παράγοντες θα συνδυαστούν για να καλύψουν το χάσμα τιμών.

Πόσο premium πληρώνετε σε EV σε σύγκριση με αυτοκίνητα ICE;

Η έκταση της πριμοδότησης διαφέρει από χώρα σε χώρα, ανάλογα με τον φορολογικό συντελεστή για τα αυτοκίνητα και τα κρατικά κίνητρα και επιχορηγήσεις που προσφέρονται.

Στη Γερμανία, η διαφορά τιμής μεταξύ των βενζινοκίνητων και ηλεκτρικών εκδόσεων του Peugeot 208 είναι σημαντική. Το βενζινοκίνητο 208 in Style πωλείται στην τιμή των 22.950 ευρώ, ενώ το ηλεκτρικό μοντέλο εκτινάσσεται στα 36.325 ευρώ - μια σημαντική διαφορά.

Στη Γαλλία, η βασική έκδοση 208 Style ξεκινά από 20.850 € για βενζίνη, 23.550 € για υβριδική και 34.100 € για την ηλεκτρική έκδοση.

Η Δανία βλέπει επίσης μια αξιοσημείωτη διαφορά, με το Peugeot 208 Active μοντέλο βενζίνης να κοστίζει 169.990 DKK (22.780 €), ενώ η ηλεκτρική έκδοση πωλείται στις 214.990 DKK (28.811 €).  

Στην Ιρλανδία, το Peugeot 208 Allure ξεκινά από 28.495 € για βενζίνη, 29.995 € για υβριδική και 33.185 € για την ηλεκτρική έκδοση.

Γιατί έχει σημασία το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας

Ωστόσο, η ισοτιμία των τιμών δεν αφορά μόνο την τιμή αγοράς, καθώς πρέπει να ληφθεί υπόψη το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO).

Τα EV προσφέρουν συνήθως χαμηλότερο κόστος λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένων φθηνότερων καυσίμων (ηλεκτρική ενέργεια), λιγότερων απαιτήσεων συντήρησης και φορολογικών κινήτρων. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν οι τιμές αγοράς είναι υψηλότερες, τα EV μπορεί ήδη να είναι συνολικά πιο οικονομικά από ό,τι τα αυτοκίνητα ICE σε πολλές χώρες.

Σύμφωνα με την Έρευνα της Goldman Sachs, η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσε να φτάσει στην ισοτιμία ως προς το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας με αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ μέχρι τα μέσα αυτής της δεκαετίας.
 

Πόσο μακριά είναι oι ίσες τιμές

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Gartner, έως το 2027, τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία επόμενης γενιάς θα είναι φθηνότερα στην παραγωγή από τα αυτοκίνητα ICE λόγω καινοτομιών όπως η κεντρική αρχιτεκτονική οχημάτων που μειώνουν σημαντικά το κόστος παραγωγής και τον χρόνο συναρμολόγησης.

Αυτό σημαίνει ότι τα EV θα φτάσουν στην ισοτιμία κόστους με τα οχήματα ICE γρηγορότερα από το αναμενόμενο. Ωστόσο, η Gartner προβλέπει επίσης ότι ενώ η παραγωγή EV γίνεται φθηνότερη, το κόστος επισκευής αναμένεται να αυξηθεί, οδηγώντας ενδεχομένως σε υψηλότερα ασφάλιστρα.

Το τοπίο της αυτοκινητοβιομηχανίας εξελίσσεται ταχέως και οι τιμές των EV θα συνεχίσουν να μειώνονται καθώς το κόστος της μπαταρίας μειώνεται και οι διαδικασίες κατασκευής γίνονται πιο αποτελεσματικές.

Ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να γίνουν όλο και πιο ανταγωνιστικά με τα παραδοσιακά αυτοκίνητα ICE, είναι πιθανό ότι η πραγματική ισοτιμία τιμών δεν θα επιτευχθεί μέχρι το δεύτερο μισό αυτής της δεκαετίας.

ΣΧΕΤΙΚΑ