Αττική Οδός: Σενάρια παράτασης της σύμβασης

Φωτο: Eurokinissi

Το σενάριο της ανάθεσης έργων στους μετόχους της Αττικής Οδού στο πλαίσιο της σύμβασης μεταξύ της εταιρείας και του Δημοσίου, όπως την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου έως το Λαύριο, επαναφέρει ο υπουργός Υποδομών υποστηρίζοντας πως ήδη έχουν ξεκινήσει οι σχετικές συζητήσεις.

Σύμφωνα με τον Χρήστο Σπίρτζη το έργο της επέκτασης του σιδηροδρόμου έως το Λαύριο μπορεί να υλοποιηθεί από τους μετόχους της Αττικής Οδού, χρησιμοποιώντας προβλέψεις της υπάρχουσας σύμβασης της εταιρείας με το Δημόσιο, η οποία λήγει το 2024.

«Η υπάρχουσα σύμβαση έχει μια πρόβλεψη, ολοκληρώνεται το 2024 για ένα ή δύο χρόνια αν υπάρχουν διαφορές μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε αυτό για την σιδηροδρομική σύνδεση μέχρι το Λαύριο», ανέφερε ο κος Σπίρτζης σε συνέντευξη που παραχώρησε σε ραδιοφωνικό σταθμό.

Αν και δεν είναι σαφές ποια είναι η πρόβλεψη στην οποία αναφέρεται ο υπουργός, πηγές με γνώση της σύμβασης τονίζουν πως εννοεί το άρθρο 38, το οποίο αφορά στο καθεστώς αποζημιώσεων. Το άρθρο προβλέπει, μεταξύ άλλων, πως η περίοδος παραχώρησης μπορεί να παραταθεί σε περίπτωση διακοπής λειτουργίας τμήματος του έργου με υπαιτιότητα του Δημοσίου.

Σύμφωνα πάντως με καλά πληροφορημένες πηγές, δεν έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις μεταξύ του υπουργού Υποδομών και της διοίκησης της Αττικής Οδού για το θέμα της υλοποίησης έργων από την Άκτωρ Παραχωρήσεις και την J&P Άβαξ, οι οποίες είναι οι μέτοχοι της εταιρείας με ποσοστό 65,479% και 34,21% αντίστοιχα.

Κατά τις ίδιες πηγές, οι μόνες συζητήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί αφορούν στη σύνταξη μελετών για ορισμένες από τις επεκτάσεις του φυσικού αντικειμένου που προβλέπονται στη σύμβαση. Δηλαδή, στην επέκταση του αυτοκινητόδρομου και του σιδηροδρομικού δικτύου προς τη Ραφήνα και το Λαύριο. Οι μελέτες αυτές είναι σε εξέλιξη από την Αττική Οδό και όταν ολοκληρωθούν θα σταλούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για έγκριση.

Οι επεκτάσεις οδικών αξόνων που περιλαμβάνονται στη σύμβαση του 1996, μεταξύ του Δημοσίου και της Αττικής Οδού είναι οι εξής:

  • Η επέκταση της Περιφερειακής Αιγάλεω προς την Εθνική Οδό ή και πέραν αυτής.
  • Η επέκταση της Αττικής Οδού προς τη Ραφήνα.
  • Η επέκταση προς Κορωπί του αυτοκινητόδρομου Κορωπίου-Σπάτων.
  • Η επέκταση της Περιφερειακής Υμηττού νοτίως του ανισόπεδου κόμβου Καισαριανής.

Ο υπουργός Υποδομών έχει αναφερθεί επανειλημμένως στο ενδεχόμενο παράτασης της σύμβασης μεταξύ της εταιρείας και του Δημοσίου για δύο έτη, με αντάλλαγμα την εκπόνηση μελετών για τις οδικές επεκτάσεις του αυτοκινητόδρομου αλλά και την επέκταση του προαστιακού προς το Λαύριο, η οποία έχει εκτιμώμενο κόστος περίπου 140 εκατομμυρίων ευρώ.

Ο Χρήστος Σπίρτζης ωστόσο, αναγκάστηκε να υποχωρήσει από το σχέδιο αυτό, μετά τις εντονότατες αντιδράσεις ισχυρών ομίλων του κατασκευαστικού κλάδου, οι οποίοι υποστηρίζουν πως θα πρέπει να διεξαχθεί διαγωνισμός όταν λήξει η υπάρχουσα σύμβαση το 2024.

Πάντως, η επέκταση της χρονικής διάρκειας παραχώρησης της Αττικής Οδού δεν προβλέπεται από τη σύμβαση του 1996. Το δικαίωμα του Δημοσίου για περαιτέρω παραχώρηση, για χρονικό διάστημα που ανέρχεται έως και σε 25 έτη μετά τη λήξη της σύμβασης, έχει παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων το Νοέμβριο του 2011.

Τα οικονομικά αποτελέσματα της Αττικής Οδού είναι εντυπωσιακά. Το 2017 τα καθαρά κέρδη παρουσίασαν αύξηση ύψους 24 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς ανήλθαν σε 68,9 εκατομμύρια ευρώ από 44,7 εκατομμύρια το 2016. Η διανομή μερίσματος στους μετόχους διαμορφώθηκε σε 70,4 εκατομμύρια ευρώ το 2017 από 69,9 εκατομμύρια το 2016.

ΣΧΕΤΙΚΑ