Πώς επηρεάζει τα αεροπορικά ταξίδια η κλιματική αλλαγή
Καθώς οι εποχές αλλάζουν τα αεροπορικά ταξίδια γίνονται όλο και συνηθήστερα, με την επιβατική κίνηση στα αεροπλάνα να αυξάνεται περίπου 30% στο διάστημα 2009-2014, με περισσότερα από τα 3 δισεκατομμύρια άτομα να επιλέγουν το αεροπλάνο για τα ταξίδια τους.
Τα αεροπορικά ταξίδια επιβαρύνουν σημαντικά το κλίμα καθώς τα αεροπλάνα εκπέμπουν σοβαρές ποσότητες ρύπων. Οι περισσότεροι επιβάτες δείχνουν προς το παρόν να μην συνειδητοποιούν το μερίδιο ευθύνης που τους αναλογεί στην καταστροφή του πλανήτη που έρχεται με ολοένα και πιο γρήγορα βήματα.
Όπως αναφέρει η Deutsche Welle, πλέον υπάρχει τρόπος να πληρώσει κανείς για να έχει καθαρή ή «πράσινη» τη συνείδησή του. Οργανώσεις όπως η myclimate ή η atmosfair υπολογίζουν την ποσότητα βλαβερών ουσιών που προκαλεί ένας ταξιδιώτης με το μεταφορικό μέσο της επιλογής του και πόσα χρήματα χρειάζονται για να εξισορροπηθεί η ζημιά που γίνεται στο κλίμα, για παράδειγμα μέσω της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε αναπτυσσόμενες χώρες.
Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος, για να περιοριστεί η αύξηση της μέσης θερμοκρασίας του πλανήτη στους 1,5 βαθμούς Κελσίου θα πρέπει ο κάθε Γερμανός να μην ξεπερνά τον ένα τόνο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το χρόνο. Για παράδειγμα, μια πτήση από την Βόννη για την Θεσσαλονίκη δυο ατόμων προκαλεί την εκπομπή 1,4 τόνων διοξειδίου του άνθρωκα. Το κόστος για να διορθωθεί αυτή η ζημιά που προκαλείται από τα δυο άτομα αντιστοιχεί σε 34€ ανά κατεύθυνση.
Ο Άρνε Φέλμαν, ειδικός σε ζητήματα πολιτικής μεταφορών επισημαίνει ωστόσο στη Deutsche Welle πως: «Κατά την πτήση εκπέμπεται άμεσα διοξείδιο του άνθρακα στο περιβάλλον, η αντιστάθμιση όμως γίνεται καταρχήν μόνο στα χαρτιά. Και ενώ η πτήση προκαλεί άμεσες επιπτώσεις στο κλίμα, τα μέτρα προστασίας του κλίματος και προκειμένου να έχουν αποτέλεσμα θα πρέπει να σχεδιάζονται σωστά και να υλοποιούνται σε μακροπρόθεσμη βάση».
Γι' αυτό και η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος ζητά να καταργηθούν οι φοροελαφρύνσεις που ισχύουν σήμερα για τις αεροπορικές εταιρείες. Στη Γερμανία, όπως και στις περισσότερες χώρες της ΕΕ οι εταιρείες δεν πληρώνουν φόρους στα καύσιμα. Για τη Γερμανία αυτό συνεπάγεται απώλειες ύψους 7 δις ευρώ μόνο για το 2012. Σύμφωνα με έρευνα της Κομισιόν που δεν έχει δημοσιευτεί ακόμη, η φορολόγηση της κηροζίνης θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 16,4 εκ. τόνους το χρόνο.
Οι καταναλωτές από την πλευρά τους θα μπορούσαν να περιορίσουν τις μετακινήσεις τους με αεροπλάνα και να απευθύνεται στις οργανώσεις που αναλαμβάνουν τη λεγόμενη αντιστάθμιση του διοξειδίου του άνθρακα.