Οι ελλείψεις μετάλλων μπορεί να επιβαρύνουν το κλίμα
Ο πλανήτης δε θα καταφέρει να αντιμετωπίσει την κλιματική αλλαγή εκτός και αν υπάρξει τεράστια αύξηση στην παραγωγή μετάλλων που απαιτούνται για να κατασκευαστούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ηλιακά πάνελ, αερο-τουρμπίνες και άλλες τεχνολογίες καθαρής ενέργειας.
Τις σχετικές προβλέψεις έκανε η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας, καθώς οι χώρες σε ολόκληρο τον πλανήτη στρέφονται στην πράσινη ενέργεια, με αποτέλεσμα να αυξάνεται διαρκώς η ζήτηση για χαλκό, λίθιο, νικέλιο, κοβάλτιο και άλλων σπάνιων μεταλλευμάτων.
Όμως, όπως τονίζει η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας, οι τιμές όλων αυτών των μετάλλων είναι ιδιαιτέρως ευμετάβλητες, ενώ κατά καιρούς παρατηρούνται και σημαντικές ελλείψεις που δημιουργούν προβλήματα στις αλυσίδες παραγωγής.
Ένας άλλος παράγοντας κινδύνου είναι η περιορισμένη πρόσβαση σε γνωστά αποθέματα των εν λόγω μεταλλευμάτων. Μόνο τρεις χώρες ελέγχουν πάνω από το 75% των γνωστών αποθεμάτων λιθίου, κοβάλτιου και άλλων σπάνιων μεταλλευμάτων. Το Κονγκό ευθύνεται για το 70% της παγκόσμιας παραγωγής κοβαλτίου το 2019 και η Κίνα το 60% της παγκόσμιας παραγωγής σπάνιων μεταλλευμάτων, ενώ επεξεργάστηκε 50% έως 70% της παγκόσμιας παραγωγής λιθίου και κοβαλτίου και το 90% των σπάνιων μεταλλευμάτων. Ο άλλος παγκόσμιος παίκτης είναι η Αυστραλία.
Στο παρελθόν, οι εταιρείες μεταλλευμάτων ανταποκρίνονταν στην άνοδο της ζήτησης με αύξηση των επενδύσεων. Ωστόσο, χρειάζονται κατά μέσο όρο 16 χρόνια για την ανακάλυψη ενός μεταλλεύματος μέχρι την έναρξη της παραγωγής του, πράγμα που σημαίνει ότι τα προβλήματα είναι αυτονόητα.
Τα εν λόγω μεταλλεύματα είναι κρίσιμης σημασίας για τις τεχνολογίες που αναμένεται να παίξουν σημαντικό ρόλο στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Για παράδειγμα, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο χρειάζεται έξι φορές περισσότερα μεταλλεύματα για να παραχθεί σε σχέση με ένα συμβατικό. Το λίθιο, το νικέλιο, το κοβάλτιο, το μαγγάνιο και ο γραφίτης είναι κρίσιμης σημασίας για την παραγωγή μπαταριών. Τα ηλεκτρικά δίκτυα απαιτούν τεράστιες ποσότητες χαλκού και αλουμινίου, ενώ τα σπάνια μεταλλεύματα χρησιμοποιούνται στους μαγνήτες για να λειτουργούν οι αερο-τουρμπίνες.
Για να επιτευχθούν οι στόχοι της συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα απαιτείται πολύ σημαντική αύξηση της καθαρής ενέργειας, πράγμα που σημαίνει, για παράδειγμα, ότι οι ετήσιες εγκαταστάσεις αερο-τουρμπινών θα πρέπει να τριπλασιάζεται έως το 2040 και οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να 25πλαστιαστούν κατά την ίδια περίοδο. Η επίτευξη του στόχου των μηδενικών εκπομπών αερίου απαιτεί ακόμα περισσότερες επενδύσεις.
Στην έρευνά της, η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας κάλεσε τις πολιτικές ηγεσίες να παράσχουν περισσότερες διευκρινίσεις για τη μετάβαση σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας, να προωθήσουν την ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών και της ανακύκλωσης, να ενισχύσουν τις αλυσίδες παραγωγής και να ενθαρρύνουν την υιοθέτηση πιο φιλόδοξων περιβαλλοντικών στόχων.
Η Υπηρεσία, που συμβουλεύει τις πλουσιότερες χώρες στον κόσμο και δημιουργήθηκε μετά την πετρελαϊκή κρίση της δεκαετίας του 1970, εκτιμά ότι η ασφάλεια της ενέργειας θα είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που θα αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα τον 21ο αιώνα.