Πώς η τεχνητή νοημοσύνη μας κάνει να καταναλώνουμε

Φωτογραφία: Shutterstock

Θυμάστε τη λίστα που κάναμε παλιά για να πάμε στο σούπερ μάρκετ; Συνήθως ήταν γραμμένη στο σκισμένο φάκελο του λογαριασμού για το ρεύμα… Πλέον, τα καταστήματα είναι σα να έχουν στη διάθεσή τους όλες αυτές τις λίστες, με διάφορους τρόπους.

Κατ’ αρχάς, με τις κάρτες πελάτη που έχουν όλοι ώστε να παίρνουν μπόνους, δώρα και εκπτώσεις. Κατά δεύτερον όμως και σημαντικότερο, με τις αγορές μέσω διαδικτύου, που κάνουμε όλο και συχνότερα.

Οι εταιρείες λιανικής χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο την τεχνητή νοημοσύνη – λογισμικά, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να μαθαίνουν από μόνα τους – ώστε να προβλέπουν αυτόματα και να μας ενθαρρύνουν να αγοράζουμε τα προϊόντα που προτιμούμε.

Οι ειδικοί θεωρούν ότι για τις εταιρείες είναι «το ιερό δισκοπότηρο… καθώς έτσι χτίζουν το προφίλ του καταναλωτή και του προτείνουν ένα προϊόν πριν καν συνειδητοποιήσει ότι αυτό θέλει». Οπότε την επόμενη φορά που θα πάτε στο κατάστημα της γειτονιάς για ένα σνακ και ένα συγκεκριμένο μπουκάλι κρασί, μπορείτε να κατηγορήσετε την τεχνητή νοημοσύνη ότι είχε προβλέψει την ανάγκη σας.

Όπως εξηγούν ειδικοί, «τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης ερευνούν περισσότερο μοτίβα συμπεριφοράς παρά τις αγορές και όσο περισσότερο ψωνίζεις τόσα περισσότερα μαθαίνει η τεχνητή νοημοσύνης σχετικά με το τι είδους προϊόντα προτιμάτε».

Συγκεκριμένα, η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι σχεδιασμένη για να κάνει μόνο τα προφανή. Μαθαίνει όσο περνάει ο καιρός και μπορεί να προβλέψει. Ουσιαστικά μπορεί να ξεκινήσει να χτίζει μία εικόνα του πόσο πιθανό είναι ο καταναλωτής να δοκιμάσει μία άλλη μάρκα από τη συνηθισμένη ή να αγοράσει μία σοκολάτα επειδή είναι Κυριακή. Επίσης, κάνει προσωποποιημένες προβλέπεις, π.χ. φθηνότερο κρασί για το βράδυ της Παρασκευής.

Από την άλλη, βέβαια, το να λαμβάνει κανείς προσφορές για πράγματα που όντως θέλει να αγοράσει ή εκπτωτικά κουπόνια είναι μία πολύ καλή εξέλιξη. Ωστόσο, κάποιες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις για τα δικαιώματα των καταναλωτών εφιστούν την προσοχή στην κακή χρήση των προσωπικών δεδομένων και στην ποσότητα των προσωπικών δεδομένων που συλλέγονται από τις εταιρείες.

Ο διαδικτυακός γίγαντας, Amazon, γνωρίζει καλά τη συλλογή δεδομένων. Ήδη διαθέτει μία τεράστια βάση δεδομένων από τις διαδικτυακές αγορές των πελατών της και ήδη επεκτείνεται και στις δια ζώσης πωλήσεις, ανοίγοντας καταστήματα, στα οποία όμως οι πελάτες δεν έρχονται σε επαφή με πωλητές.

ΣΧΕΤΙΚΑ