Ο κορωνοϊός αλλάζει τις καταναλωτικές μας συνήθειες

Shutterstock

Τρεις φορές την εβδομάδα, στις επτά τα πρωί, τα ανώτερα στελέχη της Proctor & Gamble συζητούν για τους καταναλωτές των προϊόντων της εταιρείας: τι ψωνίζουν, πώς αλλάζουν οι ανάγκες τους και αν η εταιρεία τους καταφέρνει να τις ικανοποιεί.

«Πρέπει να είμαστε σε στενή επαφή με τους καταναλωτές μας, τις συνήθειες τους, τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους, τώρα περισσότερο από ποτέ», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Τζον Μάλερ, σε τηλεδιάσκεψη τον περασμένο μήνα.

Η Proctor & Gamble, που έχει στην κατοχή της ονόματα όπως το Tide, το Fairy, το Pantene και τη Gillette, είναι μόνο ένας από τους κολοσσούς καταναλωτικών προϊόντων που εκτιμούν ότι οι νέες καταναλωτικές συνήθειες που δημιουργήθηκαν εξ αιτίας της πανδημίας θα αλλάξουν για πάντα τον τρόπο που οι πελάτες καταναλώνουν προϊόντα.

Ούτως ή άλλως, τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι οι αγορές μέσω διαδικτύου αυξάνονται διαρκώς, ότι οι καταναλωτές αγοράζουν περισσότερα προϊόντα υγιεινής, αλλά και οικιακό εξοπλισμό, ενώ δίνουν και ιδιαίτερη προσοχή στο κόστος, καθώς επιχειρούν να αποταμιεύσουν περισσότερα χρήματα.

Σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές τον προηγούμενο μήνα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Nestlé, Μαρκ Σνάιντερ, είπε ότι τα στελέχη της εταιρείας εργάζονται πυρετωδώς για να κατανοήσουν τι σημαίνει η οικονομική κρίση για κάθε κατηγορία προϊόντος. Η Nestlé είναι η μεγαλύτερη εταιρεία τροφίμων και ποτών παγκοσμίως, φτιάχνοντας τα πάντα, από δημητριακά για πρωινό όπως τα Cheerios, στιγμιαία νούντλς όπως τα Maggi instant noodles, παγωτά Häagen-Dazs, καφέδες Nescafé έως και τα νερά, San Pellegrino.

Σε ένα περιβάλλον που τα πάντα άλλαξαν μέσα σε μία νύχτα, οι εταιρείες καταναλωτικών αγαθών πρέπει να ανακαλύψουν ποιες αγοραστικές συνήθειες είναι προσωρινές και θα σταματήσουν μόλις σταματήσει το lockdown ή μόλις φτάσει το εμβόλιο για τον κορονοϊό και ποιες θα μείνουν, αλλάζοντας τον τρόπο που οι καταναλωτές θα ξοδεύουν τα χρήματά τους τα επόμενα χρόνια.

Σίγουρα πολλές παράμετροι είναι ακόμα άγνωστες, όμως είναι ξεκάθαρο ότι κάποιες αλλαγές στον τρόπο ζωής και στον τρόπο κατανάλωσης ήρθαν για να μείνουν. Για παράδειγμα, πολλοί καταναλωτές προτίμησαν τις διαδικτυακές αγορές για να μην έρχονται σε επαφή με κόσμο στα καταστήματα και τώρα που έκαναν το πρώτο βήμα, φαίνεται να αλλάζουν τον τρόπο που ψώνιζαν μια για πάντα.

Οι τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στη Μεγάλη Βρετανία έφτιαξαν 500.000 νέα σημεία παράδοσης των προϊόντων τους μέσα σε μερικές εβδομάδες, αυξάνοντας τη δύναμή τους κατά 30%.

Με μεγάλο μέρος καταναλωτών να μένει σπίτι, η Nestlé είδε τεράστια αύξηση στην κατανάλωση του Nescafé κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οι πωλήσεις μέσω διαδικτύου της εταιρείας εκτοξεύθηκαν κατά 30% κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, ενώ η Proctor & Gamble είχε επίσης τεράστια αύξηση στις πωλήσεις μέσω διαδικτύου κατά 35%, το αντίστοιχο διάστημα. Η τάση αυτή έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις καταναλωτικές συνήθειες δεκαετιών, καθώς οι άνθρωποι προτιμούσαν να κάνουν τα ψώνια τους στα σούπερ μάρκετ

Όπως και με τις διαδικτυακές αγορές, η υγεία και η ευεξία είχαν ανοδική τάση ως στάση ζωής ακόμα και πριν την κρίση του κορονοϊού. Όμως, πλέον η κατανάλωση αυτών των προϊόντων έχει εκτοξευθεί, καθώς όλοι καθαρίζουν συχνότερα τις επιφάνειες, πλένουν περισσότερο τα χέρια τους, ενώ έχουν αυξήσει και την κατανάλωση προϊόντων όπως οι φυσικοί χυμοί για την πρόσληψη βιταμινών.

Η Unilever, για παράδειγμα, έχει δει μεγάλη αύξηση στην κατανάλωση χυμών και ροφημάτων εμπλουτισμένα με βιταμίνες, τα οποία προωθεί σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ακόμα και μετά το τέλος των περιοριστικών μέτρων, υπάρχιε η αίσθηση ότι οι άνθρωποι δε θα σπεύσουν στα μπαρ, τα εστιατόρια και τα σινεμά, πράγμα που σημαίνει ότι οι εταιρείες επικεντρώνονται σε αυτήν την τάση της παραμονής στο σπίτι. Επίσης, η αύξηση της ανεργίας, μειώνει τα ποσά που οι καταναλωτές θα διαθέσουν για την αναψυχή τους. Δεν είναι λίγοι δε αυτοί που επιχειρούν να αυξήσουν το κομπόδεμά τους, λόγω των ανησυχιών για την ύφεση που έρχεται.

Πολλοί επενδύουν περισσότερα χρήματα για τον καλλωπισμό των σπιτιών τους, για τους κήπους και τα λουλούδια ώστε να περνούν περισσότερο χρόνο στο σπίτι.

Τεράστια αύξηση έχουν καταγράψει οι διαδικτυακές πωλήσεις των σκευών για να φτιάξει κανείς σπιτικό ψωμί, ενώ το ίδιο ισχύει για να μηχανήματα άθλησης, τα τραπέζια πινγκ πονγκ και οι κατασκευές στο σπίτι.

Τέλος, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για τη χειρότερη ύφεση εδώ και δεκαετίες, οι καταναλωτές δίνουν μεγάλη σημασία στην πραγματική αξία ενός προϊόντος και στο αν αυτή αντανακλάται στην τιμή του.

ΣΧΕΤΙΚΑ