Ο εφιάλτης της Ερυθράς Θάλασσας

Φωτογραφία: Shutterstock

Αν δώσουμε βάση στις τελευταίες σχετικές αναλύσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ΕΚΤ, θα σχηματίσουμε την εντύπωση ότι οι επιπτώσεις από το black out στην Ερυθρά Θάλασσα είναι διαχειρίσιμες.

Τα στοιχεία, άλλωστε, δείχνουν ότι από τα ρεκόρ του Ιανουαρίου, το κόστος των μεταφορικών υποχωρεί. Είναι, όμως, τόσο απλά τα πράγματα;

Αφήνοντας κανείς στην άκρη τη δικαιολογημένη επιφύλαξη για τις προβλέψεις των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, που πήγαν… άκλαυτες όταν υπολόγιζαν στο τέλος του 2022 πόσο κοντά είναι το τέλος των πληθωριστικών πιέσεων, δεν μπορεί παρά να αφουγκραστεί τα όσα επισημαίνουν οι άνθρωποι της αγοράς.

Από τα όσα ακούστηκαν σε ειδική ημερίδα του ΣΕΒ, θα πρέπει να σταθεί κανείς σε 3-4 σημεία, τα οποία δικαιολογούν απολύτως τις ανησυχίες όσων «βλέπουν» αργά ή γρήγορα «ζητηματάκια» στην αγορά.

Κατ' αρχάς, τα δρομολόγια από την Κίνα διαρκούν τουλάχιστον 14 ημέρες παραπάνω κι όσο κι αν οι επιχειρήσεις έχουν κάνει τα κουμάντα τους μετά το σοκ του κορωνοϊού, μια παρατεταμένη κρίση θα ασκήσει πίεση στην αγορά. Επιπλέον, η μεγαλύτερη διάρκεια του ταξιδιού απαιτεί περισσότερα καύσιμα, άρα και αυξημένα κόστη, εκτός αν πάμε στη λογική των μικρότερων ταχυτήτων οπότε σε αυτήν την περίπτωση η διάρκεια του ταξιδιού γίνεται ακόμα μεγαλύτερη. Ήδη, ένα φορτίο από τη Σαγκάη χρειάζεται, πλέον, 49 ημέρες αντί των 20- 25 ημερών προ της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Το «κερασάκι» είναι ο επίναυλος, που έχει επιβληθεί στις περισσότερες γραμμές.

Ο Δ. Καραγιάννης της Sarmed τα είπε όλα με δύο κουβέντες:

  • Σημαντική αύξηση χρόνου παράδοσης
  • Έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων
  • Αύξηση κόστους μεταφοράς
  • Αύξηση ασφαλίστρων
  • Μαζικές αφίξεις (Bottlenecks)
  • Αύξηση κόστους διαχείρισης
  • Διαταραχές στις τοπικές αλυσίδες εφοδιασμού

Η εμπειρία της πρόσφατης κρίσης στις εφοδιαστικές αλυσίδες, ειδικά στη «γραμμή» από την Κίνα, αν μη τι άλλο ενισχύει τις ανησυχίες ότι οι καταναλωτές θα πληρώσουν τελικά για μια ακόμα φορά το «μάρμαρο».

Οι τελευταίες μετρήσεις έδειξαν μια υποχώρηση κατά 7% σε εβδομαδιαία βάση, όσον αφορά στο κόστος των μεταφορικών από Σαγκάη στο Ρότερνταμ, αλλά η απόσταση από τα προ μηνών επίπεδα παραμένει χαώδης.

Ο σύνθετος δείκτης Drewry WCI των 3.493 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών είναι 146% υψηλότερος από τις μέσες τιμές του 2019 (πριν από την πανδημία) των 1.420 δολαρίων, ενώ ο μέσος σύνθετος δείκτης για το τρέχον έτος είναι 3.553 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft, δηλαδή 859 δολάρια υψηλότερος από τον μέσο όρο 10ετίας των 2.694 δολαρίων, ο οποίος διογκώθηκε κατά την περίοδο του Covid 2020.

Οι τιμές των ναύλων στη γραμμή Σαγκάη προς Ρότερνταμ μειώθηκαν κατά 7% ή 277 δολάρια στα 3.944 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, ωστόσο παραμένουν 148% υψηλότερες από πέρσι. Ομοίως, οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα μειώθηκαν κατά 6% ή 285 δολάρια σε 4.757 δολάρια ανά feu, αλλά ακόμα κι έτσι είναι 92% υψηλότερες από πέρσι.

Αντίθετα, οι τιμές στις γραμμές Λος Άντζελες προς Σαγκάη και Νέα Υόρκη προς Ρότερνταμ αυξήθηκαν κατά 2% ή 11 και 10 δολάρια σε 719 και 633 δολάρια ανά 40ft κιβώτιο. Ομοίως, οι τιμές Ρότερνταμ προς Σαγκάη και Ρότερνταμ προς Νέα Υόρκη διογκώθηκαν κατά 1% ή 5 και 16 δολάρια σε 915 και 2.220 δολάρια ανά feu.

Σημειωτέον ότι η Drewry αναμένει ελαφρές μειώσεις στις τιμές spot από την Κίνα τις επόμενες εβδομάδες κι αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι η κρίση έχει ακόμα «ορίζοντα».

ΣΧΕΤΙΚΑ