Διώρυγα του Σουέζ: Η αλυσίδα εφοδιασμού «ακριβαίνει» - Σε ένα μήνα αισθητές οι συνέπειες στα νοικοκυριά

Φωτο: Shutterstock

Με τις εκτροπές δρομολογίων στην Ερυθρά Θάλασσα από τις ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Maersk, να συνεχίζονται εν μέσω του κινδύνου επιθέσεων από τους Χούθι, η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα αντιμετωπίζει μια διμέτωπη καταιγίδα από την άνοδο των τιμών των θαλάσσιων και αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών και τα εγκλωβισμένα φορτία.

Και τα δύο παραπάνω, αποτελούν απειλές για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα μετά από τρία χρόνια πληθωριστικών πιέσεων και καθυστερήσεων λόγω πανδημίας.

Το ανώτατο όριο στις τιμές των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών εκτινάχθηκε μέσα σε λίγες ώρες την Πέμπτη, ως αποτέλεσμα της εκτροπής περισσότερων πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα. Οι εταιρείες logistics ανέφεραν ότι το κόστος φορτίου ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών από τη Σαγκάη προς το Ηνωμένο Βασίλειο εκτοξεύτηκε στα 10.000 δολάρια, όπως σημειώνει το CNBC.

Την περασμένη εβδομάδα, οι τιμές κυμαίνονταν στα 1.900 δολάρια για ένα εμπορευματοκιβώτιο 20 ποδιών, έως 2.400 δολάρια για ένα εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών.

Ο Alan Baer, διευθύνων σύμβουλος της OL USA δήλωσε στο CNBC ότι η τιμολόγηση υφίσταται ταχείες προσαρμογές καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς επωμίζονται το πρόσθετο κόστος της εκτροπής των πλοίων τους.

«Κατά τη διάρκεια του Covid, είχαμε μια πιο αργή αύξηση των τιμών των ναύλων λόγω του αντίκτυπου που είχε η πανδημία στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού», σημείωσε ο Baer.

Από το πρωί της Πέμπτης, 158 πλοία αλλάζουν επί του παρόντος δρομολόγιο μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα μεταφέροντας πάνω από 2,1 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια. Η αξία αυτών των φορτίων με βάση τις εκτιμήσεις της MDS Transmodal ανέρχεται σε 105 δισεκατομμύρια δολάρια.

Εν τω μεταξύ, η ΙΚΕΑ είναι μεταξύ των εταιρειών που ανέφεραν ότι οι εκτροπές στα δρομολόγια θα επηρεάσουν τη διαθεσιμότητα των προϊόντων

«Αυτό που μπορούμε να μοιραστούμε προς το παρόν είναι ότι η κατάσταση στη διώρυγα του Σουέζ θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις και μπορεί να προκαλέσει περιορισμούς στη διαθεσιμότητα ορισμένων προϊόντων ΙΚΕΑ», δήλωσε εκπρόσωπος της ΙΚΕΑ.

Ενώ οι εταιρείες δεν μπορούν να ελέγξουν τα εμπορευματοκιβώτια που βρίσκονται επί του παρόντος στα πλοία που έχουν αλλάξει δρομολόγιο, μπορούν να ελέγξουν τα εγκλωβισμένα εμπορευματοκιβώτια που δεν παραλαμβάνονται σε ευρωπαϊκά λιμάνια ή λιμάνια της Μέσης Ανατολής.

Οι διευθύνοντες σύμβουλοι εταιρειών logistics επισημαίνουν ότι επί του παρόντος για τα φορτία που θεωρούνται «εγκλωβισμένα» στην Ευρώπη ή τη Μέση Ανατολή, εξετάζουν τη μεταφορά επιλεγμένων προϊόντων αεροπορικώς ως πιθανή λύση.

Οι αμερικανικές εταιρείες εκφόρτωσης εξετάζουν επίσης εναλλακτικές εμπορικές διαδρομές, όπως η TransPacific προς τη Δυτική Ακτή, ακόμη και τη Διώρυγα του Παναμά, για την πρόσβαση σε λιμάνια του Κόλπου και της Ανατολικής Ακτής. Λιμάνια όπως το Ντουμπάι και η Άκαμπα εξετάζονται ως πιθανές εναλλακτικές λύσεις στη Μέση Ανατολή.

Η ευελιξία είναι το κλειδί για την εφοδιαστική αλυσίδα ώστε να διατηρείται το εμπόριο σε κίνηση. Οι θαλάσσιοι μεταφορείς, συμπεριλαμβανομένης της Maersk, της CMA CGM και της Hapag Lloyd έχουν επενδύσει στη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας logistics και έχουν συνεργαστεί με άλλες εταιρείες για να ελέγχουν καλύτερα τη «μοίρα »των εμπορευματοκιβωτίων των πελατών τους και να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται γρήγορα σε ανάλογες κρίσεις.

Η Maersk διαθέτει περισσότερα από 20 αεροσκάφη με τακτικές πτήσεις σε όλο τον κόσμο και, όπως και άλλοι μεταφορείς, έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει τα φορτία της και σιδηροδρομικώς.

Οι αμερικανικές εταιρείες έχουν πολλές επιλογές ωκεάνιων διαδρομών, αλλά οι ευρωπαϊκές όχι. Η Ευρώπη εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το Σουέζ. Η επαναδρομολόγηση για την Ευρώπη έχει μεγαλύτερο χρόνο διέλευσης από τις Ηνωμένες Πολιτείες και ως εκ τούτου, οι εταιρείες logistics επιλέγουν ως εναλλακτική την αεροπορική μεταφορά των προϊόντων τους.

Ο Judah Levine, επικεφαλής έρευνας της Freightos (εταιρείας logistics) , δήλωσε ότι ενώ οι τιμές για τις αποστολές από την Κίνα προς τη Β. Ευρώπη μειώνονταν από τα τέλη Νοεμβρίου, οι επιθέσεις των Χούθι «απογείωσαν» τις τιμές των αεροπορικών μεταφορών.

«Αυτή την εβδομάδα αυξήθηκαν κατά 13% από 3,95 δολάρια το κιλό σε 4,45 δολάρια το κιλό, αντανακλώντας πιθανώς την αύξηση της ζήτησης αεροπορικών μεταφορών φορτίων», επεσήμανε ο Levine.

Ο Brian Bourke, επικεφαλής ανάπτυξης της SEKO Logistics, λέει ότι η σοβαρότητα των επιπτώσεων στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα εξαρτάται από τη χρονική διάρκεια της αναδρομολόγησης.

Κάθε μέρα που αυτό συνεχίζεται, κλιμακώνεται, θα αρχίσετε να βλέπετε μεγαλύτερη αναδρομολόγηση των θαλάσσιων μεταφορών σε αεροπορικές ξεκινώντας από την Ευρώπη», δήλωσε ο Bourke. «Ξεκινώντας με αγαθά υψηλότερης αξίας, όπως τα ηλεκτρονικά, τα υψηλής αξίας καταναλωτικά προϊόντα και τα ενδύματα», πρόσθεσε.

Αναλυτές προειδοποιούν ότι αν η ισχύουσα κατάσταση συνεχιστεί για ένα μήνα, οι πληθωριστικές πιέσεις θα γίνουν αισθητές και θα φανούν στην εφοδιαστική αλυσίδα και εν τέλει στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Το CNBC ανέφερε ότι η Maersk, η μεγαλύτερη θαλάσσια μεταφορική εταιρεία στον κόσμο, αύξησε ήδη τις τιμές μεταφοράς από την Ινδία κατά 30-40%.

Οι λιανοπωλητές της Αμερικανικής Ένωσης Ένδυσης και Υπόδησης παρακολουθούν στενά την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και ζητούν την πλήρη και άμεση ανάπτυξη της επιχείρησης Prosperity Guardian για να διασφαλιστεί η προστασία της ζωτικής σημασίας υδάτινης οδού.

«Με το 98% των ενδυμάτων να εισάγεται, είναι απολύτως απαραίτητο να υπάρχει ασφαλής και προσιτή ναυτιλία», δήλωσε ο Steve Lamar, διευθύνων σύμβουλος της AAFA. «Τα μέλη μας αναγκάζονται ήδη να εκτρέψουν τα εμπορεύματα και αντιμετωπίζουν προσαυξήσεις», σημειώνει.

Ο Jon Gold, αντιπρόεδρος της εφοδιαστικής αλυσίδας και της τελωνειακής πολιτικής της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικού Εμπορίου, δήλωσε ότι τα μέλη της συνεχίζουν να συνεργάζονται με τους εταίρους των θαλάσσιων μεταφορέων για την αντιμετώπιση της επείγουσας κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ.

«Αυτές οι διαταραχές προσθέτουν δύο ή περισσότερες εβδομάδες στους χρόνους διαμετακόμισης για τους εμπόρους λιανικής πώλησης, με αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών», δήλωσε ο Gold.

ΣΧΕΤΙΚΑ