Με το δεξί στη νέα σεζόν ο Τουρισμός
Τα επίσημα στοιχεία επιβεβαίωσαν τις εκτιμήσεις ότι το 2024 θα ήταν καλύτερο από το 2023, έστω όχι ισομερώς κατανεμημένο σε προορισμούς και περιφέρειες. Οι προβλέψεις για το 2025 είναι ότι οι τουριστικές εισπράξεις θα πάνε τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ πάνω, δηλαδή στα 23 δισ. ευρώ, παρά το ότι η παρουσία του Εγκέλαδου ρίχνει βαριά σκιά πάνω από τη ναυαρχίδα των Κυκλάδων.
Όπως και πέρσι, η χειμερινή σεζόν φαίνεται ότι λειτουργεί σαν βαρόμετρο και τα έως τώρα στοιχεία φανερώνουν μια ισχυρή δυναμική για του μήνες που ακολουθούν. Κοινώς, επιβεβαιώνεται για μια ακόμα χρονιά ότι η σεζόν ξεκινά πολύ νωρίτερα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Airdata Tracker, τη χειμερινή σεζόν- που εκτείνεται από το Νοέμβριο του 2024 ως και το Μάρτιο του 2025- ο προγραμματισμός αεροπορικών θέσεων σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις είναι 16% πάνω σε σχέση με πέρσι. Ειδικά όσον αφορά στο Μάρτιο, που είναι μπροστά μας, η αύξηση είναι της τάξης του 13,8%. Σε σχέση με τις κρατήσεις ως τέλος Δεκεμβρίου, συνολικά καταγράφεται μια άνοδος της τάξης του 32,9%, με τους επισκέπτες από την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία να δίνουν το… ρυθμό.
Σημειωτέον, οι ανταγωνίστριες χώρες, δηλαδή Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία, «βλέπουν» ηπιότερη άνοδο κρατήσεων και συγκεκριμένα 1,5%, 6% και 0,5% αντιστοίχως.
Οι κρατήσεις από ΗΠΑ επί του παρόντος κινούνται χαμηλότερα από την περσινή χειμερινή σεζόν (1,6%), ωστόσο εκτιμάται ότι η εικόνα λίαν συντόμως θα αναστραφεί. Η περσινή χρονιά έκλεισε, άλλωστε, με αύξηση κατά 10% των Αμερικανών επισκεπτών, οι οποίοι διαθέτοντας και πιο «βαρύ» πορτοφόλι, άφησαν περίπου 1,6 δισ ευρώ, δηλαδή 15,1% παραπάνω από το 2023.
Το ενδιαφέρον των Αμερικανών και για τη φετινή χρονιά επιβεβαιώνεται και από τη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ. Συγκεκριμένα, σχετικά με τις χώρες του εξωτερικού που σκέφτονται οι υπό μελέτη αγορές να επισκεφθούν τους επόμενους 12 μήνες, η Ελλάδα βρίσκεται στην 13 η θέση για την αγορά των ΗΠΑ, στην 32η θέση για την αγορά της Κίνας, στην 36η θέση για την αγορά της Ινδίας και στην 10η θέση για την αγορά της Αυστραλίας. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι η διαφορά σε προτίμηση μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών που προηγούνται κατά μια ή δυο θέσεις, για την αγορά των ΗΠΑ είναι της τάξεως της 1 ποσοστιαίας μονάδας.

Οι τάσεις
Αισιοδοξία για την εν γένει τουριστική κίνηση στην Ευρώπη αποπνέουν και τα απολογιστικά στοιχεία του 2024, που έδειξαν ότι παρά την συμπίεση στο διαθέσιμο εισόδημα τους, οι Ευρωπαίοι ταξίδεψαν. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το ότι η ζήτηση εκτός αιχμής της τουριστικής περιόδου (Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος) παρουσίασε αύξηση, κάτι που ήδη αποτυπώθηκε και στα ταμεία των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου.
Σύμφωνα με το Greek Hotelier, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών (ETC) δημοσίευσε την αναφορά για το τέταρτο τρίμηνο του 2024, επισημαίνοντας την ισχυρή ανάκαμψη του τουρισμού στην Ευρώπη, παρά τις οικονομικές πιέσεις, τις γεωπολιτικές προκλήσεις, τις κακές καιρικές συνθήκες και τις αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Οι αφίξεις ξένων επισκεπτών αυξήθηκαν κατά 6,3% σε σύγκριση με το 2019 και 6,7% σε σχέση με το 2023, ενώ οι διανυκτερεύσεις παρουσίασαν αύξηση 5,9% σε σχέση με το 2019 και 4,8% από έτος σε έτος.
Η οικονομική κρίση και οι αυξανόμενες τιμές ταξιδιών ώθησαν τους τουρίστες να αναζητούν προορισμούς με καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής. Ωστόσο, η συνολική τουριστική δαπάνη στην Ευρώπη το 2024 έφτασε τα 705 δισεκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 7,8% από το 2023, με τη Δυτική Ευρώπη να συγκεντρώνει σχεδόν τα τρία τέταρτα της δαπάνης.