Το τουριστικό «θαύμα» της Ιαπωνίας

NEWSROOM
Κόσμος σε δρόμο στο Τόκιο
Κόσμος σε δρόμο στο Τόκιο / Φωτογραφία shutterstock

Με μια ξεχωριστή θέση στην κορυφή πολλών καταλόγων με τα «Καλύτερα μέρη για ταξίδια», η Ιαπωνία βρίσκεται σε τροχιά υποδοχής ενός αριθμού ταξιδιωτών-ρεκόρ το 2024.

Αλλά η Κίνα αντιμετωπίζει μια διαφορετική πραγματικότητα: μια πολύ πιο αργή επιστροφή διεθνών επισκεπτών.

Και οι δύο χώρες εγκατέλειψαν σχετικά αργά τους συνοριακούς περιορισμούς που σχετίζονται με το Covid - η Ιαπωνία τον Οκτώβριο του 2022 και η Κίνα τον Ιανουάριο του 2023 - αλλά οι πορείες ανάκαμψης τους μετά την πανδημία έχουν αποκλίνει έκτοτε.

Η ζήτηση αυξάνεται και για τις δύο χώρες

Η ζήτηση για ταξίδια στην Κίνα βρίσκεται σε άνοδο, σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Μετανάστευσης, η οποία ανακοίνωσε αύξηση 130% σε ετήσια βάση των ξένων επισκεπτών από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο.

Τα καλοκαιρινά ταξίδια είναι επίσης αυξημένα, με τις εισερχόμενες κρατήσεις να έχουν διπλασιαστεί από το περασμένο καλοκαίρι, δήλωσε στο CNBC Travel εκπρόσωπος της ταξιδιωτικής ιστοσελίδας Trip.com.

Ωστόσο, οι αφίξεις εξακολουθούν να είναι πολύ χαμηλότερες από τα προ της πανδημίας επίπεδα. Το 2019, η Κίνα υποδέχτηκε περίπου 49,1 εκατομμύρια ταξιδιώτες - μέχρι τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους είχαν φτάσει περίπου 17,25 εκατομμύρια ξένοι, σύμφωνα με τα κινεζικά κρατικά μέσα ενημέρωσης.

Το «θαύμα» της Ιαπωνίας

Η Ιαπωνία, από την πλευρά της, αγωνίζεται επίσης - αλλά υπό το βάρος της δικής της δημοτικότητας.

Περισσότεροι από 3 εκατομμύρια διεθνείς ταξιδιώτες την επισκέπτονται κάθε μήνα από τον Μάρτιο - πολύ πάνω από τα επίπεδα του 2019.

Πέρα από την πολιτιστική γοητεία που ασκεί η Ιαπωνία, η τουριστική ανάπτυξη της χώρας είναι εν μέρει προϊόν πρωτοβουλιών που έχει θέσει σε εφαρμογή η ιαπωνική κυβέρνηση, δήλωσε ο Joydeep Chakraborty, επικεφαλής στρατηγικής και επενδύσεων της ταξιδιωτικής εφαρμογής Traveloka για τη Νοτιοανατολική Ασία.

Η κυβέρνηση έχει επικεντρωθεί εδώ και καιρό στο να καταστήσει την Ιαπωνία κορυφαίο ταξιδιωτικό προορισμό μέσω  προσπαθειών, όπως η βελτίωση των εμπειριών των ταξιδιωτών και η απλούστευση της ταξιδιωτικής διαδικασίας για τους διεθνείς επισκέπτες.

 Γκέισες με τις παραδοσιακές φορεσιές τους μαγνητίζουν τα βλέμματα σε δρόμο στην Ιαπωνία / Φωτογραφία αρχείου: AP Photo

Γκέισες με τις παραδοσιακές φορεσιές τους μαγνητίζουν τα βλέμματα σε δρόμο στην Ιαπωνία / Φωτογραφία αρχείου: AP Photo

Οι προσπάθειες αυτές επιταχύνθηκαν στη συνέχεια από την υποτίμηση του γεν.

«Η συναλλαγματική ισοτιμία δολαρίου -γεν μεταβλήθηκε από περίπου 140 τον Ιανουάριο του 2024 σε πάνω από 160 έως τον Ιούλιο του 2024, καθιστώντας την Ιαπωνία πιο προσιτή», δήλωσε ο Chakraborty.

Τώρα ο «υπερτουρισμός» στην Ιαπωνία γίνεται και πάλι πρωτοσέλιδο, καθώς τα πλήθη γεμίζουν τους φημισμένους ναούς του Κιότο κατά την περίοδο αιχμής των ανθών κερασιάς.

Η αγορά εργασίας της χώρας - μία από τις πιο στενές στις προηγμένες οικονομίες πριν από το χτύπημα της πανδημίας - προσπαθεί να αντεπεξέλθει. Φέτος, το 85% των φορέων παροχής ταξιδιωτικών υπηρεσιών και φιλοξενίας περιόρισε το ωράριο λειτουργίας λόγω έλλειψης εργατικού δυναμικού, σύμφωνα με την Ιαπωνική Ομοσπονδία Συνδικάτων Εργαζομένων στις Βιομηχανίες Υπηρεσιών και Τουρισμού.

Γιατί το ενδιαφέρον για ταξίδια στην Κίνα έχει μειωθεί


Η χωρητικότητα των πτήσεων προς την Κίνα εξακολουθεί να είναι χαμηλότερη από τα προ της πανδημίας επίπεδα από πολλές χώρες, ιδίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες (-77%), σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης αεροπορικών εταιρειών Cirium.

Αλλά και οι γεωπολιτικές εντάσεις έχουν αντίκτυπο, σύμφωνα με το δίκτυο πολιτικής East Asia Forum.

«Η σκλήρυνση της κινεζικής κυβέρνησης όσον αφορά τους κοινωνικούς κανονισμούς θα μπορούσε ενδεχομένως να προκαλέσει δυσφορία στους ξένους ταξιδιώτες στην Κίνα», αναφέρεται σε άρθρο στον ιστότοπό του με τίτλο “Οι πολιτικές χωρίς βίζα από μόνες τους δεν θα αναζωογονήσουν τον εισερχόμενο τουρισμό της Κίνας”.

Η επέκταση της πολιτικής της Κίνας για την απαλλαγή από την υποχρέωση θεώρησης ενισχύει τη ζήτηση για επισκέψεις. Περίπου το 58% των  ταξιδιωτών κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 προήλθε από χώρες με τέτοιες ρυθμίσεις, σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Μετανάστευσης.

Αλλά μια έκθεση του Pew Research Center δείχνει ότι, μεταξύ 35 χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα, περισσότερες από τις μισές έχουν δυσμενείς απόψεις για την Κίνα. Σύμφωνα με την έκθεση του Ιουλίου, ορισμένες από τις χώρες με τις μεγαλύτερες ταξιδιωτικές δαπάνες παγκοσμίως -όπως αυτές των Ηνωμένων Πολιτειών, της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γαλλίας- διατηρούν σε μεγάλο βαθμό αρνητικές απόψεις για την Κίνα.

Οι ευνοϊκές απόψεις για την Κίνα στην έκθεση είναι υψηλότερες στην υποσαχάρια Αφρική καθώς και στην Ασία, αν και οι απόψεις είναι ανάμεικτες στην τελευταία.

«Οι απόψεις τείνουν να είναι μεταξύ των πιο θετικών και των λιγότερο θετικών στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού - πιο θετικές σε χώρες μεσαίου εισοδήματος όπως η Μαλαισία και η Ταϊλάνδη, και πιο αρνητικές σε χώρες υψηλού εισοδήματος όπως η Αυστραλία, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα», αναφέρει η έκθεση.

Δυσκολίες μετακίνησης


Τα προβλήματα πλοήγησης στην Κίνα μπορεί επίσης να κρατούν κάποιους στο σπίτι.

Μετά την πανδημία, η Κίνα έχει προωθήσει περισσότερα συστήματα πληρωμών και κρατήσεων στο διαδίκτυο, προκαλώντας πονοκεφάλους στους ξένους ταξιδιώτες που δεν είναι εξοικειωμένοι με το δημοφιλές κινεζικό λογισμικό.

Η αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων είναι επιτακτική ανάγκη για την προσέλκυση ξένων ταξιδιωτών πίσω, γράφει ο Songshan Huang, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Edith Cowan της Αυστραλίας, στο East Asian Forum.

«Η κράτηση εισιτηρίων τρένων υψηλής ταχύτητας ή εισιτηρίων εισόδου σε δημοφιλή τουριστικά αξιοθέατα απαιτεί τη χρήση του προγράμματος WeChat», έγραψε. «Πολλές εγκαταστάσεις δέχονται αποκλειστικά το WeChat Pay ή το AliPay, αφήνοντας τους ξένους τουρίστες σε δύσκολη θέση αν βασίζονται αποκλειστικά σε μετρητά ή πιστωτικές κάρτες», πρόσθεσε.

ΣΧΕΤΙΚΑ