Eλληνικός τουρισμός: Το μεγάλο στοίχημα των Αμερικανών τουριστών

Φωτογραφία: Shutterstock

Η ποσοστιαία αύξηση των επισκεπτών από τις ΗΠΑ κρίνεται τουλάχιστον εντυπωσιακή, ενώ αν στην εξίσωση προστεθεί η κρίσιμη παράμετρος της κατά κεφαλήν δαπάνης, ανεβαίνει ο δείκτης ευφορίας των επαγγελματιών του κλάδου.

Τι δείχνουν τα έως τώρα επίσημα στοιχεία; Πριν καν μπει το καλοκαίρι είχαν έρθει στην Ελλάδα 267.500 επισκέπτες από τις ΗΠΑ, καταγράφοντας αύξηση 62,1% σε σχέση με πέρσι. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση επισκεπτών από τις αποκαλούμενες μεγάλες αγορές, ενώ σε απόλυτους αριθμούς, μόνο οι Γερμανοί επισκέπτες ήταν περισσότεροι στο πρώτο τετράμηνο του 2024 (459.000).     Όσον αφορά στο “καυτό” πεδίο των εισπράξεων από τους εξ Αμερικής επισκέπτες, συνολικά μιλάμε για περίπου 205 εκατ. ευρώ, αλλά αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη, η οποία διαμορφώνεται στα 765 ευρώ. Αν αναλογιστεί κανείς ότι συνολικά η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη υπολογίζεται στα 512 ευρώ, αντιλαμβάνεται γιατί οι επαγγελματίες του κλάδου λένε “καλώς ήλθε το δολάριο”.    

Η δυναμική  

Από πέρσι κιόλας είχε διαφανεί η δυναμική της επανάκαμψης των Αμερικανών τουριστών στη χώρα μας.

Σύμφωνα με την ανάλυση για τον Μεσογειακό τουρισμό της Visa, οι περισσότεροι επισκέπτες το 2023 ήρθαν στην Ελλάδα από το Ηνωμένο Βασίλειο, αντιπροσωπεύοντας το 13% του συνόλου, ενώ η χώρα προέλευσης με τη σημαντικότερη αύξηση ήταν η Τουρκία, που σημείωσε άνοδο 163%. Οι ΗΠΑ ακολούθησαν στη 2η θέση, καταγράφοντας αύξηση 23% σε ένα έτος. Σε σύγκριση με το 2019, η αύξηση των επισκεπτών από τις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 56%.     Στην ίδια ανάλυση υπάρχει ένα ακόμα ποιοτικό στοιχείο, που “φωτογραφίζει” το στοίχημα. Περισσότεροι από τους μισούς επισκέπτες το 2023 (54%) δεν επισκέφθηκαν την Ελλάδα ή άλλους Μεσογειακούς προορισμούς το 2022, ενώ 2 στους 10 επέστρεψαν στη χώρα το 2023.  

Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι μεγάλος όγκος επισκεπτών- και από τις ΗΠΑ- είναι νέο “αίμα”, άρα απαιτούνται στοχευμένες κινήσεις έτσι ώστε να η Ελλάδα να “τραβήξει” ακόμα περισσότερους από την αγορά των ΗΠΑ, η οποία μόνο εύκολη δεν μπορεί να χαρακτηριστεί.

Τα στοιχεία από το Airtracker του ΙΝΣΕΤΕ δείχνουν ότι ο προγραμματισμός αεροπορικών θέσεων από τις ΗΠΑ για Ελλάδα είναι αυξημένος κατά 25,2% σε σχέση με πέρσι, ωστόσο οι κρατήσεις είναι μειωμένες κατά 5,6% κι αυτό επιβεβαιώνει τις ιδιομορφίες των Αμερικανών τουριστών.  

Οι συνήθειες των Αμερικανών

  Κατ' αρχάς, σύμφωνα με μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, αναφορικά με την πρόθεση διακοπών τους επόμενους 12 μήνες, οι Αμερικανοί διαφοροποιούνται από τις άλλες αγορές, σε όλες τις απαντήσεις, καταγράφοντας χαμηλότερα ποσοστά σχετικά με την πρόθεση και τον προγραμματισμό διακοπών στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες αλλά και ως προς την ευρύτερη προτίμηση διακοπών στο εξωτερικό. Τους επόμενους 12 μήνες σκοπεύει να κάνει διακοπές στο εξωτερικό το 57,3% των Αμερικανών, ενώ τα ποσοστά είναι αρκετά υψηλότερα στις άλλες αγορές, με τον Καναδά να είναι στο 71%, την Κίνα στο 62,7%, την Ινδία στο 70,5% και την Αυστραλία στο 67,7%.    

Δεύτερο εύρημα είναι ότι σχετικά με τις χώρες που σκέφτονται να επισκεφθούν τους επόμενους 12 μήνες, η Ελλάδα βρίσκεται στην 12η θέση για την αγορά των ΗΠΑ (με 9,4%). Για τους Αμερικανούς, το top-5 των χωρών, που σκέφτονται να επισκεφθούν, είναι Μεξικό (23,1%), Καναδάς (22,4%), Μπαχάμες (18,1%), Ιταλία (16,9%), Ην. Βασίλειο (16,5%).    

Πέρα από την Ιταλία, που βρίσκεται στην πρώτη πεντάδα προτιμήσεων, οι Αμερικανοί βάζουν τη Γαλλία στην 7η θέση και την Ισπανία στην 9η θέση, ενώ μόνο η Πορτογαλία βρίσκεται πολύ χαμηλότερα (20η) από την Ελλάδα, όσον αφορά στους ανταγωνιστές της Μεσογείου. Ακολουθούν αρκετά πιο κάτω, η Κροατία στην 34η θέση και η Τουρκία στην 46η θέση.     Συμπέρασμα; Οι Αμερικανοί ξανάρχονται στην Ελλάδα και μάλιστα με αυξητική τάση, αλλά χρειάζεται το κάτι παραπάνω έτσι ώστε η χώρα μας να βρεθεί τουλάχιστον στην πρώτη δεκάδα των δημοφιλών προορισμών, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τις αντίστοιχες εισπράξεις...  

ΣΧΕΤΙΚΑ