Ταξίδια: Η πιο πολύτιμη κράτηση πλέον δεν είναι της διαμονής – Είναι ο χώρος στάθμευσης στα αεροδρόμια

NEWSROOM
Το αεροδρόμιο του Λος Άντζελες και ένας από τους χώρους στάθμευσης
Χώρος στάθμευσης στο αεροδρόμιο του Λος Άντζελες / Φωτογραφία: Shutterstock

Υπάρχει μια κράτηση που οι ταξιδιώτες συχνά παραβλέπουν και η οποία μπορεί να φτιάξει ή να χαλάσει τις καλοκαιρινές τους διακοπές.

Κι αυτή είναι ο χώρος στάθμευσης στα αεροδρόμια από το οποίο αναχωρούν, καθώς πλέον παρατηρείται «κοσμοσυρροή» στις θέσεις των γκαράζ και των πάρκινγκ.

Τον τελευταίο χρόνο, οι χώροι στάθμευσης και τα γκαράζ στα αεροδρόμια του Μιλγουόκι, του Λας Βέγκας, της Βαλτιμόρης και άλλων πόλεων έχουν φτάσει ή πλησιάζουν τη μέγιστη χωρητικότητά τους σε ορισμένες ημέρες αιχμής. Στο Σιάτλ, οι 1.200 θέσεις στάθμευσης του αεροδρομίου με δυνατότητα κράτησης είχαν πωληθεί κατά 60% για το Σαββατοκύριακο της Ημέρας Μνήμης από χθες Πέμπτη, ενώ οι υπεύθυνοι αναμένουν την εξάντλησή τους μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα.

Σε πολλές από αυτές τις πόλεις, οι επιβάτες που δεν είχαν κάνει κράτηση εκ των προτέρων, έπρεπε να αφήσουν τα οχήματά τους σε χώρους μακριά από τους τερματικούς σταθμούς, γεγονός που παρέτεινε τον χρόνο που χρειάζονταν για να φτάσουν στις πύλες τους. Ορισμένοι επιβάτες δεν βρήκαν καν χώρο να αφήσουν τα αυτοκίνητά τους.

Όπως επισημαίνει σε δημοσίευμά στην ιστοσελίδα της η αμερικανική εφημερίδα The Wall Street Journal, το κλειδί για να αποφευχθεί αυτή η ταλαιπωρία το προσεχές καλοκαίρι είναι να γίνει κράτηση για χώρο στάθμευσης πολύ νωρίτερα, όποτε είναι δυνατόν. Σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι ο πιο κρίσιμος παράγοντας για να μη χαθεί μια πτήση.

Πλήρεις οι χώροι στάθμευσης

Η Ελίζ Σαφίρο είχε προγραμματίσει μια απόδραση στο Παλμ Σπρινγκς της Καλιφόρνια για την οικογένειά της κατά τη διάρκεια των σχολικών διακοπών πέρυσι. Μένει σε προάστιο του Σιάτλ και μετέβη με την οικογένειά της στο Διεθνές Αεροδρόμιο Seattle-Tacoma.

Δεν είχε καταφέρει να βρει χώρο στο πάρκινγκ του αεροδρομίου, αφού οδηγούσε για περισσότερο από 30 λεπτά, ενώ η ώρα αναχώρησης της πτήσης τους πλησίαζε. «Ουσιαστικά πέταξα τον σύζυγο και την κόρη μου έξω από το αυτοκίνητο και τους είπα: «Σώστε τους εαυτούς σας». Ευτυχώς βρήκε μια ελεύθερη θέση και πρόλαβε την πτήση της. «Αν δεν είχα το PreCheck, θα είχα καταστραφεί», τονίζει.

Εκπρόσωπος του αεροδρομίου SeaTac, δήλωσε ότι πέρυσι υπήρχαν αρκετές ημέρες που οι θέσεις στάθμευσης εξαντλήθηκαν, ενώ το αεροδρόμιο βρισκόταν στη διαδικασία για να εγκαταστήσει ένα σύστημα καθοδήγησης που βοηθά τους οδηγούς να κατευθύνονται στις ελεύθερες θέσεις στο γκαράζ του.

Τον Μάρτιο, το SeaTac εγκαινίασε μια υπηρεσία αποκλειστικής στάθμευσης που παρέχει μια εγγυημένη θέση σε έναν όροφο του γκαράζ του αεροδρομίου για όσους εγγράφονται εκ των προτέρων.

«Ενθαρρύνουμε τους ταξιδιώτες να εγγραφούν τουλάχιστον δύο εβδομάδες νωρίτερα τις περιόδους υψηλής κίνησης, καθώς ήδη έχουμε sold-out ημέρες κατά τη διάρκεια των διακοπών από τότε που ξεκινήσαμε», δήλωσε ο εκπρόσωπος. Το αεροδρόμιο παρακολουθεί πώς λειτουργεί η υπηρεσία και ενδέχεται να την επεκτείνει.

Υπηρεσία που δεν είναι διαθέσιμη παντού

Δεν προσφέρουν όλα τα μεγάλα αεροδρόμια τη δυνατότητα της εκ των προτέρων κράτησης θέσεων στάθμευσης. Το Chicago O'Hare και το George Bush Intercontinental στο Χιούστον παρέχουν αυτή την υπηρεσία, ενώ τα αεροδρόμια του Λας Βέγκας και του Μαϊάμι όχι.

Ακόμα και η εύρεση ενός βραχυχρόνιου χώρου στάθμευσης μπορεί να αποδειχθεί δύσκολη σε πολλά αεροδρόμια. Η Μέγκαν Χάιμπαϊκ, κάτοικος Νέας Ορλεάνης, προσφέρεται συχνά να παραλάβει φίλους και συγγενείς που φτάνουν στο Διεθνές Αεροδρόμιο Louis Armstrong της Νέας Ορλεάνης.

Η ίδια εκτιμάει ότι έχει βρει θέση στον χώρο βραχυχρόνιας στάθμευσης μόνο μία φορά από τότε που άνοιξε ο νέος τερματικός σταθμός του αεροδρομίου το 2019. Συνήθως καταφεύγει στην οδήγηση γύρω από το αεροδρόμιο για μεγάλο χρονικό διάστημα, ενώ περιμένει τα αγαπημένα της πρόσωπα να βγουν από την πύλη εξόδου.

«Συχνά υπάρχουν εκατοντάδες άνθρωποι που απλά κάνουν κύκλους σαν καρχαρίες», αναφέρει.

Ο Κέβιν Ντόλιολ, διευθυντής αερομεταφορών του αεροδρομίου, σημειώνει ότι από τότε που οι λειτουργίες μεταφέρθηκαν στον νέο τερματικό σταθμό, το απόθεμα των χώρων στάθμευσης του αεροδρομίου έχει σχεδόν διπλασιαστεί σε περισσότερες από 10.000 θέσεις. Έκτοτε το αεροδρόμιο δεν έχει φτάσει σε πλήρη χωρητικότητα σε όλους τους χώρους στάθμευσης, όμως οι επιλογές για στάθμευση σε κοντινή απόσταση από τον τερματικό σταθμό μπορούν να γεμίσουν σε μέρες με μεγάλη κίνηση.

Δυσεύρετες και οι θέσεις εκτός αεροδρομίων

Ο Ρομπ Τσάβεζ πρόεδρος της Fast Park, μιας εταιρείας στάθμευσης εκτός αεροδρομίου που διαχειρίζεται χώρους κοντά σε αεροδρόμια, λέει ότι οι ταξιδιώτες θα εμφανιστούν στις εγκαταστάσεις στάθμευσης εκτός του αεροδρομίου χωρίς κράτηση μόνο και μόνο για να ανακαλύψουν ότι δεν υπάρχει χώρος.

Οι επιβάτες που δεν είχαν προγραμματίσει εκ των προτέρων κράτηση μπορεί να διαπιστώσουν ότι ένα γκαράζ ή ένας χώρος στάθμευσης μπορεί να έχει ελεύθερες θέσεις, αλλά να μην είναι διαθέσιμες εξαιτίας των κρατήσεων.

«Είναι μια αλλαγή στη σκέψη ότι πρέπει να κάνετε εκ των προτέρων κράτηση για το πάρκινγκ σας. Ξέρω ότι πριν από μερικά χρόνια φαινόταν τρελό, αλλά σίγουρα βρισκόμαστε σε αυτό το σημείο», τονίζει.

Οι επεκτάσεις δεν αρκούν

Το Διεθνές Αεροδρόμιο Norfolk αντιμετωπίζει το ίδιο πρόβλημα με πολλούς φορείς εκμετάλλευσης αεροδρομίων. Μια πρόσφατη επέκταση μεγάλωσε τη χωρητικότητα των χώρων στάθμευσης κατά περίπου ένα τρίτο.

Παρά την προσθήκη αυτή, ο Μαρκ Πέριμαν, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του αεροδρομίου, προβλέπει ότι μέσα σε πέντε χρόνια θα χρειαστεί να προστεθούν άλλες 2.000 έως 3.000 θέσεις στάθμευσης, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες θα αυξάνουν τις πτήσεις. Το αεροδρόμιο εκπόνησε σχέδια έκτακτης ανάγκης που επικεντρώθηκαν στο να παρκάρουν οι υπάλληλοι σε ένα απομακρυσμένο πάρκινγκ για να απελευθερωθεί χώρος για τους ταξιδιώτες, όταν ο χώρος στάθμευσης πλησίαζε τη μέγιστη χωρητικότητά του κατά τη διάρκεια των ανοιξιάτικων διακοπών.

Το Νόρφολκ εξετάζει το ενδεχόμενο να κατασκευάσει μια ειδική εγκατάσταση για ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, ώστε να απελευθερώσει χώρο στα γκαράζ του, όπου σταθμεύουν σήμερα τα ενοικιαζόμενα οχήματα. Τα σχέδια προβλέπουν ότι η εγκατάσταση θα κατασκευαστεί σε έναν από τους υπάρχοντες χώρους στάθμευσης του αεροδρομίου, γεγονός που θα μπορούσε να απαιτήσει από τους υπεύθυνους του αεροδρομίου να παίξουν ένα παιχνίδι Tetris για να διασφαλίσουν ότι δεν θα χάσουν την απαραίτητη χωρητικότητα κατά τη διάρκεια της κατασκευής.

Ο σχεδιασμός και η κατασκευή ενός νέου χώρου στάθμευσης μπορεί να διαρκέσει 12 έως 18 μήνες και για ένα γκαράζ έως και 36 μήνες, λέει ο Πέριμαν.

Η στάθμευση στα αεροδρόμια γίνεται όλο και πιο ακριβή σε πολλά αεροδρόμια

«Ο χώρος στάθμευσης αποτελεί βασική πηγή εσόδων για τα αεροδρόμια παγκοσμίως», αναφέρει η Κιμ Κράφτον, διευθύντρια μάρκετινγκ και ανάπτυξης αεροπορικών υπηρεσιών στο Μητροπολιτικό Αεροδρόμιο Columbia στη Νότια Καρολίνα. Πέρυσι, τα έσοδα από τη στάθμευση στο Columbia ήταν κατά 20% υψηλότερα από τα έσοδα των αεροπορικών εταιρειών, τη δεύτερη κύρια πηγή εσόδων για το αεροδρόμιο, λέει η ίδια.

Τον Μάιο, το αεροδρόμιο αύξησε το κόστος της στάθμευσης στα γκαράζ σε 17 δολάρια από 14 δολάρια την ημέρα και το κόστος στάθμευσης σε ανοιχτό πάρκινγκ από 10 σε 12 δολάρια. Τα πρόσθετα έσοδα που παράγει το αεροδρόμιο θα χρησιμοποιηθούν εν μέρει για βελτιώσεις που σχετίζονται με τη στάθμευση, μεταξύ άλλων και η προσθήκη ενός συστήματος ανέπαφων πληρωμών. Η τελευταία αύξηση των τιμών έρχεται μετά από μια άλλη το 2021.

«Η στάθμευση είναι το κομμάτι που πραγματικά κινεί τη βελόνα», καταλήγει η Κράφτον.

ΣΧΕΤΙΚΑ