Βρετανία: Η κατάργηση των αφορολόγητων προϊόντων έχει στρέψει τους τουρίστες σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες
Η άρνηση της Βρετανίας να επαναφέρει τη φοροαπαλλαγή μετά την έξοδο από την Ε.Ε. είναι πιο επιζήμια από την πρόσφατη κρίση στο κόστος ζωής.
Χιλιάδες τουρίστες που συνήθιζαν να ταξιδεύουν στη Βρετανία προκειμένου να ψωνίζουν αφορολόγητα, έχουν στραφεί πλέον σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπως το Παρίσι, το Μιλάνο και η Μαδρίτη, μετά την κατάργηση της φοροαπαλλαγής από το Ηνωμένο Βασίλειο στον απόηχο του Brexit.
Νέα ανάλυση δείχνει ότι 162.000 τουρίστες από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ζήτησαν επιστροφή ΦΠΑ αποκλειστικά από τη Βρετανία το 2019. Το ένα πέμπτο αυτών των τουριστών διεκδικεί τώρα επιστροφή φόρου από άλλες χώρες της Ε.Ε., όπου εξακολουθεί να ισχύει η φοροαπαλλαγή.
Το Ηνωμένο Βασίλειο έβαλε τέλος στο φορολογικό κίνητρο το 2021 και αντιστάθηκε στις έντονες πιέσεις όσων εμπόρων εμπλέκονται με τον τουριστικό κλάδο.
Αύξηση του μέσου ποσού δαπάνης
Οι 34.000 τουρίστες που έχουν πραγματοποιήσει τις αφορολόγητες αγορές τους εκτός Βρετανίας, έχουν επίσης αυξήσει τις δαπάνες τους από τα 2.900 ευρώ κατά μέσο όρο ανά άτομο το 2019 σε 3.800 ευρώ το 2023, σύμφωνα με τη Global Blue, έναν πάροχο φορολογικών εκπτώσεων με έδρα την Ελβετία που παρακολουθεί τους αριθμούς των διαβατηρίων.
Η Γαλλία και η Ιταλία επωφελούνται περισσότερο καθώς προσελκύουν περισσότερα από τα δύο τρίτα αυτών των τουριστών, ενώ ευνοημένο είναι και το λιανικό εμπόριο της Ισπανίας.
«Η συνεχιζόμενη απουσία ενός αφορολόγητου συστήματος επηρεάζει σίγουρα τις πωλήσεις στο Selfridges», δήλωσε ο Andrew Keith, διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας πολυτελών βρετανικών πολυκαταστημάτων.
Πολιτική διαμάχη
Η άρνηση της Βρετανίας να επαναφέρει τη φοροαπαλλαγή μετά την έξοδο από την Ε.Ε. είναι πιο επιζήμια από την πρόσφατη κρίση στο κόστος ζωής, σύμφωνα με τη New West End Company, μια ομάδα που εκπροσωπεί το τουριστικό Λονδίνο.
Ωστόσο, η βρετανική κυβέρνηση πιστεύει ότι η πολιτική της ενίσχυσε το δημόσιο ταμείο και δεν απέτρεψε τους τουρίστες από το επισκεφτούν τη Βρετανία. Παρήγγειλε μια ανεξάρτητη επανεξέταση από το Γραφείο Ευθύνης του Προϋπολογισμού (OBR), το 2020 και ξανά φέτος. Το OBR υπολόγισε ότι προέκυψε ένα όφελος 462 εκατομμυρίων λιρών στα δημοσιονομικά το περασμένο οικονομικό έτος, ακόμη και αν συνυπολογιστεί η επίδραση στον τουρισμό και τις δαπάνες, ενώ για το τρέχον οικονομικό έτος υπολογίζεται ότι το όφελος ξεπερνάει τα 500 εκατ. λίρες.
Ο τουρισμός δεν πτοείται
Ο τουρισμός στη Βρετανία φαίνεται να μην έχει επηρεασθεί από την κατάργηση της φοροαπαλλαγής. Η πληρότητα των ξενοδοχείων στο Λονδίνο ξεπέρασε τα προ πανδημίας επίπεδα τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας συμβούλων RSM UK, ενώ 18,5 εκατομμύρια επιβάτες πέρασαν από το Χίθροου το α΄ τρίμηνο του τρέχοντος έτους, ένα υψηλό όλων των εποχών. Η περίφημη Oxford Street της πρωτεύουσας της Αγγλίας επίσης σφύζει από κόσμο.
Με τις εθνικές εκλογές που θα διεξαχθούν αργότερα το 2024, ορισμένοι έμποροι πολυτελών ειδών έχουν αποκλείσει κάθε προοπτική αλλαγής κατεύθυνσης.
«Θα σηκωθεί ο πρωθυπουργός και θα πει "εγώ τα είπα όλα αυτά λάθος";», δηλώνει ο Michael Ward, διευθύνων σύμβουλος του Harrods, μιλώντας στο Παγκόσμιο Συνέδριο Λιανικού Εμπορίου στο Παρίσι τον περασμένο μήνα. «Αμφιβάλλω πολύ».
Το αντιπολιτευόμενο Εργατικό Κόμμα αναμένεται να επιστρέψει στην εξουσία και ο Ward δήλωσε ότι η επιστροφή φόρου «δεν βρίσκεται καθόλου στην ατζέντα τους».
Να προσελκύσουμε τους ξένους αγοραστές
«Αν θέλουμε οι βρετανικές εταιρείες να είναι σε θέση να επενδύσουν σε θέσεις εργασίας, καταστήματα και ανθρώπους, πρέπει να προσελκύσουμε τους ξένους αγοραστές να ξοδέψουν χρήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο», δήλωσε ο Thierry Andretta, διευθύνων σύμβουλος της Mulberry Group. «Αυτό απαιτεί να τους προσφέρουμε την ίδια πολιτική για τα αφορολόγητα που απολαμβάνουν στον υπόλοιπο κόσμο».
Η βρετανική εταιρεία κατασκευής τσαντών, η οποία έχει αντιμετωπίσει δυσκολίες τα τελευταία χρόνια, απέδωσε τη μείωση των πωλήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά 4% τις τελευταίες 13 εβδομάδες του 2023 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος στην απουσία αγορών χωρίς ΦΠΑ.
«Υπάρχει αυτή η χαμένη ευκαιρία», δήλωσε ο Paul Barnes, διευθύνων σύμβουλος της Association of International Retail. «Ο αριθμός των επισκεπτών είναι στην πραγματικότητα τόσο ισχυρός όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά δεν ξοδεύουν - αυτή είναι η διαφορά».
Τα στοιχεία της Global Blue δεν περιλαμβάνουν τους Κινέζους τουρίστες, καθώς ο αριθμός τους εξακολουθεί να είναι μικρότερος από το ήμισυ πριν από την Covid-19. Οι περισσότεροι τουρίστες στα στοιχεία προέρχονται από μια ομάδα χωρών της Μέσης Ανατολής (33%) και τις ΗΠΑ (19%).