Ποιο μεγάλο αεροδρόμιο χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη στον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας

Xίθροου/Φωτογραφία: Shutterstock

Ένα από τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια του κόσμου χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να βοηθήσει τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας.

Η μηχανή τεχνητής νοημοσύνης έχει ήδη δοκιμαστεί σε περισσότερες από 40.000 πτήσεις στο Χίθροου του Λονδίνου, αλλά οι ειδικοί προειδοποιούν ότι τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης έχουν περιορισμούς, σημειώνει το Euronews.

Η διαχείριση σχεδόν μισού εκατομμυρίου πτήσεων ετησίως - κατά μέσο όρο 90 πτήσεις ανά ώρα κατά τη διάρκεια της ημέρας - στο Χίθροου, το τέταρτο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο του κόσμου, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον αποτελεσματικό συντονισμό για τη διατήρηση της ασφάλειας και την ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων.

Η «Amy»

Η μηχανή τεχνητής νοημοσύνης, που ονομάστηκε «Amy», συνδυάζει δεδομένα ραντάρ και βίντεο για να παρακολουθεί τα αεροσκάφη σε όλο το αεροδρόμιο δημιουργώντας μια ολιστική απεικόνιση των θέσεων των αεροσκαφών. Η NATS, η οποία επιβλέπει τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, αναφέρει ότι η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει τους ελεγκτές να παρακολουθούν τα αεροσκάφη ακόμη και όταν αυτά είναι εκτός οπτικού πεδίου χρησιμοποιώντας κάμερες 4K και ραντάρ.

«Ξεκινά με έναν ψηφιακό πύργο ελέγχου. Έτσι, εκεί αντικαθιστούμε τη θέα εκτός παραθύρου από τις παραδοσιακές καμπίνες του πύργου ελέγχου που βρίσκονται από πάνω μας», σύμφωνα με τον Andy Taylor, υπεύθυνο λύσεων της NATS.

«Αυτές οι πληροφορίες, επειδή είναι πλέον ψηφιακές και όχι αναλογική προβολή, σημαίνει ότι μπορούμε να στείλουμε αυτές τις πληροφορίες μέσω επεξεργασίας. Και αυτή η επεξεργασία… γίνεται μέσω της ψηφιακής μηχανής τεχνητής νοημοσύνης μας, η οποία είναι γνωστή ως Amy.» Το σύστημα παρέχει βασικές λεπτομέρειες για κάθε αεροσκάφος, όπως τον αριθμό πτήσης, τον τύπο του αεροσκάφους και αν είναι εισερχόμενο ή εξερχόμενο.

Παρέχοντας δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, η τεχνητή νοημοσύνη βοηθά τους ελεγκτές να λαμβάνουν ταχύτερες και πιο τεκμηριωμένες αποφάσεις. Η μηχανή τεχνητής νοημοσύνης έχει ήδη δοκιμαστεί σε περισσότερες από 40.000 πτήσεις.

Η NATS λέει ότι προετοιμάζεται για έναν πλήρως λειτουργικό «ψηφιακό πύργο έκτακτης ανάγκης» μέχρι το 2027.

Αυτός θα χρησιμεύει ως εφεδρικό σύστημα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης ή διαταραχών, χωρίς να απαιτείται οπτική επαφή με τους διαδρόμους προσγείωσης και απογείωσης.

Η τεχνητή νοημοσύνη σε συνεννόηση με τους ανθρώπους

Ωστόσο, οι εμπειρογνώμονες προειδοποιούν ότι τα συστήματα αυτά μπορεί να έχουν περιορισμούς.

«Το πρώτο είναι η έλλειψη κρίσης σε σχέση με το πλαίσιο. Δηλαδή, αυτό σημαίνει ότι τα AI τείνουν να μην έχουν πλήρως ανεπτυγμένη κατανόηση συγκεκριμένων συστημάτων και οι αποχρώσεις τείνουν να πρέπει να αντιμετωπίζονται από ομάδες», δήλωσε ο Colin Rigby, αναγνώστης και διευθυντής επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Keele.

«Το δεύτερο είναι οι περιορισμοί των δεδομένων τους. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι πιθανό να έχει εκπαιδευτεί σε αρκετά συνηθισμένες τυπικές λειτουργίες αεροδρομίων. Αλλά στην πραγματικότητα, όταν το χρειάζεστε αυτό είναι όταν τα πράγματα δεν είναι ρουτίνα, όταν τα πράγματα πάνε στραβά, νομίζω ότι αυτό οδηγεί πίσω στην ιδέα ότι η τεχνητή νοημοσύνη βρίσκεται σε συνεννόηση με τους ανθρώπους για να παράγει καλύτερα αποτελέσματα για όλους τους εμπλεκόμενους», πρόσθεσε ο Rigby.

Η NATS λέει ότι η Amy έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί παράλληλα με τους ανθρώπινους ελεγκτές.

Αεροδρόμια στη Σιγκαπούρη, τη Νέα Υόρκη και το Χονγκ Κονγκ εξετάζουν την εφαρμογή παρόμοιων ψηφιακών λύσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ