Η Apple έχει ένα τεράστιο πρόβλημα: το iPhone

Φωτό: AP Images

Το iPhone είναι με διαφορά το σημαντικότερο προϊόν της Apple, καθώς οι πωλήσεις του αντιστοιχούσαν πέρυσι στα δύο τρίτα των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας. Όμως, οι πωλήσεις των έξυπνων κινητών έχουν παραμείνει σταθερές από το 2015, αγχώνοντας τα εκατομμύρια των ανθρώπων που έχουν επενδύσει στον τεχνολογικό κολοσσό.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Apple έχει ένα σχέδιο: να αυξήσει την τιμή του iPhone και να πουλήσει στους πελάτες υπηρεσίες και άλλες συσκευές, όπως το Apple Music και το Apple Watch. Η στρατηγική του Κουκ λειτούργησε. Πριν από ένα χρόνο, η Apple ανακοίνωσε πωλήσεις και κέρδη – ρεκόρ, ενώ η χρηματιστηριακή της αξία ξεπέρασε για πρώτη φορά στην εταιρική ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια τον περασμένο Αύγουστο.

Όμως, πλέον, η βαρύτητα, την οποία η Apple είχε αψηφήσει εδώ και καιρό, έχει αρχίσει να κερδίζει. Τον περασμένο Νοέμβριο, η εταιρεία ανησύχησε τους επενδυτές όταν σταμάτησε να ανακοινώνει τις πωλήσεις του iPhone – κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι κάτι τέτοιο δείχνει δύναμη. Την περασμένη Τετάρτη, η Apple εξέδωσε προειδοποίηση για τις πωλήσεις του τελευταίου τριμήνου του 2018, λόγω της χαμηλής ζήτησης για iPhone στην Κίνα. Από τις 3 Οκτωβρίου του 2018, η τιμή της μετοχής έχει υποχωρήσει κατά 36%, ενώ ήδη από την περασμένη εβδομάδα, η χρηματιστηριακή αξία της Apple έπεσε χαμηλότερα από της Amazon, της Microsoft και της Alphabet, μητρικής της Google. Τους τελευταίους τρεις μήνες, η χρηματιστηριακή αξία του τεχνολογικού κολοσσού έχει μειωθεί κατά 500 δισεκατομμύρια δολάρια.

Όλα αυτά είναι ανησυχητικά, όμως αναλυτές τονίζουν στο CNN ότι δεν αποτελούν αιτία πανικού. Η Apple συνεχίζει να είναι μία υγιής εταιρεία και αναμένεται να ανακοινώσει πωλήσεις 84 δισ. δολαρίων κατά το προηγούμενο τρίμηνο. Τα 84 δισεκατομμύρια είναι πάρα πολλά χρήματα και αρκούν να την κατατάξουν στην 33η θέση του περιοδικού Fortune με τις 500 μεγαλύτερες εταιρείες της περυσινής χρονιάς. Βέβαια, τα 84 δισεκατομμύρια είναι λιγότερα από τις αντίστοιχες πωλήσεις της προηγούμενης χρονιάς και οι επενδυτές απαιτούν αύξηση και όχι μείωση. Άρα η Apple θα πρέπει να βρει τρόπο για να αναπτυχθεί ξανά.

Ο προκάτοχος του Τιμ Κουκ, ο Στηβ Τζομπς, ήταν μία ιδιοφυία. Ήξερε τι ήθελαν οι καταναλωτές πριν το μάθουν οι ίδιοι. Κατά τη διάρκεια της δεύτερης θητείας του στην Apple, από το 1997 έως το 2011, κατάφερε να αναβιώσει τον Macintosh, να αλλάξει τη μουσική βιομηχανία με το iPod και τον κόσμο ολόκληρο όταν έφτιαξε το iPhone.

Όταν πέθανε ο Τζομπς το 2011, πολλοί θεώρησαν ότι ξεκινούσε το τέλος της εταιρείας και των επιτυχιών της. Ο Κουκ, που ήταν το δεξί χέρι του Τζομπς, ήταν γκουρού στις λειτουργίες και αυτό που κατάφερε ήταν να χτίσει το τεράστιο δίκτυο της Apple σε ολόκληρο τον κόσμο. Ήταν ειδικός στο να μεγιστοποιήσει την αποτελεσματικότητα της εταιρείας και πολλοί πίστευαν ότι υπήρχαν ακόμα πολλά περιθώρια κέρδους έως ότου η Apple χρειαστεί ένα σημαντικό προϊόν. Όμως έκαναν λάθος. Ο Κουκ έχει ήδη καταφέρει να βγάλει όλο το κέρδος που γινόταν από τα προϊόντα της Apple. Πέρυσι, η εταιρεία ανακοίνωσε τριμηνιαίες πωλήσεις 88,3 δισ. δολαρίων και κέρδη 20,1 δισ. δολαρίων – τα καλύτερα τριμηνιαία αποτελέσματα που έχει ανακοινώσει ποτέ μία αμερικανική εταιρεία. Ο τεχνολογικός κολοσσός διαθέτει ρευστότητα 237 δισ. δολαρίων, πολλά περισσότερα από το ΑΕΠ μίας μεσαίας ευρωπαϊκής χώρας, όπως η Ελλάδα.

Όμως, από τότε που πέθανε ο Τζομπς, η εταιρεία δεν έχει καταφέρει να βγάλει στην αγορά ένα σημαντικό προϊόν, όπως αυτά που λάνσαρε ο Στηβ Τζομπς. Το Apple Watch είναι το πιο επιτυχημένο προϊόν από τότε που ανέλαβε ο Τιμ Κουκ και πέρυσι πουλήθηκαν μόλις 20 εκατομμύρια ρολόγια. Ελλείψει καινοτομίας, ο Τιμ Κουκ συνέχισε να βελτιώνει το καλύτερο προϊόν της εταιρείας, το iPhone, όμως η στασιμότητα των πωλήσεων ανησυχεί τους επενδυτές που αγωνιούν για το μέλλον της Apple.

TAGS
ΣΧΕΤΙΚΑ