Δουλειές που δεν θα κλέψουν τα ρομπότ
Περίπου το 20% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού κινδυνεύει να βρεθεί εκτός απασχόληση το 2030 ως αποτέλεσμα της «εισβολής» της τεχνητής νοημοσύνης και των ρομπότ στο εργασιακό περιβάλλον.
Άλλο ένα 30% θα χρειαστεί να περάσει ξανά από τα «θρανία» της επαγγελματικής κατάρτισης, ωστόσο για όσους θέλουν να βλέπουν το ποτήρι μισογεμάτο, η πλειονότητα δεν θα επηρεαστεί από την Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση. Κάποια από αυτά τα επαγγέλματα ακολουθούν και μάλλον δείχνουν τη διαχρονική αξία του «μάθε τέχνη κι άστηνε».
Τα «κομπιούτερ και οι αριθμοί» δεν είναι σε θέση να σχεδιάσουν μια διαφημιστική εκστρατεία που θα κάνει θραύση διότι μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει εφικτό να μετατρέψουμε σε δεδομένα τα συναισθήματα που προκαλούν οι ήχοι και οι εικόνες. Ναι, μπορεί να δείτε ένα ρομπότ να παίζει τσέλο αλλά μάλλον θα αργήσουμε να δούμε ρομπότ-συνθέτη ή ρομπότ-γραφίστα.
Όσοι εμπιστεύονται τη φροντίδα της κεφαλής τους σε έναν επαγγελματία δεν θα εμπιστευτούν το ίδιο εύκολα ένα ρομπότ-ψαλιδοχέρης. Μέχρι στιγμής, άλλωστε, δεν έχουν εμφανιστεί εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης που να επιχειρούν να φτιάξουν αφέλειες, φράντζες ή καρέ, αφήστε που με ένα ρομπότ-κουρέα ή κομμωτή δεν μπορείς να πεις και καμιά κουβέντα.
Θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να εμπιστευτεί κανείς μια μηχανή σε ρόλο ψυχαναλυτή ή σε ρόλο συμβούλου. Αντίστοιχα, όσοι προσφέρουν υπηρεσίες φροντίδας για μικρά παιδιά ή ηλικιωμένους δεν θα πρέπει να αισθάνονται φόβο πως θα μείνουν άνεργοι.
Ενα μέρος ιατρικών εργασιών πραγματοποιείται με τη βοήθεια ρομπότ, για παράδειγμα σε πολύπλοκες χειρουργικές επεμβάσεις. Υπάρχουν αρκετές πιθανότητες να δούμε ένα ρομπότ να κάνει την... αιματηρή δουλειά στην αίθουσα ενός χειρουργείου, αλλά στο νοσηλευτικό προσωπικό οι πιθανότητες είναι να έχουμε περισσότερους ανθρώπους από ρομπότ.
Είναι πάρα πολύ πιθανό η τεχνητή νοημοσύνη να μπει με διάφορους τρόπους στις αίθουσες διδασκαλίας αλλά όχι σε αντικατάσταση του δασκάλου. Ενδεχομένως τα ρομπότ να λειτουργούν συμπληρωματικά στο εκπαιδευτικό έργο και να βοηθούν για παράδειγμα σε ένα μάθημα Χημείας, αλλά δεν (φαίνεται να) μπορούν να προσφέρουν καθοδήγηση όσο και αν έχουν αποστηθίσει όλους τους αόριστους β' της αρχαίας ελληνικής.