Έρευνα: Οι εργαζόμενοι πρέπει να «κατεβάζουν ταχύτητα» - Αυτοί είναι οι 8 τρόποι
Η έρευνα τονίζει τις 8 περιπτώσεις που ένας καλός μάνατζερ θα πρέπει να παροτρύνει τους υπαλλήλους του να κάνουν ένα βήμα πίσω.
Όλοι έχουμε βρεθεί σε ένα εργασιακό χώρο που η πίεση για πιο γρήγορα αποτελέσματα είναι μεγάλη. Αυτό έχει τη δική του λογική καθώς ένας προϊστάμενος ή εργοδότης δεν θέλουν να έχουν στην επιχείρησή τους έναν εργαζόμενο που «βγάζει» τη δουλειά πιο αργά από τους άλλους.
Ωστόσο μια πρόσφατη έρευνα, που δημοσίευσε η Wall Street Journal, έδειξε ότι κάποιες φορές είναι καλό να «πατάς φρένο». Για την ακρίβεια προκύπτει ότι είναι εξίσου σημαντικό να γνωρίζεις πότε πρέπει να επιταχύνεις και πότε να ρίξεις ταχύτητα.
Ρίχνοντας την ταχύτητα ο εργαζόμενος κερδίζει περισσότερο χρόνο για να εντοπίσει μεγάλα ή μικρά ζητήματα που τον αποτρέπουν από το να επιταχύνει. Άλλωστε, όπως συχνά λένε στην Formula 1, και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό γενικότερα, αν θες να πας γρηγορότερα τότε θα πρέπει να πηγαίνεις...αργά.
Η έρευνα τονίζει τις 8 περιπτώσεις που ένας καλός μάνατζερ θα πρέπει να παροτρύνει τους υπαλλήλους του να κάνουν ένα βήμα πίσω, να εκτιμήσουν την κατάσταση πριν πάρουν καλύτερες αποφάσεις για την εργασία την οποία έχουν αναλάβει.
1. Οι μεγάλες και μη αναστρέψιμες αποφάσεις θέλουν χρόνο
Ο Τζεφ Μπέζος πίστευε ότι οι ηγέτες πρέπει να αναρωτιούνται αν οι αποφάσεις είναι «μη αναστρέψιμες» ή «αναστρέψιμες». Στην πρώτη περίπτωση οι αποφάσεις δεν μπορούν να παίρνονται με βιασύνη καθώς θα πρέπει να μελετηθούν σωστά όλες οι επιπτώσεις της κίνησης. Αντίθετα αν μια απόφαση μπορεί εύκολα να ανατραπεί, τότε δεν χρειάζεται να σπαταληθεί αρκετός χρόνος.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του χάους που μπορεί να προκληθεί αν μια σοβαρή απόφαση παρθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα είναι η υπόθεση της OpenAI. Το διοικητικό συμβούλιο έδιωξε τον Σαμ Άλμταν από τη θέση του CEO χωρίς να συμβουλευτεί πρώτα την Microsoft που έχει επενδύσει μεγάλα κεφάλαια ή τους εργαζόμενους που έχουν λόγο στις αποφάσεις.
Πέντε μέρες αργότερα ο Άλτμαν επέστρεψε στη θέση του. Μπορεί η κίνηση να αποδείχθηκε τελικά αναστρέψιμη, αλλά τα άτομα του διοικητικού συμβουλίου που δεν έδωσαν χρόνο πριν αποφασίσουν, έχασαν τελικά τη θέση τους.
2. Επίλυση πολύπλοκων προβλημάτων
Πολλοί μάνατζερ επιχειρήσεων και ακαδημαϊκοί ερευνητές πιστεύουν ότι οι εξυπνότεροι άνθρωποι λαμβάνουν πιο γρήγορα αποφάσεις. Πράγματι, αυτό επιβεβαιώνεται από ορισμένες έρευνες. Ωστόσο μια μελέτη που έγινε το 2023 στο Charité-University Medicine Berlin και στο Ινστιτούτο Υγείας του Βερολίνου υποστηρίζει ότι αυτό χρίζει μεγαλύτερης ανάλυσης.
Για την συγκεκριμένη μελέτη δόθηκε στους συμμετέχοντες μια σειρά από δύσκολες εργασίες. Διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι με τον υψηλότερο δείκτη ευφυίας έλυναν πιο γρήγορα από τους άλλους τα προβλήματα. Ωστόσο, χωρίς τη σύγκριση, παρατηρήθηκε ότι αργούσαν να προκειμένου να σκεφτούν, περιορίζοντας το ενδεχόμενο λανθασμένου υπολογισμού ή πρόωρων συμπερασμάτων.
3. Δημιουργική εργασία
Οι έμπειροι ηγέτες γνωρίζουν ότι πολλές φορές η «αποτελεσματική δημιουργικότητα» είναι οξύμωρο σχήμα. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι εργαζόμενοι πιέζονται να «γεννούν» συνεχώς νέες ιδέες χωρίς να τους δίνεται χρόνος να τελειοποιήσουν τις προηγούμενες.
Η Teresa Amabile, ψυχολόγος και καθηγήτρια στο Harvard Business School υποστηρίζει ότι αν θέλεις να «σκοτώσεις» τη δημιουργικότητα κάποιου τότε πρέπει να τον πιέσεις να αφιερώνει λιγότερο χρόνο σε μια ιδέα πριν προχωρήσει στην επόμενη. Παράλληλα υποστηρίζει ότι όσο περισσότερο ζητάς από κάποιον να κάνει κάτι γρήγορα και χωρίς λάθη, τόσο αυξάνεις την πιθανότητα να μη το κάνει σωστά.
4. Ενθάρρυνση για ηθικές πράξεις
Πείθοντας τους ανθρώπους να παίρνουν το χρόνο τους και να διορθώνουν πράγματα, αντί να κινούνται γρήγορα και να τα καταστρέφουν, μειώνονται οι πιθανότητες να προχωρήσουν σε ανήθικες πράξεις.
Σύμφωνα με έρευνα του London Business School ένας διευθυντής που δέχεται πιέσεις να ολοκληρώσει μια εργασία όσο πιο γρήγορα γίνεται, έχει σχεδόν τριπλάσιες πιθανότητες να διαπράξει μια ανήθικη πράξη, όπως για παράδειγμα η διάκριση λόγω ηλικίας, από έναν προϊστάμενο που έχει τον χρόνο να αξιολογήσει καλά της ενέργειες του τμήματός του.
5. Μείωση των προκαταλήψεων και των στερεοτύπων
Η Jennifer Eberhardt, καθηγήτρια στο Graduate School of Business του Στάνφορντ, έχει τεκμηριώσει πώς αν δώσουμε χρόνο πριν απαντήσουμε σε κάτι μπορεί να μας αποτρέψει από το να αναπαράγουμε μια ρατσιστική ή στερεοτυπική αντίληψη.
6. Περιορισμό της τριβής
Μερικές φορές ένας σωστός μάνατζερ πρέπει να ξέρει πως να ρίξει τις ταχύτητες προκειμένου να αποφύγει τις εντάσεις και τις τριβές μεταξύ των υπαλλήλων που θα οδηγούσαν σε ακόμα πιο αργά αποτελέσματα.
Ο τρόπος να γίνει αυτό είναι απλός. Ζητώντας από τους εργαζόμενους να κάνουν μια μικρή παύση προκειμένου να φύγουν οι άσχημες σκέψεις που έχουν δημιουργηθεί από την καθημερινή τριβή και την πίεση για άμεσα αποτελέσματα.
7. Επαφή με τον πελάτη
Για πολλούς υπαλλήλους που έρχονται σε άμεση επαφή με πελάτες, η ταχύτητα είναι δίκοπο μαχαίρι. Από την μια θέλουν να χειρίζονται όσο δυνατόν περισσότερους αλλά λόγω της ταχύτητας ίσως οι πελάτες δεν λαμβάνουν την καλύτερη εξυπηρέτηση που θα μπορούσαν. Παίρνοντας χρόνο ανάμεσα στους πελάτες που εξυπηρετούν τότε οι εργαζόμενοι μπορούν να είναι πιο ευγενικοί και αποδοτικοί.
8. Να απολαμβάνουν τα ωραία πράγματα της ζωής
Μερικές φορές το να ζητάει ένας μάνατζερ από τους υπαλλήλους του να επιβραδύνουν δεν οφείλει μόνο την εταιρεία αλλά κάνει καλό και στους ίδιους τους εργαζόμενους. Αντί οι εργαζόμενοι να έχουν μια λίστα με υποχρεώσεις, μπορούν να δημιουργούν μια άλλη με τα επιτεύγματά τους.
Σκοπός αυτής της «παύσης» είναι να εκτιμήσουν ξανά τις δυνατότητές τους, να πάρουν δύναμη και να προχωρήσουν στην επίλυση νέων προβλημάτων. Αυτό θα βοηθήσει άμεσα τη ψυχική τους υγεία και θα ενισχύσει τη δημιουργικότητά τους.