Πώς να μπλοκάρετε τις ανεπιθύμητες κλήσεις -Τι είναι το «Μητρώο 11», πώς να εγγραφείτε

NEWSROOM
Φωτογραφία αρχείου: Shutterstock
Φωτογραφία: Shutterstock

Μέσω της εγγραφή τους σε ειδικό μητρώο του παρόχου σταθερής ή κινητής τηλεφωνίας στον οποίο ανήκουν, οι συνδρομητές έχουν την δυνατότητα να ζητήσουν την εξαίρεσή τους από κλήσεις εταιρειών για προωθητικούς ή διαφημιστικούς σκοπούς.

Σύμφωνα με το νόμο, οι πάροχοι οφείλουν να εντάξουν στο συγκεκριμένο μητρώο τους συνδρομητές που το επιθυμούν. Στην περίπτωση που εξακολουθούν να δέχονται κλήσεις για τους παραπάνω σκοπούς, οι συνδρομητές δικαιούνται αποζημίωσης τουλάχιστον 10.000 ευρώ.

Τι είναι το «Μητρώο 11»

Με το άρθρο 11 § 2 του Ν. 3471/2006 (όπως έχει τροποποιηθεί) προβλέπεται ότι «δεν επιτρέπεται η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με ανθρώπινη παρέμβαση (κλήσεων) για σκοπούς απ’ ευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς, εφόσον ο συνδρομητής έχει δηλώσει προς τον φορέα παροχής της διαθέσιμης στο κοινό υπηρεσίας ότι δεν επιθυμεί γενικώς να δέχεται τέτοιες κλήσεις. Ο φορέας υποχρεούται να καταχωρίζει δωρεάν τις δηλώσεις αυτές σε ειδικό κατάλογο συνδρομητών, ο οποίος είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου».

Επομένως, κάθε πάροχος υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών οφείλει να τηρεί έναν ειδικό κατάλογο (στο εξής Μητρώο) με στοιχεία των συνδρομητών του, οι οποίοι έχουν δηλώσει ότι δεν επιθυμούν να δέχονται τηλεφωνικές κλήσεις για τους ανωτέρω σκοπούς.

Το Μητρώο είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου (νομικού ή φυσικού προσώπου) που σχετίζεται επαγγελματικά με σκοπούς διαφήμισης και ο οποίος έχει ο ίδιος την υποχρέωση να το αναζητήσει και να το λάβει υπ’ όψιν του στην όποια διαφημιστική του ενέργεια, ώστε να μην κληθούν οι τηλεφωνικοί αριθμοί που θα περιέχονται σε αυτό.

Διαδικασία εγγραφής

Οι συνδρομητές που επιθυμούν να εγγραφούν στο μητρώο 11 μπορούν να το κάνουν μέσω των κάτωθι τρόπων:

  • Μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας με τον πάροχό τους
  • Μέσω φυσικής παρουσίας σε ένα από τα καταστήματα του παρόχου τους
  • Μέσω e-mail στον πάροχό τους ακολουθώντας τις οδηγίες που ελιναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα του παρόχου

Για την ολοκλήρωση του αιτήματος εγγραφής στο «Μητρώο 11», απαιτούνται 30 ημέρες.

Αποζημίωση για ηθική βλάβη

Στην περίπτωση που κάποιος συνδρομητής έχει εγγραφεί στο Μητρώο 11 αλλά εξακολουθεί να δέχεται κλήσεις για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς αποζημιώνεται σύμφωνα με το νόμο με το ποσό των 10.000 ευρώ κατ' ελάχιστο.

Πρόσφατα ο Αρειος Πάγος έκρινε υπέρ της συνταγματικότητας της αποζημίωσης με το ποσό των 10.000 ευρώ σύμφωνα με την απόφαση 564/2024 η οποία μεταξύ αναφέρει:

«Ηθική βλάβη για ανεπιθύμητες διαφημιστικές κλήσεις σε συνδρομητές που έχουν δηλώσει ότι δεν επιθυμούν να λαμβάνουν τέτοιες. Μητρώο του άρθρου 11 του Ν. 3471/06 και αρχείο αντιρρήσεων του άρθρου 13 του Ν. 2472/97. Ο εθνικός νομοθέτης, με σκοπό να διασφαλίσει την ελάχιστη προστασία των πολιτών από επεμβάσεις στα προσωπικά τους δεδομένα και στην ιδιωτικότητα αυτών από συνήθως ισχυρά οικονομικούς οργανισμούς που προωθούν τα προϊόντα τους και παράλληλα να έχει η ορισθείσα χρηματική ικανοποίηση, τον απαιτούμενο αποτρεπτικό χαρακτήρα, έθεσε με τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 14 του ν. 3471/2006 ως ελάχιστο όριο της «εύλογης» -- χρηματικής ικανοποίησης το ποσό των 10.000 ευρώ. Αρχή αναλογικότητας. Δεν είναι αντισυνταγματική η εν λόγω διάταξη, ως αντικείμενη στην από το άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγματος αρχή της αναλογικότητας, αλλά σύμφωνη με τις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 1 και 9Α του Συντάγματος, ενώ δεν υφίσταται αναλογία μεταξύ των οικονομικών σκοπών που εξυπηρετούνται με τις «αζήτητες» τηλεφωνικές διαφημιστικές κλήσεις και των συνταγματικά προστατευομένων προσωπικών δεδομένων των πολιτών. Η κρίση του Δικαστηρίου της ουσίας για το αν παραβιάζεται η εν λόγω αρχή ελέγχεται μόνο αν η επιδικασθείσα χρηματική ικανοποίηση υπερβαίνει τα ως άνω από το νόμο καθοριζόμενα ελάχιστα όρια».

ΣΧΕΤΙΚΑ