Κίνα: Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την οικονομία δεν είναι εξωτερικός, αλλά εσωτερικός

Η σημαία της Κίνας/ Φωτογραφία AP

Η Κινεζική οικονομία απειλείται από τους δασμούς που επιβάλουν οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση, όμως αυτή δεν είναι η πιο άμεση απειλή. Αντιθέτως, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου φαίνεται να είναι η μειωμένη εσωτερική ζήτηση.

Χθες, το Πεκίνο ανακοίνωσε νέα στοιχεία που δείχνουν πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα της εσωτερικής κατανάλωσης.

Η Κινεζική οικονομία ενισχύθηκε κατά 4,7% κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία – χάνοντας τον στόχο του 5,1% που είχαν θέσει οι αναλυτές.

Η μειωμένη ανάπτυξη είναι αποτέλεσμα της αδύναμης κατανάλωσης, με τις λιανικές πωλήσεις καταναλωτικών ειδών να ενισχύονται μόλις κατά 2% τον Ιούνιο σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις αυτοκινήτων, καλλυντικών και ηλεκτρονικών ειδών υποχώρησαν κατά 6,2%, 14,6% και 7,6% αντίστοιχα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Το εντυπωσιακό στοιχείο είναι το γεγονός ότι παρά την πτώση της κατανάλωσης, το διαθέσιμο εισόδημα αυξήθηκε.

Τα στοιχεία αυτά δεν είναι τα πρώτα που προκαλούν ανησυχίες για την πορεία της Κινεζικής οικονομίας. Πριν από μερικές εβδομάδες δημοσιεύτηκαν στοιχεία για τον δείκτη των μεγάλων εταιρειών και των κρατικών εταιρειών όσον αφορά την παραγωγικότητά τους. Ο δείκτης αυτός συρρικνώθηκε για δεύτερο συνεχόμενο μήνα τον Ιούνιο.

Αντιθέτως, αντίστοιχοι δείκτες που αφορούν μικρές και μεσαίες εταιρείες, οι οποίες ασχολούνται κυρίως με εξαγωγές, δείχνουν να ενισχύονται διαρκώς καταγράφοντας τον περασμένο μήνα ακόμα και υψηλά τριετίας.

Αυτό σημαίνει ότι η καταναλωτική ζήτηση στην Κίνα υποχωρεί, όμως η ζήτηση για Κινεζικά προϊόντα στο εξωτερικό ενισχύεται.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομική δύναμη του πλανήτη βρίσκεται αντιμέτωπη με μία τεράστια κρίση στον τομέα του real estate, μεγάλες διακυμάνσεις στις χρηματαγορές της, γεωπολιτικές προκλήσεις, αλλά και δημογραφικές προκλήσεις.

Η οικονομική αβεβαιότητα, λοιπόν, συμβάλει στην αδύναμη οικονομική εμπιστοσύνη και την αποφυγή κινδύνου από μέρους των καταναλωτών. Οι Κινέζοι ξοδεύουν τα χρήματά τους σε χρυσό και σε εμπειρίες – π.χ. ταξίδια – αντί για καταναλωτικά αγαθά.

Το πρόβλημα με την ασθενή καταναλωτική ζήτηση είναι ότι πλήττει την Κινεζική οικονομία, καθώς συμβάλει στη δημιουργία ενός φαύλου κύκλου αντιπληθωριστικών πιέσεων πλέον της επιβράδυνσης της ενίσχυσης των ημερομισθίων και των καταναλωτικών δαπανών. Ακόμα και οι μεγάλες εκπτώσεις της Κίνας δεν καταφέρουν το τελευταίο διάστημα να προσελκύσουν τους καταναλωτές για να ψωνίσουν όσο στο παρελθόν.

ΣΧΕΤΙΚΑ