Nvidia: Μόλις η τρίτη εταιρεία στο «κλειστό club» των 3 τρισ. δολαρίων – Κι όμως ο πολύς κόσμος γνωρίζει ελάχιστα γι αυτήν
Οι «αιθέρες» των 3 τρισ. δολαρίων χρηματιστηριακής αξίας (κεφαλαιοποίησης) μέχρι πρότινος ήταν υπόθεση δύο εταιρειών: των Apple και Microsoft.
Αυτόν τον μήνα, το ορόσημο αυτό κατάφερε να το ξεπεράσει άλλη μια εταιρεία η τρίτη μόλις στην ιστορία με ίδια δομικά χαρακτηριστικά με τις δύο προαναφερθείσες εταιρείες: είναι αμερικανική και ανήκει στον κλάδο της τεχνολογίας.
Μάλιστα, η Nvidia (περί αυτής ο λόγος) την περασμένη εβδομάδα για κάποιο διάστημα κατάφερε να ξεπεράσει τις Apple και Microsoft όταν η αξία της αναρριχήθηκε στα 3,3 τρισ. δολάρια. Επί του παρόντος με κεφαλαιοποίηση στα 3,12 τρισ. δολάρια, βρίσκεται πίσω από την Apple (3,21 τρισ. δολάρια) και τη Microsoft (3,35 τρισ. δολάρια). Κι όμως αυτή η εταιρεία που κατάφερε σε ελάχιστο χρόνο να κοιτάει στα μάτια τις άλλες δύο εταιρείες, δεν είναι γνωστή στον ευρύ κόσμο και κυρίως δεν είναι αναγνωρίσιμη ως brand (μάρκα).
Από τα ψηλά στα χαμηλά
Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Interbrand, οι Apple, Microsoft, Amazon και Google ήταν τα τέσσερα κορυφαία brands στο κόσμο στο τέλος του 2023 και επίσης τέσσερις από τις πέντε πιο πολύτιμες εταιρείες.
Η άλλη ήταν η Nvidia. Όμως, παρά τις υψηλές της πτήσεις, η Nvidia δεν βρίσκεται καν στα 100 πιο εμβληματικά εμπορικά σήματα της πιο πρόσφατης λίστας της Interbrand, στην οποία βρίσκονται εταιρείες όπως οι McDonald's, Starbucks, Disney και Netflix.
Η ξέφρενη πορεία της Nvidia -η μετοχή της έχει σχεδόν εννεαπλασιαστεί από τα τέλη του 2022- οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στη ζήτηση για τις μονάδες επεξεργασίας γραφικών (GPU) που βρίσκονται στο επίκεντρο της έκρηξης της γεννητικής τεχνητής νοημοσύνης και γενικότερα στην φρενίτιδα που επικρατεί για την τεχνητή νοημοσύνη. Στην Nvidia αναλογεί περισσότερο από το 80% της αγοράς των ημιαγωγών που χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση και την ανάπτυξη λογισμικών τεχνητής νοημοσύνης όπως το ChatGPT. Επίσης, στους πελάτες της συγκαταλέγονται σχεδόν όλοι οι τεχνολογικοί κολοσσοί.
Στην περίπτωση της Nvidia δεν είναι μόνο η εκτός λογικής εκτόξευση της αξίας της, είναι ότι δεν συνάδει η εκπληκτική της εικόνα στη Wall Street με την αναγνωρισιμότητά της ως εμπορικό σήμα. Για να αντιληφθεί κάποιος την ανομοιομορφία αυτή, αρκεί να αναλογισθεί ότι στο νούμερο 100 της λίστας της Interbrand για το 2023 βρέθηκε η ιαπωνική εταιρεία κατασκευής φωτογραφικών μηχανών Canon, με την ολλανδική ζυθοποιία Heineken στο νούμερο 99.
«Ως εταιρεία προϊόντων που πρόσφατα αναδείχθηκε στην παγκόσμια σκηνή, η Nvidia δεν είχε ούτε χρόνο, ούτε έχει αφιερώσει πόρους, για να αλλάξει την εικόνα της και ενισχύσει το brand της για να προστατεύσει τα μελλοντικά της έσοδα», επισημαίνει ο Greg Silverman ης μάρκας της Interbrand. Ο κίνδυνος για την Nvidia, προσθέτει, είναι ότι «το αδύναμο εμπορικό της σήμα θα περιορίσει το πόσο πολύτιμη θα είναι, παρά τα επίπεδα ρεκόρ της κεφαλαιοποίησής της».
«Εκτόξευση» εσόδων
Η ετήσια αύξηση των εσόδων της Nvidia ξεπέρασε το 200% σε καθένα από τα τρία τελευταία τρίμηνα. Για την οικονομική χρήση του 2025, τα έσοδα αναμένεται σχεδόν να διπλασιαστούν σε σχέση με το προηγούμενο έτος και να ξεπεράσουν τα 120 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την LSEG.
Οι GPUs των κέντρων δεδομένων της εταιρείας, οι οποίες αποτέλεσαν το 85% των πωλήσεων κατά το πιο πρόσφατο τρίμηνο, εγκαθίστανται σε τεράστιες εγκαταστάσεις και συνήθως απαιτούν μια ομάδα ακριβών εμπειρογνωμόνων της επιστήμης των δεδομένων και των υπερυπολογιστών για τη διαμόρφωσή τους ώστε να δημιουργούν αποτελεσματικά λογισμικό ΑΙ.
Αντίθετα, η Apple, που κατατάσσεται στην 1η θέση από την Interbrand, κερδίζει τη συντριπτική πλειοψηφία των χρημάτων της από την πώληση iPhones και άλλων συσκευών σε καταναλωτές σε όλο τον κόσμο. Η Microsoft, που καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση, είναι ένας κολοσσός στις πωλήσεις για τις επιχειρήσεις, ωστόσο είναι παντού γνωστή για τα Windows και το λογισμικό Office. Η τρίτη στην κατάταξη Amazon προσπαθεί να είναι το ηλεκτρονικό παντοπωλείο των καταναλωτών, και το νούμερο 4 η Google είναι, για πολλούς ανθρώπους, η πόρτα εισόδου στο διαδίκτυο.
Την πρώτη δεκάδα της Interbrand συμπληρώνουν ο νοτιοκορεατικός κολοσσός των ηλεκτρονικών ειδών Samsung, τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες (Toyota, Mercedes-Benz και BMW), η Coca-Cola και η Nike.
Πιο κάτω στη λίστα, στο Νο 24, βρίσκεται η αντίπαλος της Nvidia, η Intel, η οποία είναι γνωστή για την κατασκευή του επεξεργαστή που βρίσκεται στην καρδιά των φορητών υπολογιστών και των PC και για τη μακροχρόνια διαφημιστική της καμπάνια «Intel Inside». Ακόμη και η Hewlett Packard, εταιρεία που κατασκευάζει servers, είναι στη λίστα στο Νο. 91.
Οι gamers τη λατρεύουν
Ωστόσο, μια ανταγωνιστική έρευνα δείχνει ότι η αξία του εμπορικού σήματος της Nvidia πλησιάζει αυτή των ανταγωνιστών της.
Σε μια κατάταξη των 100 πιο πολύτιμων πολυεθνικών εμπορικών σημάτων που δημοσίευσε αυτό το μήνα η Kantar BrandZ, η Nvidia βρέθηκε στο Νο 6, σημειώνοντας άλμα 18 θέσεων από την προηγούμενη έρευνα. Η συνολική αξία της μάρκας αυξήθηκε κατά 178% μέσα σε ένα χρόνο και εκτιμάται σε περίπου 202 δισ. δολάρια (είναι η αξία ως εμπορικό σήμα και δεν πρέπει να συγχέεται με τη χρηματιστηριακή αξία). Η Kantar διεξάγει έρευνες σε επιχειρήσεις για την αξιολόγηση εμπορικών σημάτων που πωλούν κυρίως σε άλλες επιχειρήσεις, προκειμένου να καταλήξει σε μια συνολική εκτίμηση της αξίας ενός εμπορικού σήματος.
Κι ενώ η Nvidia μπορεί να μην είναι γνωστή στους μεγαλύτερους ή στα παιδιά, έχει απήχηση σε ένα συγκεκριμένο τμήμα των καταναλωτών. Στους λάτρεις των βιντεοπαιχνιδιών.
Όταν ιδρύθηκε η Nvidia το 1991, η τεχνητή νοημοσύνη ήταν ένας κλάδος που βρισκόταν σε αρχικό στάδιο. Η κύρια εστίαση της εταιρείας ήταν ο σχεδιασμός τσιπ που μπορούσαν να σχεδιάζουν γρήγορα ψηφιακά τρίγωνα, μια βασική ικανότητα που οδήγησε στην τεράστια ανάπτυξη των τρισδιάστατων παιχνιδιών.
Για χρόνια, η Nvidia, το σήμα GeForce και το πράσινο λογότυπό της ήταν γνωστά σε εκείνους που έφτιαχναν στους υπολογιστές τους για να τρέχουν τα πιο προηγμένα παιχνίδια. Η Nvidia παρέχει τα τσιπ για την κονσόλα Nintendo Switch, η οποία έχει πουλήσει περισσότερες πάνω από 140 εκατομμύρια κονσόλες σε όλο τον κόσμο.
Σε αντίθεση με την Intel, η Nvidia δεν προβλήθηκε στους καταναλωτές με φανταχτερές διαφημιστικές καμπάνιες. Και το gaming είναι πλέον απλά μια ωραία παράλληλη δραστηριότητα για την εταιρεία κατασκευής ημιαγωγών. Στο τελευταίο τρίμηνο, αντιπροσώπευσε έσοδα ύψους 2,6 δισ. δολαρίων ή το 10% των συνολικών πωλήσεων, σημειώνοντας αύξηση 18% σε ετήσια βάση.
Πολύπλοκη διαδικασία
Όταν πρόκειται για τα πιο σημαντικά προϊόντα της Nvidia, οι εταιρείες και τα νομικά πρόσωπα που διεκδικούν τους ημιαγωγούς για τεχνητή νοημοσύνη πρέπει να περάσουν από μια εκτεταμένη διαδικασία υποβολής προσφορών και πωλήσεων, συχνά μέσω μιας εταιρείας εξοπλισμού υπολογιστών, όπως η Dell ή η Hewlett Packard. Αυτές οι εταιρείες πωλούν ολοκληρωμένα συστήματα, που περιλαμβάνουν μνήμη, κεντρικό επεξεργαστή και άλλα εξαρτήματα. Ακόμη και οι ειδικοί που θέλουν να εκπαιδεύσουν μοντέλα AI είναι πιο πιθανό να νοικιάσουν πρόσβαση στην Nvidia μέσω ενός παρόχου cloud παρά να κατασκευάσουν τις δικές τους συστάδες διακομιστών.
Παρόλα αυτά, η αναγνωρισιμότητα του ονόματος της Nvidia αυξάνεται ραγδαία. Μεταξύ των μικροεπενδυτών, η Nvidia έχει αναδειχθεί ως η πιο διαδεδομένη μετοχή, σύμφωνα με στοιχεία που συνέλεξε και δημοσίευσε τον περασμένο μήνα η Vanda Research.
Και ενώ δεν μπήκε στη λίστα με τα 100 κορυφαία brands της Interbrand για το 2023, τα στοιχεία της εταιρείας δείχνουν ότι η αναγνωρισιμότητά της τετραπλασιάστηκε τους τελευταίους 12 μήνες, γεγονός που θα τη βοηθήσει όταν έρθει η ώρα για την επόμενη κατάρτιση λίστας, δήλωσε ο Silverman.
Ίσως μέχρι τότε οι άνθρωποι να ξέρουν πώς να προφέρουν το όνομά της, ένα θέμα που αποτελούσε πηγή συζήτησης σε σκοτεινά φόρουμ παιχνιδιών. Η εταιρεία το προφέρει εν βί ντια.