Ε.Ε.: Οι νέοι και παρακολουθούν παράνομα αθλητικό περιεχόμενο και αγοράζουν «μαϊμού» αθλητικά προϊόντα - Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

NEWSROOM
Παρακολούθηση ποδοσφαιρικού αγώνα σε κινητό τηλέφωνο μέσω streaming
Φωτογραφία: Shutterstock

Ποια είναι η «θλιβερή» πρωτιά της Ελλάδας στην έρευνα που διεξήχθη στις 27 χώρες-μέλη της Ε.Ε.

Καθώς η Ευρώπη ετοιμάζεται για μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις όπως το EURO 2024, ο Γύρος της Γαλλίας και οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Παρισιού, στην Ευρωπαϊκή Ένωση ανησυχητικές είναι οι τάσεις αναφορικά με την παράνομη μετάδοση αθλητικών γεγονότων και τα απομιμητικά αθλητικά προϊόντα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γραφείο Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO), εκατομμύρια πολίτες της Ε.Ε. έχουν πρόσβαση ή μεταδίδουν αθλητικό περιεχόμενο από παράνομες διαδικτυακές πηγές, ενώ ο απομιμητικός αθλητικός εξοπλισμός στοιχίζει στους κατασκευαστές 851 εκατ. ευρώ ετησίως. Κάτι που αποτελεί σημαντική απειλή για τη χρηματοδότηση του αθλητισμού, καθώς τα έσοδα από νόμιμες μεταδόσεις είναι κρίσιμα για τη στήριξη των αθλητικών οργανισμών και των αθλητών.

Οι νέοι είναι πιο πιθανό να παρακολουθούν αθλητικό περιεχόμενο παράνομα

Σύμφωνα με τη μελέτη του EUIPO για την πνευματική ιδιοκτησία, το 12% των πολιτών της Ε.Ε. έχει πρόσβαση ή παρακολουθούν αθλητικό περιεχόμενο από παράνομες διαδικτυακές πηγές. Ο αριθμός αυτός αυξάνεται στο 27% μεταξύ των νέων ηλικίας 15-24 ετών, με το 47% των νέων της Βουλγαρίας να παραδέχεται τέτοιες δραστηριότητες. Ακολουθούν η Ισπανία και η Ελλάδα με 42%, η Σλοβενία με 39% και η Ιρλανδία με 34%.

Σύμφωνα με τη μελέτη του EUIPO σχετικά με την παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων στο διαδίκτυο, το streaming είναι η πιο κοινή μέθοδος πρόσβασης σε παράνομο τηλεοπτικό περιεχόμενο -το 58% της πειρατείας στην Ε.Ε. πραγματοποιείται μέσω streaming και το 32% μέσω λήψης.

Επιπτώσεις από τα απομιμητικά αθλητικά είδη

Σύμφωνα με τον πίνακα του EUIPO για τη πνευματική ιδιοκτησία και τη νεολαία, το 10% των νέων της Ε.Ε. ηλικίας 15-24 ετών παραδέχεται ότι αγοράζει επίτηδες απομιμητικό αθλητικό εξοπλισμό. Αντίθετα, το 7% των νεαρών Ευρωπαίων καταναλωτών έχει αγοράσει κατά λάθος απομιμητικά είδη. Εδώ η Ελλάδα έχει την πρώτη θέση με το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των νέων της τάξεως του 18%.

Ο αντίκτυπος αυτών των πωλήσεων στην Ε.Ε. είναι σημαντικός, καθώς σύμφωνα με τους υπολογισμούς του EUIPO προκαλούν συνολική απώλεια 851 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, ποσό που αντιστοιχεί στο 11% των συνολικών πωλήσεων του τομέα. Η Γαλλία, η Αυστρία και η Ολλανδία υφίστανται τις υψηλότερες χρηματικές απώλειες, οι οποίες ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ η καθεμία. Όσον αφορά τον αναλογικό αντίκτυπο, η Ρουμανία, η Λιθουανία και η Ουγγαρία υποφέρουν περισσότερο, με τον παραποιημένο αθλητικό εξοπλισμό να αντιπροσωπεύει έως και το 20% των συνολικών χαμένων πωλήσεων σε κάθε χώρα.

Επιπλέον, η έρευνα του EUIPO υποδεικνύει ότι τα απομιμητικά προϊόντα ενέχουν επίσης σημαντικούς κινδύνους για την υγεία λόγω της μη συμμόρφωσης με τα πρότυπα ασφαλείας και τα πρότυπα προστασίας του περιβάλλοντος.

Καταπολέμηση της πειρατείας σε ζωντανές μεταδόσεις και της παραβίασης της πνευματικής ιδιοκτησίας

Σε ολόκληρη την Ε.Ε., οι χώρες και τα θιγόμενα μέρη καταπολεμούν την πειρατεία στις ζωντανές μεταδόσεις, βάσει των κανονισμών και της τεχνολογίας για τον αποκλεισμό παράνομων διαδικτυακών υπηρεσιών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε δύο συστάσεις για το συγκεκριμένο ζήτημα: μία για την καταπολέμηση της διαδικτυακής πειρατείας αθλητικών και άλλων ζωντανών γεγονότων, με την οποία δημιουργήθηκε ένα δίκτυο ειδικών εθνικών διοικητικών αρχών και μία για την καταπολέμηση της παραποίησης των προϊόντων μέσω της αυξημένης επιβολής και ευαισθητοποίησης, στην οποία συμβάλλει το EUIPO.

Επιπλέον, η ευαισθητοποίηση παίζει σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της πειρατείας, βοηθώντας τους καταναλωτές να βρουν νόμιμο ψηφιακό περιεχόμενο. Ένα παράδειγμα αυτού είναι το Agorateka του EUIPO, ένα εργαλείο που βοηθά τους θεατές να εντοπίζουν νόμιμες προσφορές για διαδικτυακό περιεχόμενο, συμπεριλαμβανομένων των αθλητικών γεγονότων.

Στοχοποίηση των παραποιημένων προϊόντων στην Ευρώπη

Η επιβολή του νόμου σε ολόκληρη την Ευρώπη έχει εντείνει τις προσπάθειες κατά των παραποιημένων προϊόντων. Η επιχείρηση Fake Star, με στόχο τα παραποιημένα αθλητικά και πολυτελή είδη, είχε ως αποτέλεσμα την κατάσχεση 8 εκατομμυρίων παραποιημένων ειδών αξίας 120 εκατομμυρίων ευρώ και τη σύλληψη 264 ατόμων. Η επιχείρηση, η οποία συντονίστηκε από την Europol και συντονίσθηκε από την ισπανική και την ελληνική αστυνομία μαζί με την ενεργό συμμετοχή υπηρεσιών και αρχών από 18 χώρες, αποκάλυψε όχι μόνο την παραχάραξη αλλά και δραστηριότητες οργανωμένου εγκλήματος, όπως το λαθρεμπόριο και ξέπλυμα χρήματος.

Η συνεργασία είναι το κλειδί για την καταπολέμηση της πειρατείας

Καθώς οι παγκόσμιες αθλητικές διοργανώσεις προσελκύουν εκατομμύρια θεατές, το EUIPO τονίζει τη σημασία των δικαιωμάτων της πνευμτικής ιδιοκτησίας για τη διατήρηση της ακεραιότητας και της οικονομικής βιωσιμότητας του αθλητισμού. Οι προσπάθειες αυτές είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία της αθλητικής βιομηχανίας και τη διασφάλιση ότι τα έσοδα θα συνεχίσουν να στηρίζουν τους αθλητές και τους αθλητικούς οργανισμούς. Καθώς η Ε.Ε. συνεχίζει να αντιμετωπίζει αυτές τις προκλήσεις, η συνεργασία των καταναλωτών, των αρχών και της αθλητικής κοινότητας θα είναι ζωτικής σημασίας για την προώθηση της ευγενούς άμιλλας τόσο εντός όσο και εκτός γηπέδων.

ΣΧΕΤΙΚΑ