On-line αγορές: Όλοι τις κάνουμε εν ώρα εργασίας – Και οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι μας κάνει καλό

NEWSROOM
Γυναίκα πραγματοποιεί διαδικτυακές αγορές
Φωτογραφία: Shutterstock

Στη σημερινή εποχή της υβριδικής ή της εξ αποστάσεως εργασίας, αποδεικνύεται ότι ψωνίζουμε την ώρα που εργαζόμαστε.

Οι ερευνητές λένε ότι αυτό δημιουργεί δισεκατομμύρια από τις online πωλήσεις. Το να ψωνίζουμε σε όλη τη διάρκεια του ωραρίου εργασίας προφανώς είναι κάτι που δεν υφίσταται. Όμως, ένα μικρό διάλειμμα για μια αγορά δεν πρόκειται να επιβαρύνει την παραγωγικότητα.

Διαλείμματα κάνουμε και στο γραφείο που είναι αποδεκτά, όπως για καφέ ή για φαγητό. Από την άλλη, στο σπίτι επικεντρωνόμαστε στις κριτικές για προϊόντα, σαν να ήμασταν στο γραφείο και να συζητούσαμε γι αυτά με τους συναδέλφους μας.

Χωρίς κανέναν να κοιτάζει την οθόνη μας, μπορούμε να σπάσουμε τη μονοτονία μιας ακόμη εργάσιμης ημέρας αγοράζοντας κάτι που το έχουμε εντοπίσει εδώ και καιρό ακόμη κι αν μερικές φορές μπορεί να το μετανιώσουμε. Κι αυτό, διότι πολλές φορές μια μπλούζα ή ένα παντελόνι μπορεί να μην «κάθεται» καλά στο σώμα μας, ενώ το ζευγάρι παπούτσια που μόλις παραγγείλαμε μας είναι μικρό παρόλο που επιλέξαμε το νούμερο που φοράμε.

«Είναι κάπως διασκεδαστικό να συμβαίνει κατά τη διάρκεια της ημέρας δίχως να φοβάσαι ότι θα φανεί ότι είσαι τεμπέλης», λέει η Megan Morreale, μάρκετερ στο Νιου Τζέρσεϊ. Στο γραφείο, δεν θα το έκανε ποτέ. «Όλες οι ενοχές εξαφανίζονται εντελώς όταν δουλεύεις από το σπίτι».

Αγορές 375 δισ. δολαρίων

Το ηλεκτρονικό shopping therapy καλά κρατεί. Νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, το Πανεπιστήμιο Northwestern και το Ινστιτούτο Οικονομικών της Mastercard, τον ερευνητικό βραχίονα της εταιρείας πληρωμών, διαπιστώνει ότι η πανδημία προκάλεσε μια «έκρηξη» των ηλεκτρονικών αγορών που συνεχίζεται. Πέρυσι, για παράδειγμα, στις ΗΠΑ οι καταναλωτές δαπάνησαν συνολικά 375 δισ. δολάρια περισσότερα απ' ότι θα δαπανούσαν διαφορετικά, εκτιμά η έκθεση.

Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αύξησης οφείλεται σε ανθρώπους που απασχολούνται με υβριδική ή εξ αποστάσεως εργασία, όπως αναφέρει ο Nick Bloom, οικονομολόγος του Στάνφορντ και εκ των συγγραφέων της έρευνας. Τα στοιχεία δείχνουν ότι σε περιοχές όπου οι κάτοικοι εργάζονται από το σπίτι, οι ηλεκτρονικές αγορές έχουν αυξηθεί, ενώ έχουν επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα σε περιοχές όπου οι περισσότεροι άνθρωποι εργάζονται διά ζώσης.

Μαζί με τη βόλτα με το σκύλο και το γρήγορο γεύμα, οι αγορές κατά τη διάρκεια που εργαζόμαστε είναι ένας τρόπος να αξιοποιήσουμε αποτελεσματικά το χρόνο μας, επισημαίνει ο Bloom, όπως και να επωφεληθούμε από το γεγονός ότι έχουμε μεγαλύτερο έλεγχο στο σπίτι.

«Οι άνθρωποι απλά δεν μπορούν να εργάζονται συνεχώς χωρίς να κάνουν ένα διάλειμμα», προσθέτει ο ίδιος.

«Ω, μια ευκαιρία»

Οι εβδομαδιαίες διαδικτυακές δαπάνες κορυφώνονται από τις 10 π.μ. έως τη 1 μ.μ. τις Παρασκευές, καθώς η εργάσιμη εβδομάδα οδεύει προς το τέλος της, σύμφωνα με στοιχεία της Adobe. Περισσότερο από το ένα τέταρτο των γυναικών που συμμετείχαν σε έρευνα που διεξήχθη πέρυσι από τη Rakuten δήλωσε ότι συνήθως ψωνίζουν online κατά τη διάρκεια των ωρών εργασίας. Για τη γενιά Z, το ποσοστό ανέρχεται στο 41%.

Η Jenny Hirschey, η οποία διευθύνει ένα κατάστημα κοσμημάτων στο Instagram, εξεπλάγη όταν διαπίστωσε ότι περίπου το 80% των πωλήσεών της πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του εργασίμου ωραρίου.

«Λαμβάνω συνέχεια σχόλια όπως: "Τρέχω σε μια συνάντηση, αλλά αυτό το γούρι με καρδιά είναι δικό μου! Πουλήθηκε! Θα σας πληρώσω σε 30 λεπτά"», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Οι μεγάλες εταιρείες λιανικής πώλησης έχουν επίσης παρατηρήσει αυτή την τάση, λέει η Liza Amlani, σύμβουλος για το λιανικό εμπόρειο με έδρα το Τορόντο, η οποία έχει συνεργαστεί με εταιρείες όπως η Under Armour.

Ορισμένοι από τους πελάτες της ορίζουν ως ώρα παράδοσης των προϊόντων γύρω στο μεσημέρι ή στις 3 μ.μ. «Ξέρουμε ότι είστε στον υπολογιστή σας», νιώθετε αιχμάλωτοι και θέλετε να πάρετε μια ανάσα, σύμφωνα με την ίδια.

Οι έμποροι επίσης αυξάνουν τις επενδύσεις τους στην τεχνολογία και γεμίζουν τις ιστοσελίδες τους με περισσότερα προϊόντα, προσθέτει. Οι προτάσεις που βασίζονται σε αλγόριθμους γίνονται τόσο προσωπικές που μπορεί να νιώσετε ότι γνωρίζουν τις υποσυνείδητες επιθυμίες σας πριν από εσάς. «Α, και μήπως ξεχάσατε εκείνο το προϊόν που βάλατε στο καλάθι σας; Ορίστε και μια επιπλέον 20% έκπτωση», είναι πολλές φορές το μήνυμα που βλέπουμε στο καλάθι αγορών μας.

«Δέχεσθε πολύ περισσότερο αυτή την υπενθύμιση και την πρόσκληση για αγορά», λέει η Nancy Wong, ψυχολόγος για την κατανάλωση στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin-Madison.

Η «αποπλάνηση» των ηλεκτρονικών αγορών

Τα ψώνια στα φυσικά καταστήματα έχουν κάποιες ενοχλητικές παραμέτρους: η κίνηση στους δρόμους, οι μεγάλες ουρές στα ταμεία, η διαπίστωση ότι αυτό που θέλετε δεν είναι διαθέσιμο.

Αντίθετα, σύμφωνα με τη Wong, το πάτημα του κουμπιού αγοράς στο διαδίκτυο φέρνει μια ικανοποίηση και μια διπλή ευχαρίστηση. Υπάρχει η άμεση ευχαρίστηση που νιώθεις όταν παίρνεις το προϊόν από το εικονικό ράφι και στη συνέχεια η προσμονή της άφιξής του.

ΣΧΕΤΙΚΑ