Παρίσι 2024: Ποιο «ζευγάρι» θα πρωταγωνιστήσει για πρώτη φορά σε Ολυμπιακούς Αγώνες

NEWSROOM
Φωτογραφία: Shutterstock
Φωτό: Shutterstock

Η προετοιμασία κύλησε χωρίς «δράματα», δίχως τις υπερβάσεις στον χρόνο και τον προϋπολογισμό που ταλαιπώρησαν τις προηγούμενες διοργανώσεις.

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2024 θα φιλοξενηθούν στο Παρίσι και παρά τις υποσχέσεις για μια πιο λιτή και σεμνή διοργάνωση, η μεγαλύτερη εταιρεία πολυτελών ειδών στον κόσμο τους αντιμετωπίζει σαν τον απόλυτο «εντός έδρας αγώνα». Ο όμιλος LVMH του Μπερνάρ Αρνό, βάζει τα δυνατά του για να κατακτήσει το Παρίσι το φετινό καλοκαίρι. Μια διοργάνωση που έτσι όπως εκτυλίσσεται θα έχει και άλλη μία πρωταγωνίστρια: την πολυτέλεια.

Η εταιρεία κοσμημάτων Chaumet του ομίλου, σχεδιάζει τα χρυσά, ασημένια και χάλκινα μετάλλια για τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες. Η εταιρεία ενδυμάτων και υποδημάτων Berluti θα φτιάξει τις στολές που θα φορούν οι Γάλλοι αθλητές κατά τη διάρκεια της τελετής έναρξης στον Σηκουάνα ποταμό. Η σαμπάνια Moët και το κονιάκ Hennessy θα ρέουν άφθονα σε κάθε σουίτα VIP. Και τα δερμάτινα είδη Louis Vuitton, τα οποία χρησιμοποιούνται ήδη για τη μεταφορά βραβείων όπως το Παγκόσμιο Κύπελλο και το τρόπαιο των τελικών του NBA, δεν είναι δυνατό να λείψουν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Αυτή η πανταχού παρουσία σε όλη τη διάρκεια των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων θα κοστίσει στη LVMH σχεδόν 150 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με άτομο που γνωρίζει τη συμφωνία, καθιστώντας τον όμιλο τον μεγαλύτερο χορηγό (από τη Γαλλία) των αγώνων.

«Οι Αγώνες είναι στο Παρίσι και η LVMH αντιπροσωπεύει την εικόνα της Γαλλίας. Δεν θα μπορούσαμε να μην συμμετέχουμε σε αυτό», δήλωσε ο Αντουάν Αρνό, ο μεγαλύτερος γιος του Μπερνάρ και πρόεδρος της Berluti.
Σημείο των καιρών

Περισσότερο από την απλή σύνδεση του ομίλου με τους Ολυμπιακούς Αγώνες, η κίνηση αντανακλά μια ευρύτερη στρατηγική ώθηση στον αθλητισμό από τις κορυφαίες εταιρείες πολυτελείας στον κόσμο. Συνειδητοποιούν ότι ένα αυξανόμενο μερίδιο των δραστηριοτήτων τους εξαρτάται από τους φιλόδοξους καταναλωτές, τους οποίους μπορούν να προσεγγίσουν μέσω εξαιρετικά δημοφιλών εκδηλώσεων οι οποίες με τη σειρά τους παραμερίζουν την αποκλειστικότητα της παλιάς σχολής. Περί του 60% των πωλήσεων στα είδη πολυτελείας ανά τον κόσμο σήμερα, προέρχεται από ανθρώπους που ξοδεύουν λιγότερο από 2.000 ευρώ ετησίως σε προϊόντα πολυτελείας, σύμφωνα με την Boston Consulting Group.

Στροφή των εταιρειών

Πριν από λίγο καιρό, τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα θεωρούνταν κατώτερα του επιπέδου των πολυτελών εταιρειών, οι οποίες προτιμούσαν να απευθύνονται σε ταξιδιώτες που έκαναν τζετ-σέτινγκ μέσω του γκολφ, του τένις, του πόλο, της ιστιοπλοΐας και της Φόρμουλα Ένα. Όμως στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπου οι αθλητές εισέρχονται απρόσκοπτα στην παγκόσμια αγορά των influencers μαζί με τους αστέρες της ποπ και τους ηθοποιούς του Χόλιγουντ, η εμβέλειά τους -και η παγκόσμια απήχησή τους- έχει γίνει πολύ σημαντική για να την αγνοήσουν οι εταιρείες.

Το 2022, το πρόσωπο με το μεγαλύτερο κοινό στην ιστορία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ο Πορτογάλος ποδοσφαιριστής Κριστιάνο Ρονάλντο, εμφανίστηκε σε μια καμπάνια της Louis Vuitton. Απέναντί του σε μια σκακιέρα καθόταν ο μεγαλύτερος αντίπαλός του, ο Αργεντινός Λιονέλ Μέσι. Αν και οι δύο ποδοσφαιριστές δεν βρέθηκαν ποτέ στο ίδιο μέρος για τη φωτογράφιση της, αυτό δεν εμπόδισε τη διαφήμιση να γίνει μία από τις φωτογραφίες με τα περισσότερα likes που έχουν αναρτηθεί ποτέ στο Instagram.

Ενόψει των Αγώνων, η Vuitton μπήκε χορηγός σε έναν ξιφομάχο και έναν κολυμβητή, ενώ η Dior της LVMH υποστηρίζει έναν αθλητή της γυμναστικής και έναν τενίστα σε αναπηρικό αμαξίδιο.

Πολλοί από τους ανταγωνιστές της LVMH έχουν ακολουθήσει παρόμοια τακτική. Το περασμένο καλοκαίρι, η Prada χορήγησε την εθνική ομάδα της Κίνας στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου Γυναικών -η ανάρτηση που ανακοίνωσε τη χορηγία προβλήθηκε 300 εκατομμύρια φορές στην κινεζική πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης Weibo. Η Gucci υπέγραψε με μια σειρά από αθλητές, μεταξύ των οποίων ο Άγγλος ποδοσφαιριστής Τζακ Γκρίλις και ο Ιταλός τενίστας Τζάνικ Σίνερ. Κανείς όμως δεν επιχείρησε να συνυπογράψει ένα ολόκληρο γεγονός του μεγέθους των Ολυμπιακών Αγώνων.

Φωτογραφία: Shutterstock
Φωτογραφία: Shutterstock

Λεπτή κλωστή

Για το Παρίσι 2024, η συμφωνία βαδίζει σε μια λεπτή κλωστή. Οι διοργανωτές έχουν υποσχεθεί μια πιο λογική προσέγγιση των Αγώνων, σχεδιασμένη για τις μάζες, χωρίς τις υπερβολικές δαπάνες που χαρακτήρισαν τους πρόσφατους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ενώ τα χρήματα της LVMH βοηθούν τη διοργάνωση να πετύχει τον στόχο της να χρηματοδοτηθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου από ιδιώτες -το σημερινό ποσοστό είναι 97%, λένε οι διοργανωτές-, τα σήματα της εταιρείας καλλιεργούν μια εικόνα πολυτέλειας που ενδεχομένως να έρχεται σε αντίθεση με το κεντρικό μήνυμα των Ολυμπιακών Αγώνων για χαμηλούς τόνους.

Τα πράγματα περιπλέκει η εικόνα του Μπερνάρ Αρνό στη Γαλλία: Ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο αποτελεί «κόκκινο πανί» στη δυσαρέσκεια για την αυξανόμενη ανισότητα. Παρόλα αυτά, η LVMH επισημαίνει ότι το χαρτοφυλάκιό της περιλαμβάνει πολλές πιο προσιτές μάρκες, όπως ο κολοσσός καλλυντικών Sephora και αρκετές σαμπάνιες της λεγόμενης μεσαίας κατηγορίας. Και η προβολή των Ολυμπιακών Αγώνων, με όλη την επιπλέον προσοχή που προκαλεί, αποτελεί μια ακαταμάχητη ευκαιρία να αναδείξει την ιδιότητά της ως σημαιοφόρου του γαλλικού γούστου, της εταιρικής δύναμης και του savoir-faire.

«Οι τεχνίτες μας είναι τελειομανείς, όπως οι κορυφαίοι αθλητές και προπονητές. Και οι οίκοι μας μεταφέρουν την εικόνα της Γαλλίας σε όλο τον κόσμο», έχει δηλώσει στο παρελθόν ο Μπερνάρ Αρνό.

Οι χορηγοί στοιχηματίζουν ότι καθώς οι Ολυμπιακοί Αγώνες θα εκτυλίσσονται από τις 26 Ιουλίου έως τις 11 Αυγούστου, θα καταστούν οι πιο ελκυστικοί Αγώνες για περισσότερο από μια δεκαετία. Η προετοιμασία κύλησε χωρίς «δράματα», δίχως τις υπερβάσεις στον χρόνο και τον προϋπολογισμό που ταλαιπώρησαν τις προηγούμενες διοργανώσεις. Οι ανησυχίες για την κυκλοφοριακή συμφόρηση στα μέσα μαζικής μεταφοράς και οι υψηλές τιμές των εισιτηρίων και των δωματίων των ξενοδοχείων δεν έχουν αποθαρρύνει τους χορηγούς. Η προοπτική ενός παριζιάνικου σκηνικού και μιας τελετής έναρξης με αθλητές σε φορτηγίδες που θα πλέουν στον Σηκουάνα είναι πολύ πιο εύκολη υπόθεση, από κάποιες από τις δύσκολες περιοχές που έχουν φιλοξενηθεί οι αγώνες μετά το Λονδίνο το 2012. Για παράδειγμα το Σότσι το 2014, υπό την εποπτεία του Βλαντιμίρ Πούτιν, μετά το χάος στο Ρίο το 2016, ή η απομόνωση της Πιονγκτσάνγκ στη Νότιας Κορέας το 2018 και τους πανδημικούς αγώνες του Τόκιο το 2021 και του Πεκίνου το 2022.

«Πρέπει να πείσεις τους εταίρους σου, πρέπει να τους δείξεις ότι θα αξίζει τον κόπο», δήλωσε ο Τονί Εστανγκέ, πρώην ολυμπιονίκης του κανόε-καγιάκ, υπεύθυνος της οργανωτικής επιτροπής του Παρισιού 2024. «Οι εταιρείες δεν γίνονται εταίροι μόνο και μόνο για να ευχαριστήσουν τον Εστανγκέ».

Φωτογραφία: Shutterstock
Φωτογραφία: Shutterstock

Εντυπωσιακή παρουσία με απαιτήσεις

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στηρίζονται πάντα σε μεγάλο βαθμό στους χορηγούς της πατρίδας τους, όμως η συμμετοχή της LVMH θα είναι η πιο εντυπωσιακή από τους περίπου 60 μεγάλους χορηγούς. Άνθρωποι που γνωρίζουν τη διαδικασία σημειώνουν ότι η LVMH ήταν ο πιο απαιτητικός χορηγός με διαφορά. Κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, η εταιρεία έφτασε στο σημείο να πιέσει για παρέμβαση στην τελετή έναρξης, θέλοντας η παρέλαση να περνούσε από τα κεντρικά γραφεία της Louis Vuitton, το πολυκατάστημα Samaritaine της LVMH και το ξενοδοχείο Cheval Blanc. Χρειάστηκε μια προσωπική συνάντηση μεταξύ του Αρνό και του προέδρου της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής Τόμας Μπαχ Bach τον Δεκέμβριο του 2022 για να επέλθει η συμφωνία.

Στη συνέχεια, όταν ήρθε η ώρα να αποκαλυφθεί η συνεργασία το περασμένο καλοκαίρι, ακριβώς ένα χρόνο πριν από τους Αγώνες, η LVMH την ανακοίνωσε όχι με μια παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου, αλλά στη σκιά του Πύργου του Άιφελ στο Champ de Mars, παρουσία του Μπαχ.

«Η συμφωνία αυτή ενσαρκώνει αυτό που η Γαλλία κάνει καλύτερα. Κληρονομιά, φιλοδοξία, δημιουργικότητα, αριστεία», είχε δηλώσει τότε ο Αντουάν Αρνό.

Από τις θυγατρικές εταιρείες κοσμημάτων, που διαθέτει στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι Tiffany's και Bulgari, ο όμιλος ανέθεσε στη Chaumet, έναν οίκο μόδας με έδρα το Παρίσι που προϋπήρχε της Γαλλικής Επανάστασης, να αναλάβει το σημαντικό έργο του σχεδιασμού των μεταλλίων. Η Chaumet έψαξε σε ένα αρχείο 66.000 σχεδίων για να εμπνευστεί, ενώ παράλληλα λειτούργησε εντός του πλαισίου των περιορισμών που επέβαλε η ΔΟΕ, αλλά και ο όμιλος LVMH.

«Όταν κάνουμε μια ειδική παραγγελία έχουμε συνήθως έναν πελάτη που είναι αρκετά ευέλικτος», δήλωσε ο Μπενουά Βερίλ, ο 13ος επικεφαλής εργαστηρίου στην ιστορία της Chaumet. «Εδώ, ήταν πραγματικά εξαιρετικά αυστηρός. Έπρεπε να τηρήσουμε ένα ολόκληρο σχέδιο μέσα σε έναν κύλινδρο 8,5 εκατοστών».

Η Berluti, η εταιρεία υποδηματοποιίας και σχεδιασμού ρούχων της LVMH με έδρα το Παρίσι, έλαβε την εξίσου σημαντική ανάθεση να κατασκευάσει περίπου 1.300 ρούχα για τη γαλλική αποστολή που θα φορεθούν κατά τη διάρκεια των τελετών έναρξης των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων. Οι σχεδιαστές ενημερώθηκαν ότι παρά το γεγονός πως η εταιρεία έχει ιδρυθεί από έναν Ιταλό, η δουλειά της Berluti πρέπει να αποτυπώνει τη γαλλική κομψότητα και δεξιοτεχνία.

Και υπάρχει και άλλη μια απαίτηση που πρέπει να γίνει σεβαστή. Όλες οι στολές θα έχουν ραμμένες σε μια εσωτερική τσέπη μερικές λέξεις που θα γράφουν:

LVMH Τεχνίτης όλων των νικών

ΣΧΕΤΙΚΑ