Ανώμαλη προσγείωση αποτιμήσεων για τις λιγνιτικές
Νέα δεδομένα στο δεύτερο διαγωνισμό για την πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ διαμορφώνουν κυβέρνηση και Κομισιόν, μέσα από μηχανισμό που θα οδηγήσει σε... προσγείωση της αποτίμησης των μονάδων σε χαμηλότερα επίπεδα, που δεν θα απέχουν παρασάγγας από τα ποσά που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές.
H Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν επέβαλε εξαιρετικά αυστηρά χρονικά περιθώρια στην κυβέρνηση και στη ΔΕΗ, προκειμένου να συμμορφωθούν με την απόφαση της Επιτροπής για κατάργηση του μονοπωλίου της δημόσιας επιχείρησης στη λιγνιτική παραγωγή.
Έτσι, ο διαγωνισμός θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέσα στον Απρίλιο, πριν «παγώσουν», λόγω των ευρωεκλογών οι εργασίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Κομισιόν επέβαλε στην κυβέρνηση μέτρα, ώστε να αποφευχθεί η επανάληψη όσων συνέβησαν στον πρώτο διαγωνισμό, για την ατυχή κατάληξη του οποίου η Επιτροπή εξέφρασε ανοικτά τη δυσφορία της, στην τελευταία έκθεση μεταμνημονιακής αξιολόγησης.
Η Επιτροπή επιδίωξε να διασφαλίσει ότι, ανεξάρτητα από το ύψος των προσφορών που θα γίνουν για τις δύο νέες εταιρείες με λιγνιτικές μονάδες, η συναλλαγή τελικά θα ολοκληρωθεί. Στον πρώτο διαγωνισμό, η αποτίμηση των μονάδων από τον εκτιμητή της ΔΕΗ είχε θεωρηθεί υπερβολική από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές και η μοναδική έγκυρη προσφορά που υποβλήθηκε (από τον όμιλο Μυτιληναίου) βρέθηκε σε μεγάλη απόσταση από την αποτίμηση του συμβούλου της ΔΕΗ.
Για να μην επαναληφθεί το ίδιο φιάσκο, ορίζεται ότι η ΔΕΗ μπορεί να προσλάβει έναν ακόμη εκτιμητή της αξίας των μονάδων, ο οποίος «λαμβάνει υπόψη του τις αντίστοιχες συναλλαγές στην ευρωπαϊκή αγορά και τα αποτελέσματα του προηγούμενου διαγωνισμού».
Αυτή η πρόνοια του νόμου ανοίγει το δρόμο για να δικαιολογηθεί ένα χαμηλό τίμημα στο διαγωνισμό, καθώς στο χώρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης η μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έχει συμπιέσει δραστικά τις αποτιμήσεις των μονάδων παραγωγής με άνθρακα, οι οποίες, σημειωτέον, στις περισσότερες περιπτώσεις καίνε άνθρακα υψηλής απόδοσης (λιθάνθρακα) και όχι λιγνίτη χαμηλής απόδοσης, όπως ο ελληνικός.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε συναλλαγή που έγινε το 2016, η τσεχική EPH συμφώνησε να αγοράσει τέσσερις ζημιογόνες μονάδες και πέντε ορυχεία στην Γερμανία από την κρατική σουηδική εταιρεία Vattenfall με τίμημα που δεν ανακοινώθηκε επίσημα, επειδή, όπως ανέφερε το Reuters σε σχετικό ρεπορτάζ, ήταν συμβολικό.
Κατά την αποτίμηση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ η συναλλαγή αυτή δεν λήφθηκε υπόψη επειδή, όπως ανέφεραν πηγές της εταιρείας, δεν έγινε δυνατό να βρεθούν τα σχετικά στοιχεία.
Γεγονός είναι ότι οι μονάδες παραγωγής με άνθρακα αποτελούν βάρος για όσες ευρωπαϊκές εταιρείες εξακολουθούν να τις έχουν στα χαρτοφυλάκιά τους και οι τιμές πώλησης, αν δεν είναι συμβολικές, είναι πάντως πολύ χαμηλές. Έτσι, ο νέος εκτιμητής αναμένεται να «ψαλιδίσει» αρκετά τις αποτιμήσεις, ιδίως μάλιστα αν ληφθεί υπόψη, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, ότι θα είναι υποχρεωμένος εκ του νόμου να ενσωματώσει στους υπολογισμούς και το χαμηλό τίμημα που προσφέρθηκε στον πρώτο διαγωνισμό.
Στα διοικητικά στελέχη της ΔΕH, που υποστήριζαν ότι ενδεχομένως να τεθεί θέμα ποινικών ευθυνών τους (απιστία), εάν εγκρίνουν πώληση μονάδων με συμβολική ή πολύ χαμηλό τίμημα, η νομοθετική ρύθμιση παρέχει δύο εξασφαλίσεις:
- Η συμφωνία μεταβίβασης των μετοχών των δύο εταιρειών με τις λιγνιτικές μονάδες θα κυρωθεί δια νόμου.
- Επιπλέον, τη μεταβίβαση θα εγκρίνουν οι μέτοχοι της ΔΕH, δηλαδή πρωτίστως το Ελληνικό Δημόσιο, καθώς με την τροπολογία ορίζεται ότι και οι μέτοχοι εντάσσονται στο πλέγμα οργάνων και προσώπων, που έχουν την ευθύνη εφαρμογής της απόφασης της Κομισιόν για την κατάργηση του μονοπωλίου της ΔΕΗ στο λιγνίτη. Έτσι, αποκλείεται το ενδεχόμενο να μπλοκαρισθεί η συναλλαγή από το διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΗ.