Η γνωμοδότηση της ΕΚΤ στο σχέδιο για την α' κατοικία

Φωτό: Eurokinissi

Έχασαν τελικά το... τρένο όσοι έτρεξαν και υπέβαλαν αίτηση υπαγωγής στο ισχύον πλαίσιο του νόμου Κατσέλη μετά από την Πρωτοχρονιά, καθώς οι αιτήσεις τους θα εξεταστούν με βάση τα νέα κριτήρια, του νέου πλαισίου.

Συγκεκριμένα, οι περίπου 20.000- 25.000 που υπέβαλαν αίτηση προστασίας με τις διαδικασίες του νόμου Κατσέλη στο χρονικό διάστημα της παράτασης ισχύος της παραγράφου 9 (προστασία α' κατοικίας), δηλαδή από 1/1 ως σήμερα και δεν έχουν λάβει δικάσιμο, θα περάσουν από την "κρισάρα" του νέου πλαισίου, που έχει σαφώς αυστηρότερα κριτήρια. Αντιθέτως, όσοι πρόλαβαν και πήραν δικάσιμο αλλά οι αιτήσεις τους είναι σε εκκρεμότητα, θα μπουν στη νέα πλατφόρμα, αλλά θα εξεταστούν με τα παλιά κριτήρια, σε μια προσπάθεια να αποσυμφορηθούν τα δικαστήρια.

Ένα ακόμα στοιχείο, που έχει ενδιαφέρον, είναι ότι από τις υποθέσεις του νόμου Κατσέλη, οι οποίες εκδικάστηκαν, το 45-50% απορρίφθηκαν, είτε λόγω δόλου των αιτούμενων προστασίας είτε επειδή κρίθηκε ότι δεν πληρούν τα κριτήρια προστασίας!

Ούτε μία, ούτε δύο αλλά εννιά σελίδες παρατηρήσεων έχει η γνωμοδότηση της ΕΚΤ, που αναρτήθηκε στον ιστότοπο της, αναφορικά με το σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης για το διάδοχο σχήμα του νόμου Κατσέλη. Θα πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι η γνωμοδότηση έχει χθεσινή ημερομηνία, συνεπώς δεν έχει λάβει υπόψιν το αποτέλεσμα της μαραθώνιας διαβούλευσης κυβέρνησης- τραπεζών, που σύμφωνα με τραπεζικές πηγές, απάντησε στις επιφυλάξεις και ενστάσεις Κομισιόν- ΕΚΤ.

Η γνωμοδότηση ρίχνει, πάντως, φως στα κριτήρια υπαγωγής στη ρύθμιση, επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες ότι τα εισοδηματικά όρια είναι τα ίδια που ισχύουν για το νόμο Κατσέλη, δηλαδή οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης προσαυξημένες κατά 70%, πλαφονάροντας στις 40.800 ευρώ. Επιπλέον, προβλέπονται και "κόφτες" καταθέσεων- συνολικής ακίνητης περιουσίας. Ειδικότερα ένας αιτών δικαιούται να προβεί σε ρύθμιση οφειλών βάσει του σχεδίου νόμου εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις επιλεξιμότητας: α) η αντικειμενική αξία της προστατευόμενης κύριας κατοικίας κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης δεν υπερβαίνει τις 250.000 ευρώ2 · β) της υποβολής της αίτησης έχει προηγηθεί εγγραφή υποθήκης ή προσημείωσης υποθήκης στο εν λόγω ακίνητο· γ) το οικογενειακό εισόδημα του αιτούντος κατά το τελευταίο έτος για το οποίο υπάρχει δυνατότητα υποβολής φορολογικής δήλωσης δεν υπερβαίνει το 170% των εύλογων δαπανών διαβίωσης δ) το σύνολο του ανεξόφλητου κεφαλαίου (συνυπολογιζομένων των τόκων από ανατοκισμό) των επιλέξιμων για ρύθμιση οφειλών του σχεδίου νόμου κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης δεν υπερβαίνει τις 130.000 ευρώ· ε) η συνολική αξία των καταθέσεων και χρηματοπιστωτικών προϊόντων του αιτούντα δεν υπερβαίνει το ήμισυ της συνολικής προς ρύθμιση οφειλής κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης· και στ) η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του αιτούντος, πέραν της κύριας κατοικίας του, δεν υπερβαίνει το διπλάσιο της συνολικής προς ρύθμιση οφειλής κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης.

Ακολουθεί η γνωμοδότηση σε συνημμένο

ΕΚΤ.pdf

ΣΧΕΤΙΚΑ