«Ξεκολλάνε» τα οδικά έργα, επενδύσεις 3 δισ. ευρώ

Πηγή: Eurokinissi

Σε περίπου 3 δισ. ευρώ ανέρχεται το ύψος των επενδύσεων σε οδικά έργα που έχουν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν τα επόμενα έτη. Εκτός από τους κατασκευαστικούς ομίλους τα έργα προσελκύουν το ενδιαφέρον και των τραπεζών, δεδομένου πως θα απαιτηθούν κεφάλαια για την ολοκλήρωσή τους.

Το μεγαλύτερο από αυτά, για το οποίο η διαγωνιστική διαδικασία είναι σε εξέλιξη, αφορά στον οδικό άξονα Χανιά-Ηράκλειο, μήκους 160 χιλιομέτρων. Το έργο έχει προϋπολογισμό που θα υπερβεί το 1 δισ. ευρώ και αποτελεί τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Ενδιαφέρον στην πρώτη φάση του διαγωνισμού έχουν εκδηλώσει ισχυροί εγχώριοι και διεθνείς κατασκευαστικοί όμιλοι.

Το δεύτερο μεγαλύτερο οδικό έργο αφορά στην ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65, η οποία θα κοστίσει περίπου 750 εκατομμύρια ευρώ.

Πριν από 2 μήνες κυρώθηκε από τη Βουλή η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης, προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα στο νότιο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, από τη Λαμία έως τον ανισόπεδο κόμβο της Ξυνιάδας.

Για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου μήκους 32 χιλιομέτρων, θα χρειαστούν περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ. Στο έργο αναμένεται να απασχοληθούν περίπου 1.000 εργαζόμενοι, άμεσα και έμμεσα.

Η εκκρεμότητα που απομένει πλέον, αφορά στην εξασφάλιση χρηματοδότησης για την κατασκευή του βόρειου τμήματος, το οποίο θα συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό και θα έχει μήκος 63 χιλιομέτρων. Για την χρηματοδότηση του έργου, το υπουργείο Υποδομών βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις εδώ και μήνες με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Η υλοποίηση του βόρειου τμήματος αναμένεται να κοστίσει περίπου 450 εκατομμύρια ευρώ.

Ένα ακόμα έργο που ενδιαφέρει κατασκευαστές και τράπεζες είναι η υποθαλάσσια σήραγγα που θα συνδέει τη Σαλαμίνα με το Πέραμα. Το έργο σχεδιάζεται στη βάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, δηλαδή οι ενδιαφερόμενοι υποβάλουν προτάσεις για τον τρόπο χρηματοδότησης, κατασκευής και τη διάρκεια της παραχώρησης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμα δεν έχουν υποβάλει και τα 3 σχήματα (ΜΕΤΚΑ, ΤΕΡΝΑ και η κοινοπραξία Vinci-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) τις οριστικές τους προτάσεις. Η υποθαλάσσια ζεύξη αποτελεί σύνθετο εγχείρημα δεδομένου πως πρέπει να ολοκληρωθούν μελέτες για τυχόν αρχαιολογικά ευρήματα στην περιοχή.

Επίσης, ακόμα δεν είναι σαφές πόσο θα κοστίσει το έργο για την κατασκευή της υποθαλάσσιας σήραγγας των 5 χιλιομέτρων. Σύμφωνα με τραπεζικές πηγές, ο προϋπολογισμός αναμένεται να ανέλθει σε περίπου 350 εκατομμύρια ευρώ.

Πολύ πιο σύντομα αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα, αξίας περίπου 250 εκατομμυρίων ευρώ, για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος.

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να λάβουν το πράσινο φως από τη Βουλή 6 από τις συνολικά 8 εργολαβίες, προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες.

Τα έργα ξεκινούν με μεγάλη καθυστέρηση, σχεδόν 4 χρόνια μετά την ακύρωση της δημοπράτησης του έργου για να πραγματοποιηθεί με επιμέρους εργολαβίες.

Σε ό,τι αφορά την Εγνατία Οδό, σε εκκρεμότητα βρίσκονται έργα τα οποία αναμένεται να ανέλθουν σε 200 εκατομμύρια ευρώ.

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η κατασκευή κάθετου άξονα με τον αυτοκινητόδρομο που θα συνδέει τις Σέρρες με την Δράμα και την Καβάλα, ο οποίος θα κοστίσει περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ. Το έργο βρίσκεται υπό μελέτη, όπως και η κατασκευή του κάθετου άξονα, μήκους 40 χιλιομέτρων, που θα συνδέει την Ξάνθη με τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα.

Η σύνδεση της Ξάνθης με τα σύνορα αναμένεται να κοστίσει περίπου 80 εκατομμύρια ευρώ, ενώ στα σχέδια της Εγνατίας Οδού είναι και η υλοποίηση συμπληρωματικής εργολαβίας 30 εκατομμυρίων για τον κάθετο άξονα Αρδάνιο-Ορμένιο.

ΣΧΕΤΙΚΑ