Κίνδυνος εμπλοκής στα μεγάλα έργα
Λύση σε μία εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση, η οποία ενδέχεται να εισαγάγει νέα δεδομένα και να φέρει ανατροπές στον κλάδο των μεγάλων έργων, καλούνται να δώσουν οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών.
Πριν από λίγες ημέρες έγινε γνωστό πως το Συμβούλιο της Επικρατείας, έκανε αποδεκτά ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσε η ιταλική εταιρεία GD Infrastrutture, η οποία ζητά να μην προχωρήσει η ανάθεση του οδικού έργου Άκτιο - Αμβρακία, προϋπολογισμού περίπου 90 εκατομμυρίων ευρώ, στο σχήμα ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ που μειοδότησε στο σχετικό διαγωνισμό.
Η ιταλική εταιρεία, η οποία ελέγχεται από την οικογένεια Εμφιετζόγλου, επικαλείται πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, σύμφωνα με την οποία εταιρείες που έχουν εμπλακεί σε πρακτικές νόθευσης του ανταγωνισμού στον κατασκευαστικό κλάδο, είναι δυνατό να αποκλείονται έως και για 3 έτη από τη διεκδίκηση νέων έργων.
Για να προχωρήσει πλέον το έργο, το οποίο έχει κολλήσει εδώ και μία δεκαετία, η αναθέτουσα αρχή, δηλαδή το υπουργείο Υποδομών θα πρέπει να εξετάσει εάν οι δύο εταιρείες έχουν λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα αυτοκάθαρσης, μετά την παραδοχή τους το 2016 πως ενεπλάκησαν σε καρτέλ για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημοσίων έργων. Η λήψη των μέτρων αυτών προβλέπεται από την ίδια απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, η οποία αφορούσε σε δύο γερμανικές εταιρείες και έχει δημιουργήσει νομικό προηγούμενο για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Η υπόθεση της ύπαρξης καρτέλ στον κατασκευαστικό κλάδο ήρθε στο προσκήνιο το 2013, όταν η Επιτροπή Ανταγωνισμού ξεκίνησε αυτεπάγγελτα έρευνα για εναρμονισμένες πρακτικές σε μεγάλα έργα, την περίοδο 1989-2012.
Τρία χρόνια αργότερα, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα πως υπήρχε καρτέλ, στο οποίο συμμετείχαν 63 ελληνικές και ξένες εταιρείες.
Από αυτές, 13 ελληνικές εταιρείες που δεν έκλεισαν κατά τη διάρκεια της κρίσης, αποφάσισαν να μπουν σε διαδικασία διευθέτησης, όπως προέβλεπε νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης.
Στο πλαίσιο της διαδικασίας διακανονισμού, οι 4 μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι (Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ και Intrakat) δέχθηκαν να πληρώσουν πρόστιμα ρεκόρ, ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ. Τα πρόστιμα αυτά είναι τα υψηλότερα που έχουν επιβληθεί ποτέ σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Ωστόσο, στελέχη των μεγάλων ελληνικών κατασκευαστικών ομίλων κάνουν λόγο για άνιση μεταχείριση, δεδομένου πως η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έχει ακόμα επιβάλει πρόστιμα στις πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιήθηκαν στην Ελλάδα τα προηγούμενα έτη.
Οι περισσότερες από αυτές μάλιστα, οι οποίες εξακολουθούν να διεκδικούν έργα στη χώρα μας, αρνήθηκαν να ενταχθούν στη διαδικασία διευθέτησης.
Παρά το γεγονός πως η ακροαματική διαδικασία της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τους ξένους ομίλους έχει ολοκληρωθεί εδώ και μήνες, δεν έχει ανακοινωθεί η επιβολή προστίμων.