Ξέσπασε πόλεμος για τον κατώτατο μισθό!
Οι βιομήχανοι καταγγέλλουν το υπουργείο Εργασίας για «λαθροχειρία» στην εφαρμογή του νόμου για τον κατώτατο μισθό, οι μικρομεσαίοι σιγοβράζουν για την εκτόξευση του κόστους εργασίας, οι εργαζόμενοι αναρωτιούνται τι θα πληρωθούν στο τέλος του μήνα, το υπουργείο Εργασίας ετοιμάζεται να ρίξει πρόστιμα επί δικαίους και αδίκους, το ΚΕΠΕ τονίζει ότι η αγορά εργασίας παραμένει υπερυθμισμένη και οι Ευρωπαίοι ετοιμάζονται να στάξουν «δηλητήριο» για τις ανατροπές στον κατώτατο μισθό.
Κι όλα αυτά ενώ υποτίθεται ότι η ελληνική οικονομία θέλει να προσελκύσει ξένες επενδύσεις, να λειτουργήσει ως «φάρος» σταθερότητας κι ηρεμίας στην περιοχή, να γυρίσει μια καλή σελίδα αφήνοντας πίσω τον εφιάλτη της πιο «αιματηρής» κρίσης εν καιρώ ειρήνης.
Η εγκύκλιος, με την οποία το υπουργείο Εργασίας επιχειρεί να ερμηνεύσει επί της ουσίας για πρώτη φορά τις διατάξεις του 2014, που αφορούν στις τριετίες αλλά και στο επίδομα γάμου, άναψε το φυτίλι και η «έκρηξη» στις σχέσεις με τους βιομήχανους, έρχεται σε μια συγκυρία όπου και οι σχέσεις με τους Ευρωπαίους δεν είναι στο καλύτερο σημείο.
Με μια ανακοίνωση- που σημειωτέον δεν συνυπογράφει ο Σύνδεσμος Βιομηχάνων Βορείου Ελλάδας- οι βιομήχανοι ούτε λίγο ούτε πολύ προαναγγέλλουν νομικές κινήσεις, εφόσον το υπουργείο Εργασίας δεν «διορθώσει» την εγκύκλιο για τις τριετίες.
Από την άλλη μεριά, η κυβέρνηση ούτε καν συζητά το ενδεχόμενο να καταργήσει την προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας, καταγγέλλει τον ΣΕΒ και προειδοποιεί με κυρώσεις εάν δεν καταβληθούν στους εργαζόμενους τα προβλεπόμενα. Κάπου στη μέση, οι νομικοί εμφανίζονται διχασμένοι για το κατά πόσο ο μνημονιακός νόμος 4254/2014 έβαλε τέλος στις τριετίες, άρα αν η αναπροσαρμογή λόγω αύξησης του κατώτατου μισθού είναι νόμιμη ή όχι.
Η κόντρα για τις τριετίες είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου των προβλημάτων στην αγορά εργασίας και είναι ενδεικτικό ότι ακόμα και το «φιλικό» προς την κυβέρνηση ΚΕΠΕ, σε νέα του μελέτη υποστηρίζει ότι «η ελληνική οικονομία συνεχίζει να έχει μια σχετικά μη ανταγωνιστική αγορά εργασίας που την κατατάσσει πολύ πίσω από όλες τις ευρωπαϊκές οικονομίες ως μια αγορά ανελαστική και μη ευέλικτη» και συστήνει μεταρρυθμίσεις ουσιαστικές, που να αφορούν στα κίνητρα για εργασία και καινοτομία αλλά και τη σύνδεση της αμοιβής με την παραγωγικότητα.
Το ΚΕΠΕ «πατάει» πάνω στα ευρήματα της Παγκόσμιας Έκθεσης για την Ανταγωνιστικότητα, με βάση την οποία η Ελλάδα κατατάσσεται στην 107η θέση, όσον αφορά στη λειτουργία της αγοράς εργασίας, την ώρα που η Ισπανία κατατάσσεται στην 68η, η Πορτογαλία βρίσκεται στην 35η θέση, η Κύπρος στην 28η και η Ιρλανδία στην 7η.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Έκθεση της Κομισιόν, που θα δημοσιευθεί αύριο, θα ρίξει λάδι στη φωτιά, καθώς οι παρατηρήσεις για τις επιπτώσεις από τις αλλαγές στον κατώτατο μισθό θα είναι «φαρμακερές». Αν και αναγνωρίζεται ότι τυπικά η ελληνική κυβέρνηση μπορεί να προχωρήσει στις αλλαγές που κρίνει σκόπιμες, οι Βρυξέλλες θα αναδείξουν τον κίνδυνο που ελλοχεύει για το «ροκάνισμα» της ανταγωνιστικότητας και της απασχόλησης.
Σύμφωνα, μάλιστα, με το σκεπτικό των Ευρωπαίων, το επιχείρημα ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού λειτουργεί ως ασπίδα εναντίον της φτώχειας, δεν επιβεβαιώνεται από τα σχετικά στοιχεία, καθώς το αντίδοτο στον κίνδυνο φτώχειας είναι η απασχόληση. Είναι ενδεικτικό ότι το ποσοστό φτώχειας για τους μερικώς απασχολούμενους είναι 27,5% έναντι 11,2% για τους πλήρως απασχολούμενους.
Σύμφωνα με τα ευρήματα του Eurofound, η Ελλάδα έχει από τα υψηλότερα ποσοστά εργαζόμενων με τον κατώτατο μισθό στην Ευρωζώνη (21%) κι αυτό σημαίνει ότι οι όποιες αλλαγές προκαλούν ντόμινο, άρα πρέπει να μελετώνται προσεκτικά. Σημειωτέον, ότι πριν από την πρόσφατη αύξηση του κατά 10,9%, ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα αντιστοιχούσε στο 33% του μέσου μισθού.